Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 16-04-2024, 23:20

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 182 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 4 5 68 Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł:
Post: 20-01-2013, 23:27 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-04-2010, 15:49
Posty: 1011
Lokalizacja: Warszawa
macioo pisze:
Możesz trochę jaśniej z tym prądem? Bo jakoś nie łapię (pomijam kwestię podawania stale raczej napięcia a nie prądu), jak można sterować wartością prądu?

Najprościej przez sterowanie wartością napięcia (potencjometr).

macioo pisze:
No i czy przypadkiem czy sprzęgło sterowane elektrycznie nie działa zero-jedynkowo (on off)? A moment przekazywany na koła jest regulowany poślizgiem tegoż sprzęgła? Może się mylę ale wartość napięcia przystawianego do cewki jest stała (odpowiednia do cewki na jaką ta została zaprojektowana),

W nocie katalogowej wrzuconej przez kolegę DSa jest informacja o MAKSYMALNYM prądzie 3A, a w "operating principle" jest opisane jak w miarę wzrostu prądu rośnie ułamek momentu przekazywanego na drugą oś.

macioo pisze:
a i wartość prądu w obwodzie cewki nie powinna byś zmienna, bo i z jakiej przyczyny?

Ależ jak najbardziej powinna być zmienna.
Stopniem "zesprzęglenia" (rozdziałem momentu) steruje się tutaj przez zmianę natężenia pola magnetycznego. Które to natężenie pola magnetycznego jest wprost proporcjonalne do natężenia prądu w cewce (prawo Ampere'a).


Na górę
 Tytuł:
Post: 21-01-2013, 08:15 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19-01-2013, 14:09
Posty: 1365
Suzuki: Vitara S 4WD AT
macioo, ja też nie jestem ani inżynierem, ani elektrykiem, więc zapewne użyłem sformułowania niepoprawnego technicznie w kwestii prądu, ale myślę, że pisząc prąd na elektromagnes podawany jest stale, zmienia się tylko jego natężenie nie byłem daleki od prawdy, co wyjaśnił już Tomash (natężenie pola magnetycznego jest wprost proporcjonalne do natężenia prądu w cewce).

Poniżej kopiuję fragment artykułu, gdzie w miarę przejrzyście jest to wyjaśnione (niestety nie mam pewności, czy SX4 posiada dokładnie to samo sprzęgło, czy jakąś inną wersję/generację):
Sprzęgło sterujące posiada układ krzywkowy, składający się z dwóch tarcz z asymetrycznymi rowkami na obu powierzchniach czołowych, rozdzielonych serią łożysk kulowych. W celu uruchomienia napędu na tylne koła, sprzęgło sterujące uruchamiane jest elektromagnesem, który powoduje spowolnienie jednej z tarcz, dzięki czemu łożyska mogą przesunąć się w jeden koniec rowków.

Powoduje to rozdzielenie się tarcz, co z kolei wywiera nacisk na główne sprzęgło i następuje przeniesienie pomiędzy nimi momentu, przez co siła napędowa podawana jest na tylne koła. Sprzęgło główne przenosi moment odpowiednio do prądu podanego na elektromagnes oraz powstającego nacisku zaczepienia. Ogranicznik momentu obrotowego zapobiega przekazaniu na tylne koła nadmiernego momentu obrotowego.

Wybranie ustawienia LOCK powoduje, że układ sterujący podaje na elektromagnes maksymalny prąd. Na skutek tego tarcze krzywkowe sprzęgła przykładają maksymalny nacisk na główne sprzęgło, zapewniając stały podział momentu obrotowego 50/50 przy niskich prędkościach.

Źródło: http://www.v10.pl/Nowy,Nissan,XTrail,2008,3228.html
Opis dotyczy X-Traila II, w SX4 w trybie LOCK układ sterujący nie podaje na elektromagnes maksymalnego prądu, chyba, że występuje uślizg przedniej osi (podobnie jest w Mitsubishi i wydaje mi się, że w Nissanie działa to tak samo, a nie jak podaje artykuł, tym bardziej, że inne źródła podają nie 50/50, a 55/45 itp.)


Na górę
 Tytuł:
Post: 21-01-2013, 19:40 
Offline

Rejestracja: 09-01-2010, 14:02
Posty: 3375
Lokalizacja: Kwidzyn
DS pisze:

Wybranie ustawienia LOCK powoduje, że układ sterujący podaje na elektromagnes maksymalny prąd.

A'propos tego co wyjaśnił już Tomash (natężenie pola magnetycznego jest wprost proporcjonalne do natężenia prądu w cewce).

