Ok, jako osoba nowa w gronie użytkowników samochodów Suzuki podzielę się swoimi wrażeniami po przejechaniu kilkuset kilometrów SX4 w wersji 2WD 1.6 GLX. Nigdy wcześniej nie pisałem podobnych tekstów, także proszę o wyrozumiałość
Wygląd:
1. Włoski design stanowczo wyszedł na korzyść dla SX4 - piękna linia szyb bocznych oraz mistrzowski pomysł z "przeszklonym tyłem" naprawdę przykuwają uwagę na ulicy.
2. Samochód otrzymałem w wersji z kołami 16" zamiast 15" co jest olbrzymim plusem, gdyż dopiero na większych kołach SX4 wygląda poważnie (dodam, że wysoki profil opony zastosowany przy kołach o tym rozmiarze bardzo dobrze sprawdza się przy naszych "idealnych" drogach).
3. Bardzo ładne kołpaki (choć alu są oczywiście ładniejsze) - coraz częściej zdarza się, że firmy przygotowują estetyczne wersje kołpaków (np. Fiat w Grande Punto).
4. Agresywny przód - dostrzegalny jest zwłaszcza przy jasnych kolorach (z początku chciałem kolor czarny nadwozia, jednak wtedy grill "zlewa" się z maską i nie wygląda to już tak "bojowo" - ostatecznie zakupiłem wersję srebrną).
5. Lusterka - niektórych śmieszą, mnie osobiście idealnie wpasowują się w mocarną bryłę samochodu.
6. Samochód póki co wyróżnia się na ulicy i przykuwa wzrok innych kierowców, co może tylko cieszyć
Wnętrze
1. Wszystko pod ręką - ergonomia bez zarzutu.
2. Podświetlenie zegarów na kolor czerwony jest naprawdę bardzo czytelne, estetyczne oraz nie męczy wzroku tak jak np. kolor niebieski w samochodach pewnej marki.
3. Wstawki z prawdziwego aluminium (boki konsoli środkowej) dodają charakteru, jednak reszta pseudo metalowych elementów niestety wygląda troszeczkę tandetnie.
4. Kierownica jest bardzo wygodna - w wersji skórzanej niestety jakość skóry pozostawia wiele do życzenia - dużym plusem jest sterowanie radia z koła kierownicy bez stosowania 27 zbędnych przycisków jak ma to często miejsce u konkurencji, tu mamy tylko to co niezbędne!
5. Fotele - bardzo twarde i "proste" jednak dla mnie to tylko plus - siedzi się wysoko i prosto (mogłoby być minimalnie lepsze trzymanie boczne). Na uwagę zasługuje dobrej jakości tapicerka.
6. Jakość plastików niestety nie powala. Wszystko jest twarde i niestety szybko daje znać o sobie. Drgania i drobne trzeszczenie pojawiło się dosyć szybko, natomiast w serwisie Pan stwierdził tylko, że "kiedyś samochody były lepiej wykończone wewnątrz i na chwilę obecną nie będą się tym zajmować, bo to dużo czasu zabiera ... takie szukanie" - ręce opadają. Na plus mogę dodać, że spasowanie elementów jest bardzo dobre - szczeliny są równe i niezbyt duże, elementy pasują do siebie idealnie, schowki zamykają się precyzyjnie.
7. Przestrzeń - nie ma porównania, samochód jest większy od Swift'a i czuje się to z każdego miejsca wewnątrz! Miejsca z przodu jest naprawdę jak na ten segment dużo, a przy tym pasażerowie z tyłu też nie będą narzekali na ciasnotę (i spójrzmy prawdzie w oczy - samochód w tej klasie nie przewiezie 5 osób w komfortowych warunkach, więc pisanie o tym, że z tyłu jest ciasno jest odrobinę dziwne)
8. Bagażnik jest mały, jednak samochód jest raczej skierowany do osób młodych i tu zapewniam, że na zakupy czy wyjazd we dwoje na urlop spokojnie wystarczy (do dyspozycji mamy możliwość asymetrycznego składania kanapy - tutaj uwaga na "odskakujące" po zwolnieniu blokady siedzisko - wszystko działa lekko i bez problemowo; na plus należy zaliczyć podświetlenie bagażnika z możliwością wyłączenia lampki).
