Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 19-04-2024, 23:03

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 182 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 14 5 6 7 8 Następna
Autor Wiadomość
Post: 11-01-2023, 22:27 
Offline

Rejestracja: 28-02-2021, 11:04
Posty: 253
Lokalizacja: okolice Krakowa
Suzuki: Sedici 4x4 1,6
Przy łagodnym przyspieszaniu...? Ja nie przyspieszam łagodnie. :]

W jaki sposób te nowsze czuwają na różnicami opon?


Na górę
Post: 12-01-2023, 00:25 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19-01-2013, 14:09
Posty: 1365
Suzuki: Vitara S 4WD AT
Przy dynamicznym ruszaniu/przyśpieszaniu tył zawsze będzie napędzany, niezależnie od stanu opon.
Nowsze mają jakiś algorytm, który wyczuje różnicę w nierównomiernym zużyciu, prawdopodobne ten sam, który wykrywa jazdę na kole dojazdowym.

_________________
Vitara S 1.4 Boosterjet 4WD AT
Swift Sport 1.4 Boosterjet


Na górę
Post: 12-01-2023, 07:39 
Offline

Rejestracja: 04-09-2022, 07:54
Posty: 125
Suzuki: SX4 4x4
Ale przecież nie ma znaczenia czy różnica w prędkości obrotowej wynika z uślizgu kół czy z różnicy w średnicy kół. Czujniki chyba są za głupie, żeby to odróżnić. Dla nich po prostu i jedno i drugie koło kręci się z inną prędkością.

_________________
SX4 1.6 107KM 4x4


Na górę
Post: 12-01-2023, 11:11 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19-01-2013, 14:09
Posty: 1365
Suzuki: Vitara S 4WD AT
Otóż ma znaczenie, bo są to zupełnie inne różnice prędkości. Ta wynikająca z poślizgu nigdy nie ma wartości stałej i równomiernie rozłożonej w czasie. Ta wynikająca z różnej średnicy opon jest mniej więcej stała. Do tego dochodzą inne parametry, jak np. moment generowany przez silnik czy pozycja pedału gazu - jeśli są niskie lub zerowe, to żadna znacząca różnica w prędkościach osi nie powinna występować.

Cyt. z All Grip Select:

4WD System Protective Control
Protective control against driving on different diameter tire.
Revolution difference between rear wheels and front wheels exceeds the limit when driving on different diameter tire(s) other than standard tire, electric current to rear drive coupling unit is stopped. And, blinking 4WD warning light and information display warns the driver of this situation.

_________________
Vitara S 1.4 Boosterjet 4WD AT
Swift Sport 1.4 Boosterjet


Na górę
Post: 12-01-2023, 11:49 
Offline

Rejestracja: 04-09-2022, 07:54
Posty: 125
Suzuki: SX4 4x4
No w teorii a w praktyce mamy to co u naszego kolegi w poście
viewtopic.php?p=184547#p184547

_________________
SX4 1.6 107KM 4x4


Na górę
Post: 12-01-2023, 12:21 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19-01-2013, 14:09
Posty: 1365
Suzuki: Vitara S 4WD AT
Nie w teorii, tylko w praktyce - pisałem o nowszych rozwiązaniach, nie o i-AWD (choć nie wykluczone, że młodsze roczniki mają już tę funkcję - trzeba się połączyć przez OBD z modułem 4WD i sprawdzić, czy jest pozycja "different tires counter").

_________________
Vitara S 1.4 Boosterjet 4WD AT
Swift Sport 1.4 Boosterjet


Na górę
Post: 12-01-2023, 16:07 
Offline

Rejestracja: 04-09-2022, 07:54
Posty: 125
Suzuki: SX4 4x4
Rozumiem. Czyli tu w dziale z SX4 to raczej będzie wyglądało tak jak kolega opisał u siebie.

_________________
SX4 1.6 107KM 4x4


Na górę
Post: 12-01-2023, 20:40 
Offline

Rejestracja: 28-02-2021, 11:04
Posty: 253
Lokalizacja: okolice Krakowa
Suzuki: Sedici 4x4 1,6
DS pisze:
Przy dynamicznym ruszaniu/przyśpieszaniu tył zawsze będzie napędzany, niezależnie od stanu opon.

Ale na jednakowych oponach niema różnic prędkości.
DS pisze:
Nowsze mają jakiś algorytm, który wyczuje różnicę w nierównomiernym zużyciu, prawdopodobne ten sam, który wykrywa jazdę na kole dojazdowym.

