Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 28-03-2024, 14:01

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 102 ]  Przejdź na stronę 1 2 3 4 5 Następna
Autor Wiadomość
Post: 05-05-2010, 10:56 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-03-2007, 19:34
Posty: 168
Lokalizacja: KRAKÓW
Temat powrócił w pewnym wątku, więc zamieszczam manual który już kiedyś wrzuciłem na pewnym forum Suzuki ;), na temat montażu świateł dziennych w moim SX4.
Po zmianie przepisów dotyczących świateł dziennych, postanowiłem takowe zamontować w swoim SX4.
Na początek kupiłem taki zestawik:

Obrazek

Ale dość szybko zamieniłem go na taki:

Obrazek

Zmiana była podyktowana tym, że po zagłębieniu się w temat świateł do jazdy dziennej, okazało się że ten pierwszy zestawik miał oczywiście homologacje europejską, ale przeznaczenie jego było na światła pozycyne- literki 02A na kloszu nad oznaczeniem homologacyjnym E a wymagane są przy światłach dziennych RL

Opis montażu jest na ten pierwszy typ świateł, ale te właściwe zamontowałem po zdemontowaniu tych pierwszych i powiększeniu otworów.

Przed montażem wyposażyłem się w następujące rzeczy:

Obrazek Obrazek

Zaczynamy montaż, na początek wybieramy miejsce montażu, mój wybór padł na kratkę obok halogenu, jedynym problemem było dobranie świateł dziennych o odpowiedniej wielkości:

Obrazek Obrazek Obrazek

Demontujemy kratkę halogenu pociągając ją do przodu, jest osadzona na zatrzaskach

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Po demontażu przymierzamy lampy i przystępujemy do „robótek ręcznych”, czyli do wycinania- tu uwaga uważać żeby się nie pociąć!

Obrazek Obrazek Obrazek

Po wycięciu środkowej kratki przymierzamy lampę i ją przykręcamy. Ja użyłem do tego celu wkrętów i standardowych uchwytów montażowych od głośników samochodowych. Po zmianie lamp na te właściwe i zgodne z przepisami, musiałem trochę zmodyfikować to mocowanie ponieważ nowe lampy były głębsze i musiałem przedłużyć plastik do którego przykręciłem uchwyt mocujący lampe.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Nie obeszło się również bez małego podcięcia zderzaka ( w rzeczywistości to podcięcie jest trochę większe, ale dopasowywujemy je po przymierzeniu osłon z zamontowanymi lampami.

Obrazek

Następnie podpinamy przewody, ja użyłem tutaj rurki ochronnej, ale polecam kupić odporniejszą na temperaturę czyli czarną

Obrazek Obrazek Obrazek

Przewody od obu lamp przeciągnąłem w okolice skrzynki bezpieczników i tam je połączyłem ze sobą.
Poczym zamontowałem kratki halogenów z zamontowanymi światłami dziennymi, i po złożeniu wyglądało to tak:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Natomiast po zmianie świateł na właściwe wygląda to teraz tak

Obrazek Obrazek

I świeci tak:

Obrazek Obrazek

to tyle montażu mechanicznego, podłączenia elektryczne proponuję wykonać u kogoś kto się na tym zna, a jeśli mamy jeszcze gwarancje to w ASO.[/b]


Ostatnio zmieniony 14-11-2015, 22:55 przez marco1, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
 Tytuł:
Post: 05-05-2010, 14:25 
Offline

Rejestracja: 22-10-2006, 10:19
Posty: 725
A jak tam wymagana powierzchnia świateł? Wydaje mi się, ze jest zbyt mała :roll:


Na górę
 Tytuł:
Post: 05-05-2010, 16:11 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-03-2007, 19:34
Posty: 168
Lokalizacja: KRAKÓW
przegląd techniczny przeszedł, nikt nic o tym nie wspominał, atest i homologację mają odpowiednią, w tabeli odnośnie wymagań dla tych świateł o min. powierzchni świecenia nic nie piszą, a wymiary to 120mmx36mm


Na górę
 Tytuł:
Post: 05-05-2010, 18:59 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-05-2006, 07:24
Posty: 691
Lokalizacja: Nowy Sącz
Minimalna powierzchnia świecenia lamp musi być ≥40cm².
Tu wychodzi 43,2 cm² na jedno światło. Poza tym nie wydaje mi się aby podczas kontroli na drodze policjantowi chciało się to mierzyć :D


Na górę
 Tytuł:
Post: 05-05-2010, 19:31 
Offline

Rejestracja: 22-10-2006, 10:19
Posty: 725
Dokładnie tak /co do powierzchni pod warunkiem wszelako, ze jest to w całości powierzchnia świecąca.

