Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl
http://www.suzukiklub.pl/forum/

Sx4 4x4 zimą w górach (i nie tylko)
http://www.suzukiklub.pl/forum/viewtopic.php?f=38&t=3232
Strona 6 z 8

Autor:  DS [ 01-01-2019, 14:45 ]
Tytuł:  Re: Sx4 4x4 zimą w górach (i nie tylko)

spex pisze:
Czyli powinienem mieć raczej licznik wypełnienia sygnału PWMem.
Jest przy wartości 4WD, podawany w procentach.

Autor:  spex [ 02-01-2019, 01:58 ]
Tytuł:  Re: Sx4 4x4 zimą w górach (i nie tylko)

sedik pisze:
Może coś takiego zaimplementować, ale to kosztuje 40 $
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB12MGTPFXX ... d1fb162a9a


Tym raczej nie zmierzysz sygnału PWM. Tz układ może będzie w stanie, ale same oprogramowanie do komórki już nie.

DS pisze:
spex pisze:
Czyli powinienem mieć raczej licznik wypełnienia sygnału PWMem.
Jest przy wartości 4WD, podawany w procentach.

Tak wie, ale to za cyfrowo-złożone rozwiązanie. Potrzebuję ELM i jakieś urządzenie androidowi.

Bardziej myślałem nad czymś takim.
https://www.youtube.com/watch?v=A7JOtqj_09I
https://www.youtube.com/watch?v=adoiojtqJ_0

lub puść w bardziej "analogowe" rozwiązanie. Nie odczytywać wartość sygnału przez ELM, ale podpiąć się bezpośrednio pod linię sygnałową i ją mierzyć.

Autor:  sedik [ 02-01-2019, 11:33 ]
Tytuł:  Re: Sx4 4x4 zimą w górach (i nie tylko)

spex pisze:
puść w bardziej "analogowe" rozwiązanie. Nie odczytywać wartość sygnału przez ELM, ale podpiąć się bezpośrednio pod linię sygnałową i ją mierzyć.

Byłoby to mniej ambitne rozwiązanie ale chyba najtańsze i mało skomplikowane, a na początek wystarczy :)
Analogowy miernik poziomu wysterowania sygnału w radiach i magnetofonach tak był zrobiony w słusznie minionych czasach :)

Autor:  DS [ 07-03-2019, 10:25 ]
Tytuł:  Re: Sx4 4x4 zimą w górach (i nie tylko)

Koledzy, mógłby ktoś z Was przy pomocy apki SZ Viewer i jakiegoś OBD (np. ELM327) odczytać wartości natężenia na sprzęgle w trybie LOCK i sprawdzić, czy tryb AUTO załącza się przy ruszaniu?

Autor:  spewak [ 07-03-2019, 15:01 ]
Tytuł:  Re: Sx4 4x4 zimą w górach (i nie tylko)

Odpowiem na drugą połowę pytania - automatyczna zmiana z trybu lock na auto następuje po przekroczeniu 60km/h (zgodnie z instrukcją.)

Autor:  DS [ 07-03-2019, 16:32 ]
Tytuł:  Re: Sx4 4x4 zimą w górach (i nie tylko)

Takiego pytania nie było :) Może sprecyzuję - proszę o sprawdzenie, czy tryb Auto załącza tylną oś przy ruszaniu.

Autor:  Jaczek [ 07-03-2019, 16:42 ]
Tytuł:  Re: Sx4 4x4 zimą w górach (i nie tylko)

tak ale jeśli przednie koło utraci przyczepność....

Autor:  Avalanche [ 07-03-2019, 16:53 ]
Tytuł:  Re: Sx4 4x4 zimą w górach (i nie tylko)

iAWD był retroactive, a AllGrip jest proactive, podobno :)

Autor:  DS [ 07-03-2019, 17:35 ]
Tytuł:  Re: Sx4 4x4 zimą w górach (i nie tylko)

Przy ruszaniu, poniżej 5 km/h tylna oś powinna pracować, zawsze. Tak podają pewne źródła i tego dotyczy moje pytanie i prośba.

