Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 28-03-2024, 18:15

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Ten temat jest zamknięty. Nie można w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
Post: 05-02-2007, 18:41 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-08-2006, 11:13
Posty: 12208
Lokalizacja: CB - CIN - CT
Suzuki: Vitara 1.6 AllGrip
SYLWETKA MODELU

1. Wprowadzenie

Do roku 1994 największym osobowym samochodem sprzedawanym na europejskich rynkach przez Suzuki był model Swift mieszczący się w segmencie aut małych (B). Występował on w kilku wersjach silnikowych (od 1.0/54 KM do 1.6/96 KM) i nadwoziowych (3-, 4-, 5-drzwiowej oraz jako 2-drzwiowy kabriolet). W segmencie aut miejskich (A) firmę reprezentował model Alto w wersji 3- i 5-drzwiowej (produkowana w latach 1988-1992 wersja sprzedawana była w Polsce do 1999 roku jako Daewoo Tico, a na jej płycie podłogowej powstał Matiz). W klasie aut kompaktowych (C) Suzuki nie miało dotąd swojego przedstawiciela. Suzuki Motors postanowiło nadrobić tę zaległość, oferując nowy model w trzech wersjach nadwoziowych z bogatym wyposażeniem i to za przystępną cenę.


2. Suzuki Baleno – seria I (Mk. I) (1994-1996)


Obrazek

Tak oto pod koniec 1994 roku przedstawiono model Baleno (w USA Esteem, a w rodzimej Japonii - Cultus). Samochód pojawił się w europejskich salonach w styczniu 1995 roku początkowo w dwóch wersjach nadwoziowych i silnikowych: 1.3/86 KM i 1.6/101 KM. Hatchback występował głównie z silnikiem 1.3, lecz na niektórych rynkach można było kupić wersję 1.6 GS. W 1996 roku sedan otrzymał mocniejszy silnik 1.8/121 KM a pod koniec roku trzecią wersję nadwoziową - kombi (Wagon).

Baleno pierwszej generacji jest autem o długości w zależności od wersji od 3,85 m (3d) poprzez 4,20 m (sedan) do 4,35 m (kombi) i stylistycznie należy do niewyróżniających się w tłumie „spokojnych japończyków”. Sedan miał ciekawie zaprojektowany krótki tył z ładnie wkomponowanymi, niemal kwadratowymi światłami, kryjący bagażnik o pojemności 380 litrów. Przód auta jest dość przyjemny, lecz nie przykuwa uwagi, podobnie jak wnętrze. Prawdopodobnie ten brak wyrazu I generacji przyczynił się do ograniczonej sprzedaży samochodu na świecie.
Hatchback do środkowego słupka nie różnił się niczym od sedana. Tył zaprojektowano ciekawie z dużymi, czerwono-białymi lampami. Wersja 3-drzwiowa miała zmniejszony z 2480 do 2380 mm rozstaw osi i o ponad 100 l mniejszy bagażnik.

Obrazek

Zaokrąglona deska rozdzielcza w ciemnej, szaro-czarnej tonacji, została wykonana dość ergonomicznie i solidnie, choć bez ekstrawagancji. Europejski klient mógł mieć zastrzeżenia do suwakowej regulacji temperatury, od której w Japonii zaczęto odchodzić dopiero pod koniec lat 90-tych. Materiały wykończeniowe były przyzwoite na tle konkurencji z Dalekiego Wschodu, choć ich jakość odbiegała nieco od standardu Toyoty czy Hondy. Wśród niewielu uwag wskazywano na nieco za cienkie obicia siedzeń, zbyt nisko umieszczony zegar, mało miejsca na kolana pasażerów tylnej kanapy w hatchbacku oraz słabe trzymanie boczne przednich foteli przy szybko pokonywanych zakrętach (nie dotyczy wersji ze "sportowymi" fotelami). Od 1998 roku deskę rozdzielczą w droższych wersjach standardowo zaopatrywano w imitujące drewno wykończenia, co również nie wszystkim się podobało.