Cytuj:
aby podczas kontroli na drodze policjantowi chciało się to mierzyć

... kiedy jeszcze pracowałem na drodze, zawsze za okładką notatnika miałem taka linijeczkę na 15cm... bywa nad wyraz przydatna :szalony:


Na górę
 Tytuł:
Post: 06-05-2010, 09:40 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-03-2007, 19:34
Posty: 168
Lokalizacja: KRAKÓW
Cytuj:
... kiedy jeszcze pracowałem na drodze, zawsze za okładką notatnika miałem taka linijeczkę na 15cm... bywa nad wyraz przydatna :szalony:


a świadectwo legalizacji i atest na tą linijkę posiadałeś? bo jeśli nie to raczej nie była do niczego potrzebna.

Usunąłem akapit nie na temat - Sebastian


Na górę
 Tytuł:
Post: 06-05-2010, 14:16 
Offline

Rejestracja: 22-10-2006, 10:19
Posty: 725
W tym konkretnym przypadku być może wszystko jest OK lecz jeśli nie, to dopuszczasz powierzchnie o ile mniejsza: o pól centymetra kwadratowego czy może o 5 cm2... Fragment usunięto - Sebastian

Piszesz w profilu, ze jesteś inżynierem mechanikiem - jak daleko możesz mieć w "głębokim poważaniu" stosowne normy projektując coś czy tez nadzorując wykonanie :?:

Jak dalece winno się tolerować bylejakość, sobiepaństwo i tuning rodem zza stodoły :roll:


Na górę
 Tytuł:
Post: 06-05-2010, 16:50 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-04-2010, 15:49
Posty: 1011
Lokalizacja: Warszawa
Akapit nie na temat usunąłem - Sebastian

[...] powierzchnia świateł jest metryką złą, bo zastępczą i niemającą nic wspólnego z rzeczywistą widocznością.
Sensownym wymogiem wobec świateł do jazdy dziennej byłoby określenie parametrów strumienia świetlnego -- oraz jaki jego procent powinien być odbieralny z jakiego kąta bryłowego (piątka diod laserowych, choćby i rozłożona na powierzchni metra, może być ciężka do zauważenia na drodze).
No, ale to by wymagałoby wyposażenia policjantów drogówki w sprzęt do pomiaru strumienia świetlnego oraz nauczenia podstaw optyki. Po co, lepiej niech mandatują kierowców o światłach widocznych lepiej niż mijania, ale o powierzchni "zaledwie" 38cm2 :roll:

Swoją drogą ja takiego mandatu nie przyjmę, jeśli policjant nie będzie w stanie przed jego wypisaniem podać błędu systematycznego swojego pomiaru -- przez wyliczenie na podstawie dokładności miarki oraz wzoru użytego do pomiaru powierzchni. Jeśli ktoś się zamierza mnie przeczołgać z powierzchni diodek do jazdy dziennej, to ja go przeczołgam z metrologii. Jako absolwent fizyki mam nie tylko takie prawo, ale i obowiązek.


Ostatnio zmieniony 06-05-2010, 16:55 przez Tomash, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
 Tytuł:
Post: 06-05-2010, 16:54 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10-08-2007, 19:54
Posty: 1138
Lokalizacja: 3-miasto
bluedog pisze:
... kiedy jeszcze pracowałem na drodze, zawsze za okładką notatnika miałem taka linijeczkę na 15cm... bywa nad wyraz przydatna :szalony:

Powierzchnia świecenia, to zapewne powierzchnia odbłyśnika. Biorąc pod uwagę wyliczenia Kitzy powinno (po odliczeniu rantów klosza) wystarczyć. Kto przed użyciem Twojej 15 cm linijki miałby zdjąć klosz przed pomiarem, Ty, czy kontrolowany?

Sorki za OT, ale chciałem pokazać dokąd zacznie zmierzać dalsza dyskusja. Może jako moderator wyłaczysz niepotrzebne wpisy do HP?
P.S. Kiedyś znałem wzór na konieczność, lub nie, montowania tylnych chlapaczy w samochodach. Tak, tak, było takie coś.