9. Podświetlenie kabiny pasażerskiej - 3 niezależne lampki (kierowca, pasażer z przodu oraz centralne).
Audio
1. Bardzo ładne i proste w obsłudze radio - czyta bez problemu CD-R, czytelny wyświetlacz oraz w przypadku wybrania opcji "wycisz" ustawia pauzę zamiast wyciszyć dźwięk co jest doskonałym rozwiązaniem.
2. Głośniki - tutaj niestety spory minus - wersja dysponuje sześcioma głośnikami najprawdopodobniej Blaupunkt'a i w skrócie brzmi to jak zza ściany.
3. Dobra czułość radia - zbiera wszystkie możliwe stacje
Kluczyk
1. Wygodny kluczyk ze zintegrowanym pilotem - jedyny minus to jego waga, czyli jest zbyt lekki, ale może się czepiam?
2. Wersja z "kluczykiem elektronicznym" to totalna porażka - samochód i tak uruchamiamy przez przekręcenie tandetnego plastiku wsadzonego w standardową stacyjkę ...
Silnik
1. Jak na masę samochodu w miarę dynamiczny i co ważne zbiera się przy niskich obrotach.
2. Niestety jednostka 1.6 nie należy do najcichszych rozwiązań, co wyraźnie daje znać o sobie powyżej 140km/h. Do prędkości 80km/h jest bardzo kulturalna.
3. Spalanie - opisy z katalogu należy włożyć między bajki! 6.8l/100km jest bardzo mało prawdopodobne. Jeżdżąc w układzie miasto 40%, trasa 60% mój rekord to 7,8l/100km bez najmniejszej przyjemności z jazdy - ciągłe zerkanie na wyświetlacz komputera
Natomiast poruszając się swobodnie uzyskuję spalanie w granicach 8,3l/100km i mam nadzieję, że tak pozostanie (na trasie nie przekraczając 150km/h).
Serwis Suzuki
1. Totalna porażka - zero dbałości o wizerunek marki - wskazuję serwisantowi co się dzieje, jedziemy razem samochodem i słyszę, że nie widzi podstaw aby już eliminować te stuki, przecież to jest normalne i być może ustanie (drgania plastików w desce rozdzielczej w okolicy zegarów). Tłumaczę panu spokojnie, że nie było tego odgłosu i jeżeli uważa, że po 1200km jest to normalne, to co czeka mnie po 2 lub nie daj Boże 3 tysiącach ... pan się uśmiechnął i stwierdził, że jak nie ustanie lub się pogorszy to wtedy mam się zgłosić - ciekawe podejście do klienta. Dodam, że w Hondzie kiedy wskazałem podobny problem w 8 letnim Civic'u serwisant od razu stwierdził co trzeba wymienić, zaznaczając że takie coś nie powinno mieć miejsca i oczywiście ma prawo denerwować. Pozostaje mieć nadzieję, że inne serwisy Suzuki mają odmienne podejście niż ten gdzie zakupiłem samochód.
Podsumowanie
1. Stosunek cena/jakość - rewelacja, z takim wyposażeniem i silnikiem praktycznie nie ma konkurencji na rynku polskim +
2. Włoski design / japońska myśl technologiczna oraz wykonanie +
3. Póki co unikalny
+
4. Świetna widoczność (chociaż przednie słupki wymagają przyzwyczajenia) +
5. Dynamiczny silnik VVT +
6. Głośny i niestety mało ekonomiczny silnik VVT -
7. Twarde plastiki otaczające pasażerów z każdej strony (choć z pewnością trwałe) -
8. Mały bagażnik, jeżeli ktoś ma rodzinę 2+1 lub 2+2 może okazać się zbyt mały -
9. Serwis - (choć może to dotyczyć tylko tego jednego przypadku)
10. Bardzo dobre opony w standardzie - Continental PremiumContact 2
Mam nadzieję, że nie zanudziłem