Wyposażenie seryjne samochodu wyróżniało go na korzyść na tle konkurencji. Już wersja podstawowa (GL) posiadała takie elementy jak: obrotomierz, centralny zamek, kierownicę regulowaną w pionie, elektryczną regulację wszystkich szyb i lusterek zewnętrznych, czy wspomaganie układu kierowniczego. Zdarzały się jednak rynki, na których model bazowy nie miał obrotomierza i elektrycznie regulowanych szyb.
Wersje GLX i GS posiadały dodatkowo dwie poduszki powietrzne tzw. "full size" spełniające normy amerykańskie (czyli większe niż w Europie), układ ABS (na niektórych rynkach w opcji) i regulację wysokości fotela kierowcy. W opcji pozostawała manualna klimatyzacja, często zamawiana przez nabywców. Całość sprzedawana była w atrakcyjnej cenie przy zachowaniu dobrej jakości, co powodowało, że samochód ten był jednym z najtańszych aut japońskich w klasie i odróżniało Baleno od konkurencji z Korei. Wersja 4-drzwiowa odznaczała się też przestronnym wnętrzem i całkiem sporym bagażnikiem, który w przypadku hatchbacka należy raczej do mniejszych, podobnie jak w Hondzie Civic 3d i Toyocie Corolli 3d. Na pocieszenie w przypadku wersji 3-drzwiowej było seryjnie asymetrycznie dzielone oparcia kanapy.
Wersje 1.3 i 1.6 dostępne były z automatyczną, 4-biegową skrzynią biegów (z przełącznikiem SNOW ułatwiającym ruszanie na śniegu), choć na niektórych rynkach z początku oferowano także automat 3-biegowy. Różnica polegała na obecności nadbiegu (overdrive) w wersji 4-biegowej.

Moc silnika 1.6 wynosiła 101 KM, co pozwalało na przyspieszenie - w zależności od wersji - w granicach 10,5-12 sekund do 100 km/h i osiągnięcie maksymalnie 176 km/h. Zużycie paliwa w przypadku tego dynamicznego pojazdu było tradycyjnie umiarkowane i wynosiło średnio ok. 7,4 litra na setkę (EU). Mocniejsza wersja o pojemności 1.8 pozwalała na przyspieszenie w niecałe 10 sekund do 100 km/h (1.8 GTX - 9,6 s), rozwinięcie maksymalnej szybkości 190 km/h przy średnim zużyciu ok. 8,0 litrów na 100 km. Najmniejszy silnik - o pojemności 1.3 - osiągał 86 KM zużywając średnio ok. 6,4 litra na 100 km (EU). Są to typowe wysokoobrotowe silniki japońskie, osiągające maksymalną moc na dużych obrotach i w nieco hałaśliwy sposób, lecz trwałe i dobrze spisujące się także w codziennym, spokojnym użytkowaniu.

Od 1996 roku w niektórych krajach sprzedawano 3-drzwiową wersję 1.8 GTX, o stylizacji podobnej do GS: sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami i sportowe dodatki w rodzaju spojlera dachowego, bocznych i chromowanej końcówki wydechu. Podobnie jak sedan i kombi, wersja ta miała w standardzie 2 poduszki powietrzne, ABS oraz system regulacji twardości zawieszenia (SSCS), a także tarczowe hamulce na wszystkich kołach (z przodu większa średnica tarcz od standardowych), hydrauliczne sprzęgło, solidniejszą skrzynię biegów i twardsze sprężyny zawieszenia.

Obrazek


Pod koniec 1996 roku na rynek europejski trafiła trzecia wersja modelu Baleno - Wagon. Wydłużone o 150 mm kombi było pierwszym autem Suzuki z tego typu nadwoziem. Linia kombi została poprowadzona elegancko i lekko. Najbogatsza wersja oferowana była także z dwukolorowym lakierowaniem (srebrne zderzaki i boki nadwozia do listew), co przypomina rozwiązania stosowane w eleganckich terenówkach i pozwalało aucie wyróżnić się z tłumu. Wielkość bagażnika pozostała właściwie bez zmian (375-420 l), z tą różnicą że można ją zwiększyć do ok. 1380 litrów. Pod podłogą bagażnika umieszczono praktyczny schowek.