Na górę
 Tytuł:
Post: 08-05-2010, 06:16 
Offline

Rejestracja: 21-09-2006, 12:35
Posty: 425
Lokalizacja: Wisła
Temat trochę przeczyściłem. Prosiłbym rozmawiających o skupienie się nad meritum, a nie na swoimi nieudanymi relacjami z przedstawicielami Policji - jeśli odczuwacie potrzebę ciągnięcia tego tematu, jest ku temu lepsze miejsce tzn. Hyde Park. Niestety nie mam możliwości wycięcia części czyjegoś komentarza i wstawienia gdzie indziej. Albo cały, albo nic.

Wracając do meritum - jeśli są określone normy, to należy się ich trzymać podczas projektowania i wytwarzania produktu. Światła są jednym z kluczowych elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo, jak i komfort podróżujących.

W Niemczech od paru lat AutoBild prowadzi akcję "Licht", która ma na celu uświadomienie wagi, jak ważne jest prawidłowe ustawienie reflektora i używanie żarówek o najlepszych (i zarazem zgodnych z normami) parametrach oświetlenia. Wspomniałem o normach, bo są takie żarówki, których siła natężenia światła jest lepsza od innych, ale nie ma szans na ich prawidłowe ustawienie nawet w wyspecjalizowanym warsztacie.

A ten kto dużo jeździ w nocy na pewno wielokrotnie doświadczył "oślepienia" przez samochód jadący z naprzeciwka, czy to przez źle ustawiony reflektor, czy też w związku z tym, że kierowca nie uwzględnił konieczności obniżenia poziomu reflektorów, ze względu na maksymalne obciążenie bagażnika.


Na górę
 Tytuł:
Post: 08-05-2010, 12:33 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08-08-2008, 19:39
Posty: 1132
Sebastian pisze:
Temat trochę przeczyściłem

no i bardzo dobrze, bo wszyscy dyskutuja, a (prawie)nikt nie zaglada do powszechnie dostepnych publikacji na ten temat...
Cytuj:
Wracając do meritum - jeśli są określone normy, to należy się ich trzymać podczas projektowania i wytwarzania produktu

dokladnie, a reguluja to Regulaminy Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ:
ECE-R87, ECE-R48 oraz ECE-R7.

Na ich podstawie, swiatla zamontowane przez marco1 sa jak najbardziej legalne, bo pomijajac juz wszystkie niezbedne atesty wytloczone na kloszach,
maja powierzchnie swietlna okolo dwukrotnie wieksza od minimalnej.
Kitza pisze:
Minimalna powierzchnia świecenia lamp musi być ≥40cm2;.
Tu wychodzi 43,2 cm2; na jedno światło.

No wlasnie, minimalna powierzchnia 2(!) lamp nie moze byc mniejsza od 40 cm2 - tak wynika z Regulaminow UN/ECE:

- powierzchnia swietlna jednego swiatla: min. 20 cm2 - max. 200 cm2 (to dla "metrologow")
- natezenie swiatla jednej lampy: min. 400 cd - max. 800 cd (a to dla fizykow)

Wyciagi z tych regulaminow sa do przeczytania miedzy innymi tutaj:

http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awiat ... y_dziennej
http://de.wikipedia.org/wiki/Tagfahrlic ... 87_.2F_R48


Na górę
 Tytuł:
Post: 08-05-2010, 16:06 
Offline

Rejestracja: 22-10-2006, 10:19
Posty: 725
Jakby nie było, to Wikipedia nie jest chyba powszechnie obowiązującym źródłem prawa w naszym kraju - jak już, to proponuje się posiłkować konkretnymi, obowiązującymi przepisami :roll:

Konstytucja RP pisze:
Art. 87.

1. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe* oraz rozporządzenia.

2. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty prawa miejscowego.


*- zwracam uwagę, ze ratyfikowane umowy międzynarodowe ustępują miejsca ustawom krajowym co oznacza, iż nawet niezgodny z normą międzynarodową przepis polskiej ustawy jest obowiązujący przed przepisem wynikającym z prawa międzynarodowego.


Na górę
 Tytuł:
Post: 08-05-2010, 18:03 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08-08-2008, 19:39
Posty: 1132
Cytuj:
Jakby nie było, to Wikipedia nie jest chyba powszechnie obowiązującym źródłem prawa w naszym kraju...