Autor:  mjk [ 08-03-2019, 06:32 ]
Tytuł:  Re: Sx4 4x4 zimą w górach (i nie tylko)

Nie mam OBD (nie bardzo nawet wiem co to), ale nie sądzę aby samo ruszanie powodowało "pracę" tylnej osi. Czuć to szczególnie na mokrym, przy dynamicznym włączaniu się do ruchu. Tylna oś dołącza się po utracie przyczepności przez przednie koła. Krótko bo krótko ale czuć tę utratę przyczepności i dołączenie tyłu po chwili.

Autor:  Avalanche [ 08-03-2019, 08:01 ]
Tytuł:  Re: Sx4 4x4 zimą w górach (i nie tylko)

@DS
OK, zrozumiałem, że przed ruszeniem :)

Autor:  DS [ 08-03-2019, 09:38 ]
Tytuł:  Re: Sx4 4x4 zimą w górach (i nie tylko)

Drobna pomyłka w poprzednim poście, miało być 10 km/h. Nawiązuję do tego wykresu: https://youtu.be/gHRIlM8WLnU?t=147
Nie pamiętam już gdzie, ale gdzieś jeszcze spotkałem się z takimi danymi. Także LOCK w i-AWD ma działać inaczej, i o jeden amper mniej niz w All Grip Select (czyli słabiej spina napęd). Wszystko można sprawdzić poprzez OBD i apkę.

Autor:  bzak7124 [ 03-10-2022, 09:46 ]
Tytuł:  Re: Sx4 4x4 zimą w górach (i nie tylko)

A macie jakieś ciekawe poradniki na temat off-roadu. Jestem początkujący i chętnie poczytam coś ciekawego :) Jakby co ten https://terenowiec.pl/pl/poradnik już skończyłem. Z góry dzięki :)

Autor:  sedik [ 03-10-2022, 15:05 ]
Tytuł:  Re: Sx4 4x4 zimą w górach (i nie tylko)

bzak7124 pisze:
A macie jakieś ciekawe poradniki na temat off-roadu......
Na YouTube jest tego pełno nawet SX4 w zimie po górach :)

Autor:  Avalanche [ 15-10-2022, 15:48 ]
Tytuł:  Re: Sx4 4x4 zimą w górach (i nie tylko)

SX4 AWD w Ameryce Południowej.
Robi wrażenie:
https://www.youtube.com/watch?v=dAbb8ygGgWY

Autor:  redhunter [ 16-10-2022, 08:10 ]
Tytuł:  Re: Sx4 4x4 zimą w górach (i nie tylko)

I to mocne.
Świetny filmik.

Autor:  DS [ 02-01-2023, 09:08 ]
Tytuł:  Re: Sx4 4x4 zimą w górach (i nie tylko)

Obalenie mitów na temat trybów AUTO oraz LOCK: https://youtu.be/Imie3fP_58M

- AUTO załącza napęd tylnej osi nie tylko w przypadku uślizgu
- LOCK nie jest sztywną blokadą.
Dla mniej zorientowanych widzów - w dolnej części ekranu umieszczona jest animacja pokazująca, kiedy napędzane są dwa, a kiedy cztery koła, dla bardziej zaawansowanych - natężenie prądu na elektromagnetycznym sprzęgle napędu (zakres od 0.0A do 2.1A). Dla wszystkich - pozycja gazu, prędkości osi przedniej oraz tylnej, temperatura sprzęgła etc.
Proszę nie sugerować się parametrem "4WD duty", nie jest to rozkład momentu obrotowego.

Autor:  Avalanche [ 02-01-2023, 16:52 ]
Tytuł:  Re: Sx4 4x4 zimą w górach (i nie tylko)

A jaki jest mit na temat LOCK?
Z filmu wynika, że wyłącza się - tj. przechodzi w AUTO - powyżej 60 km/h. I tak też jest w instrukcji obsługi.
Czy coś przeoczyłem?