Obrazek


Kłopoty z pierwszą serią Baleno (1994-1996) dotyczą dwóch zagadnień związanych z bezpieczeństwem biernym. Po pierwsze, mogą pojawić się kłopoty z hamulcami, które w wypadku przegrzania i pod obciążeniem są podatne na tzw. „fading”, co oznacza, że częste mocne hamowanie znacznie osłabia ich skuteczność przy każdym kolejnym hamowaniu. Według producenta problem ten usunięto pod koniec 1996 roku, choć nawet w 2000 roku Baleno Wagon (bez ABS) przy pełnym obciążeniu potrzebowało 44 metrów na zatrzymanie.

Po drugie, sprzedawane do roku 1997 na wielu rynkach europejskich Baleno (w tym w Polsce) nie posiadało poduszek powietrznych w standardzie. Taką wersję EuroNCAP poddał crash testowi, w wyniku którego samochód dostał wprawdzie dość dobrą ocenę za ochronę przed uderzeniem bocznym, niezłą jak na tamte lata za ochronę pieszych (dwie gwiazdki), lecz bardzo słabą przy uderzeniu z przodu (13%), co dało wynik dwóch gwiazdek na pięć (podobnie jak ówczesny Nissan Almera i Mitsubishi Lancer, a także BMW 3 i Citroen Xantia). Opublikowane w Europie wyniki wpłynęły na spadek wielkości sprzedaży i do dzisiaj za samochodem ciągnie się opinia niebezpiecznego. Ciekawostką jest, że crash test przeprowadzony na rodzimym rynku japońskim dla wersji z dwiema poduszkami pozwolił uzyskać wynik odpowiadający trzem gwiazdkom EuroNCAP.

Źródło: http://www.nasva.go.jp/mamoru/english/2000/e00f017.html


Suzuki Baleno – seria II (Mk. II) (1997-1999)

W drugiej połowie 1997 roku Baleno przeszło lifting obejmujący przede wszystkim wnętrze, a w mniejszym stopniu silnik i nadwozie. W modernizacji wnętrza uwzględniono uwagi użytkowników i tak zastąpiono dźwignię trybów pracy dmuchawy przyciskami, powiększono prawy nawiew w konsoli środkowej, zmieniono usytuowanie zegara i włącznika świateł awaryjnych, oraz rozjaśniono kolory deski rozdzielczej. Wprowadzono sześć nowych kolorów lakieru, nowe wzory i materiały tapicerki. Już wersja podstawowa - 1.3 GL - miała na niektórych rynkach dwie poduszki powietrzne, a jej seryjne wyposażenie na wszystkich rynkach objęło lakierowane zderzaki, obrotomierz i uchwyt na napoje. Zwiększono też ilość miejsca na kolana odpowiednio profilując oparcia przednich foteli.

Obrazek
Zmieniona tablicza rozdzielcza

Wprowadzone zmiany w silniku 1.6 doprowadziły do „ucywilizowania” jego pracy poprzez zwiększenie maksymalnego momentu obrotowego osiąganego przy średnich obrotach i zmniejszeniu mocy maksymalnej na korzyść lepszego rozkładu mocy na poszczególnych przełożeniach. Dzięki temu silnik pracuje ciszej, jest bardziej elastyczny i nie wymaga przesadnie częstego „mieszania” biegami.

Na europejskim rynku nowością było kombi ze stałym napędem na cztery koła (Baleno Wagon 4WD), dostępne tylko z silnikiem 1.6. Pojawiły się też wersje specjalne, wersję GS z nową osłoną chłodnicy można było już kupić z silnikiem 1.3. Jednocześnie na największych rynkach Suzuki zaczęto montować silnik 1.8 w trzydrzwiowej wersji GTX, w której miał odżyć sportowy duch Swifta GTI.

Obrazek


Suzuki Baleno – seria III (Mk. III) (1999-2002)

Pod koniec roku 1998 cała rodzina Baleno/Esteem została poddana zewnętrznemu face-liftingowi. Całkowicie zmieniono przednie części nadwozia i zderzaki. Doszły kolejne wzory i barwy tapicerki, nowe wzory kołpaków i felg aluminiowych. Wprowadzono możliwość zamówienia wersji 4d i Wagon z beżowym plastikiem i drewnopodobnymi wykończeniami w wersji GLX. Zmodyfikowano listę wyposażenia seryjnego (np. dodany regulator częstotliwości pracy wycieraczek) i opcjonalnego (np. podgrzewane siedzenia, czy tempomat).

