Dla zapaleńców jazdy z radyjkiem w samochodzie zamieszczam krótki tutorial
Jak zamontować CB-Radio w konsoli środkowej SX4.
Informacje podstawowe:
Mój wybór to TTi 880 czarny. Radyjko z dużymi możliwościami jak na jego cenę. Niestety duże są także jego wymiary. Pierwotnie miało ono jeździć włożone do schowka w konsoli środkowej. Niestety jego głębokość, a raczej to iż wysokość schowka zmniejsza się ku tyłowi, spowodowało iż radyjko wystawało w kierunku dźwigni zmiany biegów o około 7 cm. Było to bardzo szpecące a nawet utrudniające niekiedy zmianę biegów.
W związku z tym postanowiłem nieco podtuningować schowek aby było lepiej.
Niezbędne narzędzia:
- śrubokręt prosty (podważanie)
- śrubokręt krzyżakowy (śruby)
- lutownica, cyna, kalafonia (opcjonalnie, do montażu zasilania)
Krok 1. Wymontowanie srebrnych listew z boków konsoli środkowej.
Tę czynność powierzyłem ASO (gdyż nie chciałem mieć widocznych śladów swojej działalności na tapicerce). Stwierdziłem że będą wiedzieć jak to zdjąć - myliłem się. Pan elektryk z ASO Sta-Car Kraków uczył się przy mnie tego robić - na szczęście bez śladów
Listwy te zdejmuje się od dołu ku górze. Najlepiej je delikatnie podważać od dołu płaskim śrubokrętem. Montowane są one na 4 "kotwy". Trzymają one dość mocno, więc trzeba przyłożyć siłę do tego.
Po tej operacji autko wygląda tak: (posiłkuję się zdjęciem wykonanym przez PaulLuck'a, gdyż własnego z tego etapu przeróbki nie mam)
Zdjęcia wykonywane były telefonami komórkowymi, stąd słaba jakość. Więcej szczegółów widać na zdjęciach czarno-białych, stąd wrzucone właśnie takie.
Na zdjęciu widać dokładnie umiejscowienia kotw.
Krok 2. Demontaż klimatyzacji, radia i schowka.
Po ściągnięciu listew bocznych czas na demontaż konsoli środkowej.
Aby wyciągnąć schowek należy odkręcić po 4 wkręty mocujące kolejno panel klimatyzacji oraz panel radioodtwarzacza. Każdy z tych elementów montowany jest "na zakładkę" ze swoim górnym kolegą. I tak: dolna część radia nachodzi na górną część klimy, a dolna część klimy na górną część schowka. W związku z tym musimy rozbebeszyć całkowicie konsolę środkową. Należy pamiętać o robieniu tego przy wyłączonej elektryce - gdy wyciągniemy kostkę od pokręteł klimatyzacji wielce prawdopodobne jest że nasz SX4 zanotuje uszkodzenie klimatyzacji - nie wiem co dalej - nie próbowałem
.
Gdy już mamy rozkręconą konsolę środkową możemy przystąpić do wyjęcia modułu schowka wraz z gniazdem zapalniczki samochodowej. Należy uważać, gdyż kabel do zapalniczki nie jest imponującej długości. Trzeba odpowiednio obrócić moduł schowka i umiejętnie wyczepić wtyczkę z gniazda zapalniczki.
Po tej operacji nasz SX4 będzie wyglądał tak:
Krok 3. "Tuning" schowka.
Wymontowany schowek należy odpowiednio "dopasować" do wymogów naszego sprzętu. W przypadku mojego TTi należało:
- odciąć tylną ścianę schowka
- przeciąć krawędzie boczne na odległości ok 5 cm od tylnej krawędzi.
Druga czynność spowodowała iż powierzchnie boczne schowka, jak również górna i dolna stały się elastyczne w kierunku tyłu schowka. Przypominały lekko lejek. Zaowocowało to dokładnym dopasowaniem się ścianek schowka do wymiaru radyjka, które po prostu zostało umieszczone na wcisk.
Krok 4. "Tuning" radia.
W pierwszym zamyśle radyjko miało być połączone tradycyjnie z gniazdem zapalniczki. W trakcie prac jednak zapragnąłem aby było połączone bez widocznych śladów w kabinie. Stąd musiałem przerobić jego kabelek zasilający (dodać dodatkowe złącze na kablu) umożliwiające podłączenie go równolegle z gniazdem zapalniczki. Wymaga to nieco gimnastyki i możliwości użycia lutownicy w samochodzie (dla posiadaczy garażu to nie problem, ale pozostali muszą sobie to zapewnić). Nie będę się nad tym krokiem rozpisywał - każdy "majster" będzie wiedział jak tego dokonać.
Krok 4A (nieoczekiwany). "Tuning" radia część 2.
Po złożeniu przerobionego schowka i wsadzeniu do niego radia okazało się że w modelu który posiadałem wtyk anteny był w na tyle nieszczęśliwym miejscu że kolidował z kanałem nadmuchu powietrza na nogi. Nie chcąc tracić tego cennego nawiewu w zimie zdecydowałem się przesunąć złącze antenowe na drugą stronę radia (patrząc od przodu musi ono być maksymalnie po prawej stronie radia).
Krok 5. Napawać się sukcesem.
Nadszedł czas na relaks. Po zmontowaniu całości, przykręceniu śrubek, przeprowadzeniu kabla anteny (tu dodam, że sugeruję montaż anteny magnetycznej przez klapę tylną w lewym tylnym rogu dachu - najłatwiej się ją stawia (nawet 100 cm), można też łatwo przeciągnąć kabel pod plastikami wokół skrzyni biegów i hamulca ręcznego, oraz po przestrzeni pod tylną kanapą) można siąść wygodnie i patrzyć na swój sukces, który w moim przypadku wygląda tak:
Dla nieprzekonanych do swoich możliwości manualnych:
- koszt nowego modułu schowka w razie uszkodzenia - 350 zł brutto w ASO
- koszt wymontowania srebrnych listew i schowka - 20 zł brutto w ASO
- posiadanie CB-Radio w konsoli środkowej - bezcenne