Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 29-03-2024, 13:41

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 22 ] 
Autor Wiadomość
Post: 03-11-2007, 14:29 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16-03-2007, 08:36
Posty: 234
Lokalizacja: Kraków, Tarnów
Dla zapaleńców jazdy z radyjkiem w samochodzie zamieszczam krótki tutorial
Jak zamontować CB-Radio w konsoli środkowej SX4.

Informacje podstawowe:
Mój wybór to TTi 880 czarny. Radyjko z dużymi możliwościami jak na jego cenę. Niestety duże są także jego wymiary. Pierwotnie miało ono jeździć włożone do schowka w konsoli środkowej. Niestety jego głębokość, a raczej to iż wysokość schowka zmniejsza się ku tyłowi, spowodowało iż radyjko wystawało w kierunku dźwigni zmiany biegów o około 7 cm. Było to bardzo szpecące a nawet utrudniające niekiedy zmianę biegów.

W związku z tym postanowiłem nieco podtuningować schowek aby było lepiej.


Niezbędne narzędzia:
- śrubokręt prosty (podważanie)
- śrubokręt krzyżakowy (śruby)
- lutownica, cyna, kalafonia (opcjonalnie, do montażu zasilania)


Krok 1. Wymontowanie srebrnych listew z boków konsoli środkowej.
Tę czynność powierzyłem ASO (gdyż nie chciałem mieć widocznych śladów swojej działalności na tapicerce). Stwierdziłem że będą wiedzieć jak to zdjąć - myliłem się. Pan elektryk z ASO Sta-Car Kraków uczył się przy mnie tego robić - na szczęście bez śladów :)
Listwy te zdejmuje się od dołu ku górze. Najlepiej je delikatnie podważać od dołu płaskim śrubokrętem. Montowane są one na 4 "kotwy". Trzymają one dość mocno, więc trzeba przyłożyć siłę do tego.
Po tej operacji autko wygląda tak: (posiłkuję się zdjęciem wykonanym przez PaulLuck'a, gdyż własnego z tego etapu przeróbki nie mam)

Obrazek

Zdjęcia wykonywane były telefonami komórkowymi, stąd słaba jakość. Więcej szczegółów widać na zdjęciach czarno-białych, stąd wrzucone właśnie takie.

Na zdjęciu widać dokładnie umiejscowienia kotw.


Krok 2. Demontaż klimatyzacji, radia i schowka.
Po ściągnięciu listew bocznych czas na demontaż konsoli środkowej.
Aby wyciągnąć schowek należy odkręcić po 4 wkręty mocujące kolejno panel klimatyzacji oraz panel radioodtwarzacza. Każdy z tych elementów montowany jest "na zakładkę" ze swoim górnym kolegą. I tak: dolna część radia nachodzi na górną część klimy, a dolna część klimy na górną część schowka. W związku z tym musimy rozbebeszyć całkowicie konsolę środkową. Należy pamiętać o robieniu tego przy wyłączonej elektryce - gdy wyciągniemy kostkę od pokręteł klimatyzacji wielce prawdopodobne jest że nasz SX4 zanotuje uszkodzenie klimatyzacji - nie wiem co dalej - nie próbowałem :).

Gdy już mamy rozkręconą konsolę środkową możemy przystąpić do wyjęcia modułu schowka wraz z gniazdem zapalniczki samochodowej. Należy uważać, gdyż kabel do zapalniczki nie jest imponującej długości. Trzeba odpowiednio obrócić moduł schowka i umiejętnie wyczepić wtyczkę z gniazda zapalniczki.

Po tej operacji nasz SX4 będzie wyglądał tak:

Obrazek


Krok 3. "Tuning" schowka.
Wymontowany schowek należy odpowiednio "dopasować" do wymogów naszego sprzętu. W przypadku mojego TTi należało:
- odciąć tylną ścianę schowka
- przeciąć krawędzie boczne na odległości ok 5 cm od tylnej krawędzi.
Druga czynność spowodowała iż powierzchnie boczne schowka, jak również górna i dolna stały się elastyczne w kierunku tyłu schowka. Przypominały lekko lejek. Zaowocowało to dokładnym dopasowaniem się ścianek schowka do wymiaru radyjka, które po prostu zostało umieszczone na wcisk.


Krok 4. "Tuning" radia.
W pierwszym zamyśle radyjko miało być połączone tradycyjnie z gniazdem zapalniczki. W trakcie prac jednak zapragnąłem aby było połączone bez widocznych śladów w kabinie. Stąd musiałem przerobić jego kabelek zasilający (dodać dodatkowe złącze na kablu) umożliwiające podłączenie go równolegle z gniazdem zapalniczki. Wymaga to nieco gimnastyki i możliwości użycia lutownicy w samochodzie (dla posiadaczy garażu to nie problem, ale pozostali muszą sobie to zapewnić). Nie będę się nad tym krokiem rozpisywał - każdy "majster" będzie wiedział jak tego dokonać.


Krok 4A (nieoczekiwany). "Tuning" radia część 2.
Po złożeniu przerobionego schowka i wsadzeniu do niego radia okazało się że w modelu który posiadałem wtyk anteny był w na tyle nieszczęśliwym miejscu że kolidował z kanałem nadmuchu powietrza na nogi. Nie chcąc tracić tego cennego nawiewu w zimie zdecydowałem się przesunąć złącze antenowe na drugą stronę radia (patrząc od przodu musi ono być maksymalnie po prawej stronie radia).