No dobra, wyczyta i co z tym zrobi? Zmieni przełożenie na dyferencjale żeby prędkości się zgadzały? No raczej nie.
Pewnie łagodnie steruje sprzęgłem, albo załącza tył przy większej różnicy prędkości, lub coś podobnego. A to tylko zmniejszy udział tyłu w napędzie.
Stąd może ta większa liczba trybów w nowszych modelach, żeby bardziej optymalnie dobierać sterowanie sprzęgłem i zmniejszyć opory.

A tak na marginesie... gdzieś słyszałem, że BMW odbiera gwarancję na napęd Xdrive, jeśli różnica w wysokości bieżnika wynosi więcej niż 1mm.
Jeśli więc nawet BMW nie wymyśliło jakiegoś mega algorytmu na ten problem, to Suzuki raczej tez nie odkryło żadnej Ameryki.
redhunter pisze:
Ale przecież nie ma znaczenia czy różnica w prędkości obrotowej wynika z uślizgu kół czy z różnicy w średnicy kół. Czujniki chyba są za głupie, żeby to odróżnić. Dla nich po prostu i jedno i drugie koło kręci się z inną prędkością.

Przy uślizgu różnice są większe, niż przy różnym bieżniku.


Na górę
Post: 12-01-2023, 21:38 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19-01-2013, 14:09
Posty: 1365
Suzuki: Vitara S 4WD AT
mcjezioro pisze:
ale na jednakowych oponach niema różnic prędkości.
Różnice prędkości zawsze są, zarówno dodatnie, jak i ujemne. Podczas przyśpieszania na dobrej nawierzchni ważniejszym czynnikiem jest pozycja pedału gazu i stąd idzie sygnał do załączenia tylnej osi.

mcjezioro pisze:
No dobra, wyczyta i co z tym zrobi?
Rozłączy AWD. Tryby nie mają z tym związku. To nie jest żaden mega algorytm, wystarczy połączenie z momentem silnika i pozycją gazu.

Co do Bmw to nie słyszałem, ale brzmi to bardziej jak urban legend, choć tam sytuacja jest bardziej skomplikowana, bo to przednia oś napędzana jest sprzęgłem.

_________________
Vitara S 1.4 Boosterjet 4WD AT
Swift Sport 1.4 Boosterjet


Na górę
Post: 12-01-2023, 21:52 
Offline

Rejestracja: 04-09-2022, 07:54
Posty: 125
Suzuki: SX4 4x4
mcjezioro pisze:
Przy uślizgu różnice są większe, niż przy różnym bieżniku.


Jasne, że tak. Pytanie jak małą różnicę w prędkości identyfikuje już jako powód do dołączenia napędu?

_________________
SX4 1.6 107KM 4x4


Na górę
Post: 12-01-2023, 23:05 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23-12-2016, 18:49
Posty: 403
Lokalizacja: śląsk
Suzuki: 1,6 benzyna 4x4
redhunter pisze:
....Pytanie jak małą różnicę w prędkości identyfikuje już jako powód do dołączenia napędu?
Na filmikach z testów napędu SX4 widać że potrzebny jest spory uślizg kół przednich by dołączył się tylny napęd, samemu też testowałem a łatwo to sprawdzić na mokrym asfalcie lub ubitym śniegu :idea: ( o ile ma się sprawne auto ) :)
https://www.youtube.com/watch?v=NwRHPwOf4gg

_________________
sedici 4x4 1,6 benzyna 120 kucyków


Ostatnio zmieniony 12-01-2023, 23:17 przez sedik, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
Post: 12-01-2023, 23:06 
Offline

Rejestracja: 04-09-2022, 07:54
Posty: 125
Suzuki: SX4 4x4
To w takim razie skąd taki efekt jaki opisał nasz kolega?
viewtopic.php?p=184547#p184547

_________________
SX4 1.6 107KM 4x4


Na górę
Post: 12-01-2023, 23:32 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23-12-2016, 18:49
Posty: 403
Lokalizacja: śląsk
Suzuki: 1,6 benzyna 4x4
redhunter pisze:
To w takim razie skąd taki efekt jaki opisał nasz kolega?
https://www.suzukiklub.pl/forum/viewtop ... 47#p184547

Popsute :( Trzeba do fachowca który się zajmuje napędami 4x4
Osobiście opony mam (całoroczne) dobrane przypadkowo , różny bieżnik na osi przedniej i tylnej i żadnego dyskomfortu nie odczuwam a przełącznik napędu na AUTO cały rok i opony zużywają się równomiernie :)

_________________
sedici 4x4 1,6 benzyna 120 kucyków


Na górę
Post: 13-01-2023, 00:11 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19-01-2013, 14:09
Posty: 1365
Suzuki: Vitara S 4WD AT
sedik pisze:
Na filmikach z testów napędu SX4 widać że potrzebny jest spory uślizg kół przednich by dołączył się tylny napęd, samemu też testowałem a łatwo to sprawdzić na mokrym asfalcie lub ubitym śniegu :idea: ( o ile ma się sprawne auto ) :)
https://www.youtube.com/watch?v=NwRHPwOf4gg