Zgadzam się w całej rozciągłości, ale nie mogę dojść, jak ten prąd miałby być regulowany.

kurde! Albo moja ćwierczwieczna wiedza o elektrotechnice wymaga uzupełnienia, albo autor artykułu nie do końca temat przedstawił. Z mojej wiedzy wynika, że elektromagnes, to cewka z drutu nawinięta na zewnątrz ferromagnetycznego rdzenia i jeśli poda się odpowiednie napięcie na "końce" cewki, to wywołana zostanie siła (wciągająca bądź wypychająca) ten rdzeń. Czyli zamieni energię elektryczną na mechaniczną (dociśnie sprzęgło). Napięcia zmienić nie można, bo musi być odpowiednie do obliczonej cewki. Prądu zaś raczej regulować się nie da płynnie (trzeba by zmieniać parametry cewki (ilość zwojów, przekrój drutu). Można by przyjąć, że prąd wzrośnie gdyby spróbować "wepchnąć" ten "wypchnięty" rdzeń, jednak nie bardzo wiem jakby to miało odbywać się na odwrót, czyli regulować natężenie prądu, żeby wywołać odpowiednią siłę "wypychania". No ale może sa jakieś nieznane mi technologie. Musiałby się wypowiedzieć jakiś inżynier, bo tu więcej poparcia teoretycznego trzeba. Ja od wielu lat tą dziedzina elektryki się nie zajmuję.
No ale offtopic sie zrobił, zaraz bana dostaniemy :toporek:


Na górę
 Tytuł:
Post: 21-01-2013, 21:26 
Offline

Rejestracja: 12-12-2012, 21:16
Posty: 3
Jeśli tylko zastosujemy elektroniczny ukaład zasilający tą cewkę napięciem przemiennym o dużej częstoliwości to problem wszelkiej regulacji docisku znika.
Doczytałem, że sprzęgło pobiera 3 ampery, to jakieś 40 W, to malutko jak na samochód.
Tak więc zapewne moc docisku a zarazem prąd jest zależny od napięcia i częstotliwości przetwornicy.
Tu nie jest zagadką sprzęgło ale zasilacz sprzęgła ;)

Napisałem jakieś 40 W ponieważ w samochodzie (zależnie od załączonych sprzętów) może być 13 V jak i 14,5 V.


Ostatnio zmieniony 21-01-2013, 21:29 przez gieie, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
 Tytuł:
Post: 21-01-2013, 21:28 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-04-2010, 15:49
Posty: 1011
Lokalizacja: Warszawa
Macioo: sterowane elektromagnesami (gotowa fraza do gugla) to cała gałąź elektroniki, jak się tutaj zaczniemy rozpisywać o możliwych rozwiązaniach takich układów to faktycznie nas wyrzucą.
Bardzo możliwe że się wygłupiłem (nie jestem elektronikiem) tym sterowaniem prądem elektromagnesu przez potencjometr (tj. sterowanie napięciem).


Na górę
 Tytuł:
Post: 21-01-2013, 22:02 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19-01-2013, 14:09
Posty: 1365
Suzuki: Vitara S 4WD AT
Drobna uwaga - pole magnetyczne nie dociska bezpośrednio tarcz sprzęgła, a wręcz przeciwnie - przyciąga do siebie, a odciąga od pozostałych tarczę główną, a to z kolei powoduje docisk pozostałych:
http://www.youtube.com/watch?v=5bZoYQFL_Qg


Na górę
 Tytuł:
Post: 18-02-2013, 17:14 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04-12-2011, 15:59
Posty: 14
Lokalizacja: Zawoja małopolskie
Witam. Ostatnio we czwartek 7 lutego zawiodłem się na moim sx4, temp. ok 0 stopni, (droga zaśnieżona-lodowisko), droga kręta z podjazdami i na najgorszym podjezdzie nie wyjechałem - (napęd lock)-wycofałem. Na dole góry sąsiad stoi ze swoim golfem IV 1,9 tdi synhro mówię mu nie wyjechałem a on że spróbuje i wyjechał!!! Ja jadę drugi, trzeci raz i nie da rady :skromny: :skromny: :skromny: . Było jednak bardzo ślisko ...


Na górę
 Tytuł:
Post: 18-02-2013, 17:49 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08-08-2008, 19:39
Posty: 1132
4x4 to nie wszystko, wazne jest ogumienie.