Obrazek

Na pierwszy rzut oka widać powiększoną osłonę chłodnicy z logo Suzuki w miejscu krzyżowania się dwóch listew (w sedanie i kombi w chromowanej obwódce) i wyróżnione reflektory wkomponowane w zaokrąglony zderzak i błotnik. Tył pozostawiono właściwie bez zmian. Zmiany stylistyczne spowodowały, że auto przestało być całkowicie niezauważalne w tłumie i nabrało sympatyczniejszego wyglądu, co miało wpłynąć na zwiększenie poziomu sprzedaży na świecie. Jednakże, najwyraźniej brak ustalonej marki w tym segmencie spowodował, że klienci chętniej wybierali nowe wcielenia „starych znajomych”: Corolli, Civica, 323, czy Sunny/Almery.

Wyposażenie standardowe z zakresu bezpieczeństwa na polski rynek również odstawało od konkurencji, co zaskakuje wobec dość wysokiej ceny samochodu. Wprawdzie samochód fabrycznie wyposażono we wzmocnienia boczne i czołowe, strefy kontrolowanego zgniotu i pirotechniczne napinacze pasów z ogranicznikami siły, a poduszki powietrzne można było zamówić w opcji, lecz na rynkach zachodnioeuropejskich już wersja podstawowa 1.3 GL posiadała dwie poduszki w standardzie (w Japonii również ABS).

Polski nabywca podstawowej wersji sedan lub kombi z silnikiem 1.6 (hatchback nigdy nie był sprowadzany do kraju, podobnie jak wersja z silnikiem 1.8 ) otrzymywał centralny zamek, elektryczne szyby we wszystkich drzwiach, immobliliser, elektrycznie sterowane lusterka i regulowaną kierownicę ze wspomaganiem. Wersja kombi i sedan GLX miały dodatkowo napinacze pasów bezpieczeństwa. Wszystko to było w standardzie w sprzedawanej np. w Niemczech najtańszej 3-drzwiowej wersji 1.3 GL. W wersjach GS i GSX (dawniej GTX) można było otrzymać elektroniczny układ kontroli zawieszenia SSCS (Suzuki Suspension Control System) z opcją sport, włączany przyciskiem na desce rozdzielczej oraz klimatyzację w standardzie. Od 1999 roku w Szwajcarii i Austrii można było nabyć wszystkie trzy odmiany nadwoziowe z silnikiem 1.6/97 KM i stałym napędem na wszystkie koła.
W 1998 roku gamę silnikową powiększono o 75-konnego turbo diesla produkcji francuskiej (oznaczenie XUD). Starej generacji diesel PSA z komorą wirową montowany był w wersjach sedan i kombi GL i GLX.

Obrazek
Baleno GLX w dwubarwnym malowaniu (rzadki widok na drogach!).

W tym samym czasie w rodzimej Japonii 3-drzwiowe Baleno (nazywane tam Cultus) zastąpiło Swifta, produkowanego jeszcze wówczas na Węgrzech w trzech wersjach nadwoziowych z dwoma silnikami 1.0 i 1.3 litra. W początku 2000 r. na japońskim rynku pojawił się samochód o nazwie Suzuki Swift, mieszczący się wielkościowo pomiędzy Alto, a Baleno, i posiadający nowy 16-zaworowy silnik 1.3/88 KM z systemem zmiennych faz rozrządu VVTi oraz napęd na jedną lub dwie osie. Ciekawostką było zastosowanie w nim po raz pierwszy przez Suzuki technologii LEV, zmniejszającej emisję szkodliwych substancji o 50% wobec innych silników. Japoński Swift z 2000 roku pojawił się rok później na europejskim rynku jako Ignis, a od 2002 roku produkowany był w Japonii jako Chevrolet Cruze.