Nie ma możliwości, aby okiem zobaczyć, kiedy dołącza się napęd. Zobaczyć można jedynie, w którym momencie dochodzi do poziomu bliskiego zblokowaniu osi. Widzimy prędkość obrotową, momentu obrotowego nie widzimy.
Kilka postów wyżej wrzuciłem linka, gdzie podczas jazdy odczytywane były dane ze sterownika napędu - tylko tak można zobaczyć, kiedy napęd się załącza. A robi to bardzo często, bez żadnego poślizgu. Poślizg oczywiście skutkuje zwiększeniem momentu na tylnej osi.

_________________
Vitara S 1.4 Boosterjet 4WD AT
Swift Sport 1.4 Boosterjet


Na górę
Post: 13-01-2023, 10:51 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23-12-2016, 18:49
Posty: 403
Lokalizacja: śląsk
Suzuki: 1,6 benzyna 4x4
Uważam że "odczytywanie danych ze sterownika napędu" istotne jest dla mechanika naprawiającego usterkę napędu a dla użytkownika pojazdu sprawne jego działanie. Przeciętny użytkownik się też nie zastanawia w jaki sposób działa mu procesor w komputerze ani też nie warto "rozdzierać szat" w temacie "ile diabłów mieści się na końcu szpilki" :)

_________________
sedici 4x4 1,6 benzyna 120 kucyków


Na górę
Post: 13-01-2023, 11:01 
Offline

Rejestracja: 04-09-2022, 07:54
Posty: 125
Suzuki: SX4 4x4
Masz racje w przypadku użytkownika którego nie interesuje samodzielne grzebanie w samochodzie.
Natomiast jak ktoś lubi samemu podziałać przy aucie, zrozumienie zasad jego działania jest kluczowe.

_________________
SX4 1.6 107KM 4x4


Na górę
Post: 13-01-2023, 11:07 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19-01-2013, 14:09
Posty: 1365
Suzuki: Vitara S 4WD AT
Pytanie jest zasadnicze - czy użytkownik chce, czy nie chce wiedzieć, jak działa napęd i przede wszystkim - kiedy. Jeśli nie chce - temat zamknięty, byle wiedział, żeby na LOCK nie jeździć przez cały sezon.
Jeśli natomiast chce - odczyt na żywo danych ze sterownika wszystko wyjaśnia. I nie wymaga to grzebania w aucie, a podstawowej kostki OBD i telefonu. Albo przynajmniej zapoznania się z materiałem, który linkowałem, gdzie jest animacja - nic więcej wiedzieć nie trzeba.
Nie analizujemy tu budowy sprzęgła napędu, modulacji szerokości impulsu, współczynnika wypełnienia etc., a podstawy, czyli kiedy załącza się tylna oś, a dla bardziej zaawansowanych - jak mocno się załącza.

Oto, co komputer bierze pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o załączaniu tylnej osi (i-AWD oraz All Grip Select):

Obrazek

_________________
Vitara S 1.4 Boosterjet 4WD AT
Swift Sport 1.4 Boosterjet


Na górę
Post: 13-01-2023, 12:07 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23-12-2016, 18:49
Posty: 403
Lokalizacja: śląsk
Suzuki: 1,6 benzyna 4x4
Laikowi oraz przeciętnemu elektrykowi nic nie powie wartość napięcia czy prądu ani wypełnienie sygnału wysterowania elektromagnesu załączającego napęd a fachowcowi nie trzeba wiele tłumaczyć.
Nadal ciekawskim polecam filmiki jak to działa w realu lub na rolkach a pomiary sygnałów z OBD dla bardzo zaawansowanych i do tego ciekawskich :)
LOCK nie da się załączyć na stałe, automatycznie się wyłączy.
W razie poślizgu lepiej patrzeć na drogę niż obserwować telefon podłączony do OBD :)
Materiał który linkowałeś jest ciekawy dla mnie a moja żona nic z tego nie kuma a jest elektronikiem z zawodu :)

_________________
sedici 4x4 1,6 benzyna 120 kucyków


Na górę
Post: 13-01-2023, 12:21 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19-01-2013, 14:09
Posty: 1365
Suzuki: Vitara S 4WD AT
I właśnie dlatego w linkowanym materiale jest animacja pokazująca, kiedy napędzane są dwa, a kiedy cztery koła, na dane w ogóle nie trzeba patrzeć. Setki załączeń, a poślizg zdarzył się chyba raz.

