Witam wszystkich
Użytkownikiem Suzuki oraz czytelnikiem forum jestem od dawna, natomiast zarejestrowałem się dopiero teraz. Jakiś czas temu, przy zakupie auta 4x4 trochę zgłębiałem temat rozwiązań technicznych, więc może kilka ciekawostek z tego tematu, których nie znalazłem na forum.
W zakresie zastosowanego w SX4 sprzęgła elektromagnetycznego, jest chyba tylko jeden producent tego elementu - GKN Driveline
http://www.gkndriveline.com/drivelinecms/export/sites/driveline/downloads/datasheets/EMCD-engl.pdf, sprzęgło to jest stosowane przez wiele firm (m.in. Mitsubishi /Citoren, Peugeot/, Jeep, Renault /Nissan, DAcia/), natomiast program sterujący sprzęgłem to już indywidualna sprawa.
rezon pisze:
Przejedź się kiedyś Skodą Yeti. Porównywałem ją kiedyś z Outlanderem - wspomagany elektronicznie Haldex okazał się znacznie lepszy niż system Outlandera - w nim tak samo jak w SX4 wystarczy nieco mocniej dodać gazu na śliskim zakręcie to tył próbuje uciekać do rowu. Testowane Yeti jechało ku mojemu zdziwieniu bardzo neutralnie.
Wg różnych testów, Yeti - zarówno 2WD, jak i 4WD prowadzą się doskonale, więc lepszych właściwości jezdnych szukałbym tu w samym samochodzie, zawieszeniu, a nie w napędzie, tym bardziej, że bazowy rozkład Haldexa w Yeti to 96/4.
Rezon, pisałeś też kiedyś o myszkowaniu SX4 w trybie AUTO, co nie występuje w Outlanderze - i to jest właśnie kwestia programu sterującego sprzęgłem - w SX4 program działa impulsowo, czyli tak jak pisał
Avalanche - cyt. "
w AUTO raz napędza tył, a raz nie i to przerywane działania powoduje niezamierzone zarzucanie". W przypadku Outlandera, prąd na elektromagnes podawany jest stale, zmienia się tylko jego natężenie (czyli tył napędzany jest stale, zmienia się tylko moment). Podobne sterowanie zastosowano w
Suzuki Kizashi.
I jeszcze tryb
LOCK - nigdy nie jest to sztywna blokada, w przypadku SX4 jest to od 30% do 50% na tył (max. w przypadku uślizgu), w innych autach jak np. Outlander w skrajnym przypadku tył może 'dostawać' tylko kilka %.
Podsumowując - to samo rozwiązanie techniczne (sprzęgło EMCD) występuje w dwóch opcajch sterowania:
- sterowane na zasadzie feedback (jeden czynnik - reakcja na poślizg), czyli np. SX4/Sedici, X-Trail I, Duster, Compass I
- sterowane na zasadzie feedforward (róźne czynniki - stały przekaz momentu), czyli np. Kizashi, wkrótce S-Cross, Outlander/ASX/C-crosser/Aircross/4007/4008, X-Trail II, Qashqai, Koleos, Compass II.
I coś jeszcze odnośnie SX4 w górach i nie tylko - teren może nie wymagający, ale biorąc pod uwagę prawie półtora-tonową przyczepę, to warte uwagi:
http://www.youtube.com/watch?v=AHV56hYi0vw
Pozdrawiam