Autor:  arekws1 [ 02-01-2023, 19:02 ]
Tytuł:  Re: Sx4 4x4 zimą w górach (i nie tylko)

Kiedyś "lock" w starych terenowkach oznaczał spięcie dyferencjału na sztywno i szybsza jazda mogła skończyć się źle. Mam takie auto i dawno temu myślałem że lock mi zblokuje osie na sztywno (i mosty też;-) ) i że można w locku jeździć najlepiej na wprost i do 30km/h.

Ten "lock" w Suzuki po prostu się powinien nazywać inaczej bo wprowadza ludzi w blad. Coś w stylu jak potem w allgrip zrobili. Że jakiś Snow/Mud czy coś w tym stylu.

Autor:  Avalanche [ 02-01-2023, 21:21 ]
Tytuł:  Re: Sx4 4x4 zimą w górach (i nie tylko)

Po zmianie nazwy z AWD (iAWD) na AllGrip LOCK pozostał. Dodano tylko tryby SPORT i SNOW/MUD.

Autor:  DS [ 03-01-2023, 01:01 ]
Tytuł:  Re: Sx4 4x4 zimą w górach (i nie tylko)

Avalanche pisze:
A jaki jest mit na temat LOCK?
Prawie w każdym opisie zarówno SX4, jak i Vitary, S-Crossa, Dustera, Outlandera, ASX, X-Traila, Qashqaia, Kadjara itd. podane jest, że LOCK to 50/50, że blokuje sprzęgło międzyosiowe i tego typu rzeczy.
W rzeczywistości LOCK jest trybem stałego napędu na cztery koła o zmiennym rozkładzie momentu obrotowego.

Autor:  redhunter [ 04-01-2023, 17:55 ]
Tytuł:  Re: Sx4 4x4 zimą w górach (i nie tylko)

DS
Świetny filmik. Dzięki.

Autor:  Remote [ 04-01-2023, 19:25 ]
Tytuł:  Re: Sx4 4x4 zimą w górach (i nie tylko)

Suzuki 4x4 (Jimny) vs Audi

https://www.youtube.com/watch?v=GJoegMLh4kE&t

Autor:  mcjezioro [ 07-01-2023, 09:36 ]
Tytuł:  Re: Sx4 4x4 zimą w górach (i nie tylko)

Jak kupiłem Sedici to miałem wrażenie, że auto na pierwszym i drugim biegu nieco opornie się rozpędza. Przy jednostajnej jeździe toczyło się normalnie, na wyższych biegach raczej też, a dwa pierwsze, tak jakby go coś trochę trzymało przy rozpędzaniu. Efekt znikł po zmianie opon na zimowe.
Nie wiedziałem o co chodzi, póki nie podpiąłem z ciekawości kompa do napędu. Zobaczyłem to co na filmiku i zrozumiałem.
Opony letnie miały skrajnie różną wysokość bieżnika (przód nowy, tył zjechany) i z powodu różnicy prędkości osi, przy takim "zapobiegawczym" dopinaniu tyłu podczas przyspieszania, dochodziło do ogromnym oporów, które przyhamowywały auto. Na tej samej zasadzie jak blokada centralnego dyfra w terenówkach.
Zimówki tez się różniły wysokością bieżnika, ale mniej i już problemu czuć nie było. Przy czym w jakimś stopniu to i tak bardziej obciąża napęd.
Dla tego zwracajcie uwagę na opony przy tym rodzaju napędu. Wymiana najlepiej całym kompletem i zamiana kół np. co sezon, żeby bieżnik równo się zużywał.

Autor:  DS [ 09-01-2023, 23:14 ]
Tytuł:  Re: Sx4 4x4 zimą w górach (i nie tylko)

To, co widzimy na filmiku, to poprawnie działający napęd.
Rozumiem, że u Ciebie tylna oś zawsze była napędzana na niskich biegach, nawet przy łagodnym przyspieszaniu - wtedy rzeczywiście tak być nie powinno.

mcjezioro pisze:
Dla tego zwracajcie uwagę na opony przy tym rodzaju napędu

Sam rodzaj napędu nie jest tu tak ważny, jak jego generacja, nowsze same nad tym czuwają, żeby nie doszło do obciążeń wynikających z różnych opon.

Strona 6 z 8 Strefa czasowa UTC+01:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/