_________________
Vitara S 1.4 Boosterjet 4WD AT
Swift Sport 1.4 Boosterjet


Na górę
Post: 13-01-2023, 19:22 
Offline

Rejestracja: 28-02-2021, 11:04
Posty: 253
Lokalizacja: okolice Krakowa
Suzuki: Sedici 4x4 1,6
sedik pisze:
redhunter pisze:
To w takim razie skąd taki efekt jaki opisał nasz kolega?
viewtopic.php?p=184547#p184547

Popsute :( Trzeba do fachowca który się zajmuje napędami 4x4
Osobiście opony mam (całoroczne) dobrane przypadkowo , różny bieżnik na osi przedniej i tylnej i żadnego dyskomfortu nie odczuwam a przełącznik napędu na AUTO cały rok i opony zużywają się równomiernie :)

Czy w ogóle oglądałeś filmik załączony przed moją wypowiedzią? Nie oglądałeś, a przynajmniej nie uważałeś na to co pokazuje. Nie komentuj więc bez sensu jeśli nie wiesz o czym mowa.
Jeśli koniecznie chcesz coś napisać, to najpierw obejrzyj filmik, a potem jeszcze raz przeczytaj co pisałem.
redhunter pisze:
To w takim razie skąd taki efekt jaki opisał nasz kolega?
viewtopic.php?p=184547#p184547

Kolega tez nie oglądał.


Na górę
Post: 13-01-2023, 23:12 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23-12-2016, 18:49
Posty: 403
Lokalizacja: śląsk
Suzuki: 1,6 benzyna 4x4
mcjezioro pisze:
...jeszcze raz przeczytaj co pisałem.
Hura :skoczek: odkryłeś że nie warto zakładać opon o dużej różnicy w obwodzie :?:
Piszemy tu o tym już od wielu lat ale nie czytałeś :pa:

_________________
sedici 4x4 1,6 benzyna 120 kucyków


Na górę
Post: 14-01-2023, 06:42 
Offline

Rejestracja: 04-09-2022, 07:54
Posty: 125
Suzuki: SX4 4x4
mcjezioro pisze:
Kolega tez nie oglądał.


No tak. Dziękowałem koledze DS za świetny materiał ale go nie oglądałem:-)

_________________
SX4 1.6 107KM 4x4


Na górę
Post: 14-01-2023, 09:18 
Offline

Rejestracja: 28-02-2021, 11:04
Posty: 253
Lokalizacja: okolice Krakowa
Suzuki: Sedici 4x4 1,6
No to czemu pytasz skąd się wziął efekt, jeśli to dokładnie pokazuje filmik?
Efekt wziął się stąd, że tył jest załączany "zapobiegawczo", przy ruszaniu i przyspieszaniu (uogólniając), nawet bez poślizgu. Co na asfalcie wywołuje ogromne opory i obciążenia napędu, jeśli opony są różne
DS pisze:
mcjezioro pisze:
No dobra, wyczyta i co z tym zrobi?
Rozłączy AWD. Tryby nie mają z tym związku. To nie jest żaden mega algorytm, wystarczy połączenie z momentem silnika i pozycją gazu.

No chyba że tak. Wyłączyć i już, to faktycznie wiele nie trzeba.
Spodziewałem się że mowa o jakimś rozwiązaniu na jazdę z różnymi oponami. Bo napisałeś tak, jakby różne opony kompensował w jakiś sposób sam napęd.
Czyli niczego to nie zmienia: jeśli chcesz mieć działające AWD, to trzeba pilnować opon (nawet jeszcze bardziej niż w starszych)


Ostatnio zmieniony 14-01-2023, 09:39 przez mcjezioro, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
Post: 14-01-2023, 10:36 
Offline

Rejestracja: 04-09-2022, 07:54
Posty: 125
Suzuki: SX4 4x4
My się chyba nie rozumiemy.
Przecież ja Twój właśnie przykład podawałem kolegom pod dyskusję jak pisali, że różne rozmiary opon nie powinny powodować ingerencji napędu i w związku z tym powstawania oporów toczenia.
Chyba nie do końca doczytałeś o czym była mowa.
Ja właśnie pisałem, że dla napędu czy to uślizgi kół czy inne średnice to zawsze inna prędkość kołowa na czujnikach.

_________________
SX4 1.6 107KM 4x4


Na górę
Post: 14-01-2023, 11:04 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23-12-2016, 18:49
Posty: 403
Lokalizacja: śląsk
Suzuki: 1,6 benzyna 4x4
Czy ktoś czytał te posty z przed 12 lat, trochę by pomogło niektórym viewtopic.php?f=38&t=8248

_________________
sedici 4x4 1,6 benzyna 120 kucyków


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 182 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 14 5 6 7 8 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 39 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]