Temu nie da sie oczywiscie zaprzeczyc, jest jednak - jak by nie bylo - powszechnie dostepnym zrodlem informacji dla przecietnego Obywatela,
nie majacego na co dzien nawet pojecia gdzie nalezaloby szukac konkretnie obowiazujacego przepisu.

Z cala reszta Twojego postu rowniez sie zgadzam i jednoczesnie dziwie sie nieco, ze ktos tak doskonale zorientowany w obowiazujacym prawie,
nie zacytowal nam jeszcze obowiazujacego w Polsce przepisu, regulujacego dyskutowany tutaj problem.

EDIT (09.05.2010):
Cytuj:
... jak już, to proponuje się posiłkować konkretnymi, obowiązującymi przepisami :roll:

Rozporzadzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 maja 2009 r.:
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 0090750639


Ostatnio zmieniony 09-05-2010, 01:12 przez SX4ever, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
 Tytuł:
Post: 08-05-2010, 20:35 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30-12-2007, 13:19
Posty: 664
Lokalizacja: Jarocin
wiecie co powiem wam jedno zrobiliście z tego tematu taka dyskusje że idzie się zakręcić na maksa

marco1 przedstawił nam jak zamontował swoje lampy do jazdy dziennej bardzo fajnie to wygląda sporo energii się na tym oszczędza a w dodatku legal. Sam zamierzam u siebie wmontować wiec to mi eis przyda.

A Wy jak chcecie podyskutować na ten temat to proszę bardzo utwórzcie nowy temat powrzucajcie tam swoje przemyślenia odnośniki do prawa artykułów i zwykły laik czytający to tak się zakręci że na pewno ich nie założy albo pójdzie do sklepu spyta się czy są legalne kupi założy a nasze forum oleje i tyle będzie z tego pisania.

Pozdrawiam wszystkich serdecznie

_________________
Darek


Na górę
 Tytuł:
Post: 19-05-2010, 09:06 
Offline

Rejestracja: 22-10-2006, 10:19
Posty: 725
Przepraszam, że wywołany do tablicy parę postów wyżej dopiero dziś odpowiadam - niestety miałem sporo na głowie...

wrona pisze:
a w dodatku legal

Właśnie o tym "legal" jest dyskusja albo jej część... ja znalazłem w dyrektywie unijnej numer ECE-R87 cyt:
Cytuj:
8. APPARENT SURFACE

The area of the apparent surface in the direction of the axis of reference of the lamp shall be not less than 25 cm² and not more than 200 cm².


Całość do pobrania -> url=http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r087r2e.pdf

Ponieważ dyrektywa w hierarchii poprzedza rozporządzenie to oznacza, że jednak nie bardzo "legal" a chyba nie powinniśmy popierać czy propagować rzeczy nawet tylko formalnie niezgodnych z prawem :roll:

I żeby było jasne - popieram doposażenia naszych samochodów zwłaszcza w sprzęt przydatny, pozwalający zaoszczędzić czy podnieść bezpieczeństwo, podoba mi się własna inicjatywa, narzędzia, kanał i smar są mi znane niemal na co dzień ale prawo musi być przestrzegane, bo po to ono jest.


Na górę
 Tytuł:
Post: 19-05-2010, 15:03 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30-12-2007, 13:19
Posty: 664
Lokalizacja: Jarocin
no dobra to powiedz mi jak to sie ma do tego filmiku??
http://www.auto-swiat.pl/media,Jak-zamo ... -,525.html

_________________
Darek


Na górę
 Tytuł:
Post: 19-05-2010, 15:37 
Offline

Rejestracja: 22-10-2006, 10:19
Posty: 725
Trudno mi to recenzować ale zakładam, że Hella dba o legalność swoich wyrobów... powiem na przykład, że pewien powszechnie poważany diagnosta dopiero ode mnie dowiedział się o wyżej wspomnianej normie a właściwie o wymogu powierzchni a samą normę mam już dzięki jego uprzejmości... niestety, jest bałagan i tyle :zly:


Na górę
 Tytuł:
Post: 20-05-2010, 19:09 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06-04-2007, 20:56
Posty: 236
Lokalizacja: NE
A ja trochę z beczki kokpitowej:
A co z kontrolką, ew. z bezpiecznikami?
Patrząc nawet na Helle (czemu nie lubię niemieckich firm, chyba przez BMW :-) ) całe zasilanie świateł dziennych jest podłaczone pod jeden bezpiecznik.
W samochodzie w standardzie jest to podzielone na pół z przeplotem więc skąd mam wiedzieć że przepalił się bezpiecznik i nie świecą mi światła dzienne?
To tak teoretycznie bo się przymierzam do montażu dziennych i nie wiem co wybrać.