Na górę
 Tytuł:
Post: 18-02-2013, 19:47 
Offline

Rejestracja: 09-01-2010, 14:02
Posty: 3375
Lokalizacja: Kwidzyn
No i napęd w sx4/sedici to takie trochę 4x4 "nadmuchane", wiadomo wszystkim, że prawdziwe 4x4 to blokada mostów i dyfrów, dobrze jak jest jeszcze reduktor. I wtedy nawet na jednym kole da się wjechać. Ale wiadomo, ze fizyki nie oszukamy nawet jakby 6 kół sie obracało, to i tak nie pojadą jak nie będzie odpowiednich opon, albo i łańcuchów nawet.
Przez lata pracy, gdzie często wykorzystywaliśmy napędy 6x6 + wyciągarka, nauczyłem się pokory i tego, że czasem nie da rady przeskoczyć i już. :D


Na górę
 Tytuł:
Post: 18-02-2013, 20:12 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19-01-2013, 14:09
Posty: 1365
Suzuki: Vitara S 4WD AT
macioo pisze:
No i napęd w sx4/sedici to takie trochę 4x4 "nadmuchane"

A jaki napęd ma Golf IV, czy nie przypadkiem stary Haldex, czyli 'odpowiednik' trybu AUTO w SX4?
Podobnie jak SX4ever, przyczyn w/w 'przegranej' szukałbym w oponach, a nie samochodzie.


Na górę
 Tytuł:
Post: 19-02-2013, 20:57 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04-12-2011, 15:59
Posty: 14
Lokalizacja: Zawoja małopolskie
Podobnie jak SX4ever, przyczyn w/w 'przegranej' szukałbym w oponach, a nie samochodzie.[/quote]

Opony mam nowe - Barum Polaris3 -bo takie dostałem do samochodu (auto mam nowe, teraz roczne i przebieg bardzo mały 8500 km). Teraz jeżdżę Samuraiem i jeszcze mnie nie zawiódł ( a opony w nim bieżnikowane zimowe 5-letnie :D ). Przyczyna mojego niepowodzenia tkwi chyba w tym, że mam benzynę i silnik jest dużo lżejszy od diesla, a co za tym idzie mniejsza przyczepność. Na koniec dodam, że przyjechał po mnie szwagier land roverem freelanderem (bo on też wyjechał :skromny: ) ale już razem też nie wyjechaliśmy - o mało a byśmy wpadli do 6m skarpy. Warunki były bardzo trudne tak, że zostawiliśmy samochody na pobliskim polu i 1 km pokonaliśmy na niezastąpionych nogach :D . Pozdrawiam Wojtek


Na górę
 Tytuł:
Post: 20-02-2013, 10:04 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 29-01-2011, 16:42
Posty: 122
Lokalizacja: Żory
w wielu vw nawet starszych był montowany EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego) System bardzo prosty mianowicie procesor sprawdza prędkość obrotową napędzanych kół. Jeśli prędkości różnią się znacznie, system spowalnia jedno z kół, tak aby obracało się ono z taką samą prędkością jak pozostałe.
Jeśli było oblodzone i dyfer całą moc przenosił na jedno koło a Golf posiadał taki system to nawet ze se starym Haldexem miał przewagę.


Na górę
 Tytuł:
Post: 20-02-2013, 21:22 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04-12-2011, 15:59
Posty: 14
Lokalizacja: Zawoja małopolskie
dawidpl pisze:
Jeśli było oblodzone i dyfer całą moc przenosił na jedno koło a Golf posiadał taki system to nawet ze se starym Haldexem miał przewagę.


Kolego chyba masz rację bo jak sąsiad ruszał obok mnie to widać było jak ciągną mu obydwa tylne koła. Ale i tak nie powiem na mojego sx-a złego słowa, i tak bym go kupił jeszcze raz :D . Pozdrawiam z zaśnieżonej Zawoi


Na górę
 Tytuł:
Post: 21-02-2013, 23:12 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 29-01-2011, 16:42
Posty: 122
Lokalizacja: Żory
Wrzuciłem to już w filmy SX4 ale tutaj też się łapie 8)

Dziś testowałem napęd 2WD, 4x4 AUTO, 4X4 LOCK na przemian przy wyłączonej i włączonej kontroli trakcji.
Poniżej filmik. Wyszedł nawet fajny materiał :D

http://youtu.be/HKpDIqE4WAc

nagrywane telefonem ale full HD


Na górę
Post: 19-03-2013, 14:24 
Offline

Rejestracja: 21-12-2011, 16:30
Posty: 18
Lokalizacja: Bielitz-Biala
Bardzo pouczający filmik :)
Wychodzi na to, że najlepszą konfiguracją jest 4x4 Auto z włączoną kontrolą trakcji (przynajmniej w tych warunkach).