Obrazek

Choć od 2000 roku mówiło się o następcy, to w styczniu 2001 roku do salonów w Europie i USA trafiło lekko odświeżone Baleno/Esteem. Ostatni face lifting najbardziej widać w zmienionej osłonie chłodnicy (dodano chromowaną obwódkę i powiększono emblemat). Wprowadzono modyfikacje z dziedziny bezpieczeństwa: solidniejsze drzwi, wzmocnione słupki; centralny i tylny, a wszystkie wersje otrzymały regulowaną wysokość mocowania pasów, blokadę tylnych drzwi i ABS. Wszystkie wersje Esteem posiadały tempomat i radio w standardzie 2 DIN. Japońskie Cultusy wyposażane były nawet w podgrzewane lusterka, automatyczną klimatyzację i nawigację satelitarną.

Obrazek
Suzuki Esteem

Pomimo debiutu następcy Suzuki Liana/Aerio Baleno/Esteem pozostawało w sprzedaży końca roku 2001. Jeszcze w 2002 roku na brytyjskim rynku oferowano wyłącznie w pełni wyposażoną i ospojlerowaną wersję trzydrzwiową o nazwie Baleno GSR z najmocniejszym silnikiem 1.8/121 KM.

Obrazek
Suzuki Baleno 1.3 Sport Edition 2001


W ostatnim roku produkcji Suzuki Baleno/Cultus/Esteem sprzedawane było w następujących wersjach silnikowych: 1.3/86 KM, 1.5/97 KM (Japonia), 1.6/97 KM, 1.6/115 KM (wersja 4WD, Japonia), 1.8/121 KM, 1.8/135 KM (Japonia) i 1.9/75 KM (turbo-diesel produkcji PSA, Europa Zachodnia).

Good bye!
W latach 2002-2006 Baleno sprzedawano już tylko na kilku rynkach krajów "rozwijających się" (np. Egipt, Pakistan, Indie). Indyjska fabryka Suzuki - Maruti Udyog produkowała Baleno 1.6 w dwóch wersjach wyposażenia do 2006 roku. Na 2007 roku planowano zastąpienie modelu przez 4-drzwiowy samochód bazujący na Suzuki SX4, pozostawiając nazwę Baleno, lecz ostatecznie zadecydowano o przyjęciu ogólnoświatowego symbolu SX4 dla nowego sedana.

Obrazek
Maruti Suzuki Baleno, 2006 rok.

Post Scriptum
Nazwa Suzuki Baleno nie zniknęła jednak całkowicie ze światowego rynku samochodów. W roku 2007 w Indonezji można było kupić model Liana sedan, który tam nazywał się ... Baleno, a który w 2008 roku zastąpiony został przez Neo Baleno, czyli SX4 sedan :)

Osiem lat później Suzuki powróciło do nazwy Baleno przy okazji prezentacji pięciodrzwiowego hatchbacka produkowanego w Indiach i eksportowanego na wszystkie kontynenty oprócz Ameryki Północnej.


Ostatnio zmieniony 28-12-2015, 21:53 przez Avalanche, łącznie zmieniany 20 razy.

Na górę
 
 Tytuł:
Post: 17-09-2007, 14:36 
Wykresy przebiegu krzywych mocy i momentu obrotowego silników seryjnych.
1.8..........................1.6.......................1.3
ObrazekObrazekObrazek


Na górę
   
 
 Tytuł:
Post: 24-03-2008, 09:52 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-08-2006, 11:13
Posty: 12208
Lokalizacja: CB - CIN - CT
Suzuki: Vitara 1.6 AllGrip
Informacja od Etoma:

Pomiar tzw. elastyczności:
Baleno 3d, 1.3 z 2002 r. / masa 870 kg

60-100 km/h IV bieg --> 13.1 s
80-120 km/h V bieg --> 20.1 s

(źródło: CarTest)

Dodam wyniki testu z AutoBilda z 1999 roku:
Baleno Wagon 1.6 GLX (czyli najcięższa wersja, nie licząc 4x4 i diesla):

60-100 km/h IV bieg --> 10.3 s
80-120 km/h V bieg --> 15.2 s

0-100 km/h --> 13,1 s


Na górę
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Ten temat jest zamknięty. Nie można w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 3 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]