pzdr

OTP
Pozdrowienia Bluedog dla Tarnowa. Ostatnio tydzień czasu tam przebywałem :-)

_________________
Mariusz


Na górę
 Tytuł:
Post: 20-05-2010, 21:46 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30-12-2007, 13:19
Posty: 664
Lokalizacja: Jarocin
to to już musisz sam sobie sklecić ;)

_________________
Darek


Na górę
 Tytuł:
Post: 21-05-2010, 05:43 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07-03-2007, 12:47
Posty: 1197
Lokalizacja: Mysłowice
To podepnij sobie pod osobny bezpiecznik i pociagnij dodatkowo kabelek np. do zegarów w wolne miejsce (np. ktoras kontrolke z aut. skrzyni).


Na górę
 Tytuł:
Post: 21-05-2010, 05:56 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06-04-2007, 20:56
Posty: 236
Lokalizacja: NE
A co mówią przepisy?
Ma być czy nie?
Dzwoniłem na Policję i tam oficer dyżurny NIE UMIAŁ MI ODPOWIEDZIEĆ na to pytanie.

Szczupły, ja wiem jak to podłączyć tylko skoro jest zestaw homologowany i nie ma takiej opcji, to...?

_________________
Mariusz


Na górę
 Tytuł:
Post: 21-05-2010, 06:08 
Offline

Rejestracja: 22-10-2006, 10:19
Posty: 725
Oficer dyżurny wie wszystko wszelako pod warunkiem, że da się wiedzieć... w rozporządzeniu o warunkach technicznych /zał.6 pkt 18/ w stosownych miejscach są tylko kreski czyli wnioskować można, że nawet się nie dopuszcza... ale czy to nie powinno być aby wyraźnie napisane :roll:


Na górę
 Tytuł:
Post: 21-05-2010, 21:45 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30-12-2007, 13:19
Posty: 664
Lokalizacja: Jarocin
no tak ale homologacja tak jak mówisz wcale nie przewiduje tego że Ty będziesz wiedzieć czy one świecą czy nie. Jeżeli by tak było to założę się że dodatkowo w zestawie dołączone było by jakieś urządzenie do tego potrzebne.

Cytuj:
To podepnij sobie pod osobny bezpiecznik i pociagnij dodatkowo kabelek np. do zegarów w wolne miejsce (np. ktoras kontrolke z aut. skrzyni).

albo przekaźnik z podpięta dioda bezpiecznik Ci trzaska styk się rozwiera i dioda Ci w autku gaśnie informując że światła nie świecą. Ale to takie moje rozwiązanie ;)

_________________
Darek


Na górę
 Tytuł:
Post: 22-05-2010, 06:42 
Offline

Rejestracja: 22-10-2006, 10:19
Posty: 725
Sygnalizację włączenia można sobie rozwiązać na milion sposobów ale ona nic nie daje - daje sygnalizacja działania :!:

Ale z rozp.wynika iż skoro w innych przypadkach "dopuszcza się" a przy dziennych są kreseczki to można wnioskować, że "się nie dopuszcza" :roll:
Dlatego twierdzę, że w kwestii świateł ogólnie a do jazdy dziennej w szczególności przepisy są mało spójne i niejednolite... co to za polka, żeby nie móc znaleźć wszystkich norm w jednym miejscu - jasno i zrozumiale :!: :?: :zly:


Na górę
 Tytuł:
Post: 22-05-2010, 13:28 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30-12-2007, 13:19
Posty: 664
Lokalizacja: Jarocin
a co to za problem zrobić też sygnalizacje działania, włączenia, wyłączenia, przepalonego bezpiecznika wszystko idzie zrobić :) fakt że w tym przypadku już musimy sami kombinować.
A o tym że przepisy są niejednolite i mało spójne to nie będę eis wypowiadać bo to nie pierwszy i nie ostatni przypadek gdzie przepisy są tak zakręcone dla zwykłego Kowalskiego że rezygnuje ze wszystkiego

_________________
Darek


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 102 ]  Przejdź na stronę 1 2 3 4 5 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 32 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]