Na górę
 Tytuł:
Post: 19-03-2013, 18:40 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-08-2006, 11:13
Posty: 12229
Lokalizacja: CB - CIN - CT
Suzuki: Vitara 1.6 AllGrip
Raczej z wyłączoną ;)


Na górę
 Tytuł:
Post: 19-03-2013, 22:44 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19-01-2013, 14:09
Posty: 1365
Suzuki: Vitara S 4WD AT
Maramich pisze:
Wychodzi na to, że najlepszą konfiguracją jest 4x4 Auto z włączoną kontrolą trakcji (przynajmniej w tych warunkach).

IMO, w tym przypadku wybór trybu napędu nie miał znaczenia, ponieważ @dawidpl celowo zrywał przyczepność, co tak czy inaczej skutkowało rozdziałem 50/50, natomiast filmik fajnie pokazuje różnicę w czasie reakcji potrzebnym do zblokowania osi w trybach AUTO i LOCK.


Na górę
 Tytuł:
Post: 22-03-2013, 11:58 
Offline

Rejestracja: 21-12-2011, 16:30
Posty: 18
Lokalizacja: Bielitz-Biala
Czy kontrola trakcji w SX-ach tylko zmniejsza moc silnika, czy też imituje blokadę mechanizmów różnicowych? W moim staruszku tego nie ma, więc nie wiem.


Na górę
 Tytuł:
Post: 22-03-2013, 14:07 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-08-2006, 11:13
Posty: 12229
Lokalizacja: CB - CIN - CT
Suzuki: Vitara 1.6 AllGrip
IMHO, hamuje koło, które ma większy uślizg.
Pewnie nie wpływa zbyt pozytywnie na i tak raczej słabe sprzęgła, więc o ile jest sensowne w codziennym użytkowaniu na śliskich/mokrych drogach, to nie bardzo poza utwardzonymi nawierzchniami.


Na górę
 Tytuł:
Post: 22-03-2013, 15:36 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19-01-2013, 14:09
Posty: 1365
Suzuki: Vitara S 4WD AT
Maramich pisze:
Czy kontrola trakcji w SX-ach tylko zmniejsza moc silnika, czy też imituje blokadę mechanizmów różnicowych? W moim staruszku tego nie ma, więc nie wiem.

Kontrola trakcji to 'podsystem' ESP, steruje zarówno obrotami silnika, jak i hamulcami, wyrównując prędkości obrotowe kół. Niektóre Subaru mają opcję wyłączenia ingerencji w obroty silnika, a pozostawienie tylko oddziaływania na hamulce.


Na górę
 Tytuł:
Post: 29-03-2013, 10:01 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 29-01-2011, 16:42
Posty: 122
Lokalizacja: Żory
To co ostatnia szansa na poślizgi, kręciołki, testy napędu itp .
Obrazek


Na górę
 Tytuł:
Post: 29-03-2013, 11:46 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-08-2006, 11:13
Posty: 12229
Lokalizacja: CB - CIN - CT
Suzuki: Vitara 1.6 AllGrip
U nas właśnie teraz wali śnieg jak nie powiem co :D


Na górę
 Tytuł:
Post: 29-03-2013, 12:20 
Offline

Rejestracja: 09-01-2010, 14:02
Posty: 3375
Lokalizacja: Kwidzyn
Nie wiem gdzie to jest "u was", byle nie padało w okolicach Grudziądz-Kwidzyn, bo dzisiaj specjalnie wstałem wcześniej i przed pracą umyłem furę!
Już mam dosyć tych bączków, już chcę aluski letnie założyć!
EDYTA
Szlag! Właśnie zaczęło sypać. A już tak ładnie sucho było! Nie może człowiek nawet w święta czystym autem pojeździć!


Na górę
 Tytuł:
Post: 29-03-2013, 15:54 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-08-2006, 11:13
Posty: 12229
Lokalizacja: CB - CIN - CT
Suzuki: Vitara 1.6 AllGrip
Ktoś kiedyś powiedział, że samochód się myje żeby okazać mu miłość, nie żeby był czysty :D


Na górę
 Tytuł:
Post: 29-03-2013, 20:50 
Offline

Rejestracja: 09-01-2010, 14:02
Posty: 3375
Lokalizacja: Kwidzyn
Dooobreeee....
Po Świętach wytrę tym tekstem pyski wszystkim dzisiejszym drwiarzom... ;-)


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 182 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 4 5 68 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 21 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]