Krok 5. Napawać się sukcesem.
Nadszedł czas na relaks. Po zmontowaniu całości, przykręceniu śrubek, przeprowadzeniu kabla anteny (tu dodam, że sugeruję montaż anteny magnetycznej przez klapę tylną w lewym tylnym rogu dachu - najłatwiej się ją stawia (nawet 100 cm), można też łatwo przeciągnąć kabel pod plastikami wokół skrzyni biegów i hamulca ręcznego, oraz po przestrzeni pod tylną kanapą) można siąść wygodnie i patrzyć na swój sukces, który w moim przypadku wygląda tak:

Obrazek

Dla nieprzekonanych do swoich możliwości manualnych:
- koszt nowego modułu schowka w razie uszkodzenia - 350 zł brutto w ASO
- koszt wymontowania srebrnych listew i schowka - 20 zł brutto w ASO
- posiadanie CB-Radio w konsoli środkowej - bezcenne :D


Na górę
 Tytuł:
Post: 08-11-2007, 19:56 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10-08-2007, 19:54
Posty: 1138
Lokalizacja: 3-miasto
Piękna akcja! :brawo: Gratuluję.
Też prawie ;) miałem to radio, ale zrezygnowałem ze względu właśnie na wymiary i niebieskie podświetlenie (myślałem, że "tam" nie wejdzie, myliłem się). Teraz ściubię kasę na Lafayeta Ermes (bardzooo krótki, więc wiele szkód w schowku nie narobi, rozważam też Cobrę WX ST 75). Antena to prawdopodobnie będzie Sirio Tajfun i spliter, coby radia można słuchać. Napisz, czy podłączenie pod zapalniczkę nie powoduje zakłóceń, bo zastanawiam się nad przebiciem bezpośrednio do aku, ale może nie warto.
Wielkie dzięki za opis jak się dostać do schowka.


Na górę
 Tytuł:
Post: 08-11-2007, 21:32 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16-03-2007, 08:36
Posty: 234
Lokalizacja: Kraków, Tarnów
Do czasu podpięcia się do elektryki zapalniczki CB jeździło nie przymocowane podłączone za pomocą rozgałęźnika gniazda zapalniczki samochodowej.
Reasumując: obojętne czy do gniazda zapalniczki jest podłączony rozgałęźnik z CB i GPS czy CB podłączone wcześniej a do oryginalnego gniazda GPS. Ważne żeby luty nie były "zimne" więc nie należy oszczędzać czasu aby elektrykę zrobić dobrze.

Ostatnio natomiast zauważyłem że w CB gdy jest głośno nastawione to słyszę zakłócenia z wycieraczki tylnej szyby, ale podejrzewam że zakłócenia występują na kablu antenowym a nie na elektryce...


Na górę
 Tytuł:
Post: 08-11-2007, 22:31 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10-08-2007, 19:54
Posty: 1138
Lokalizacja: 3-miasto
domino pisze:
Ostatnio natomiast zauważyłem że w CB gdy jest głośno nastawione to słyszę zakłócenia z wycieraczki tylnej szyby, ale podejrzewam że zakłócenia występują na kablu antenowym a nie na elektryce...

No właśnie o to mi chodziło. Podobno (bo nie sprawdziłem, bo nie mam na czym) po podłaczeniu bezpośrednio do aku ustają takie rzeczy.
P.S. Moja żona zadecydowała: Cobra 75 WX/ST.


Na górę
 Tytuł:
Post: 08-11-2007, 23:10 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-05-2006, 07:24
Posty: 691
Lokalizacja: Nowy Sącz
Nic nie ustaje. Zakłócenia typu:wycieraczka, kompresor klimy, silniczki szyb itd. zbiera antena. Na początku miałem Hustlera, który takie zakłócenia zbierał niemiłosiernie. Do szału doprowadzał mnie kompresor klimy. Dopiero zmiana anteny na ML-145 uwolniła mnie od tych zakłóceń.
Podpięcie pod aku zmieni jedynie to, że nie będziesz musiał wkładać kluczyka do stacyjki aby włączyć radio i będziesz miał wolne gniazdo np. na ładowarkę do telefonu.


Na górę
 Tytuł:
Post: 10-11-2007, 14:26 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16-03-2007, 08:36
Posty: 234
Lokalizacja: Kraków, Tarnów
Kitza pisze:
Podpięcie pod aku zmieni jedynie to, że nie będziesz musiał wkładać kluczyka do stacyjki aby włączyć radio i będziesz miał wolne gniazdo np. na ładowarkę do telefonu.

Właśnie to wymusiło na mnie montaż do elektryki przed gniazdem zapalniczki - ja potrzebowałem zapalniczkę do GPSa...
A swoją drogą, choruję właśnie na Sirio (105cm, magnetyczną) - też mam nadzieję że szumy ustaną całkowicie!


Na górę
 Tytuł:
Post: 18-03-2008, 18:53 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10-08-2007, 19:54
Posty: 1138
Lokalizacja: 3-miasto
domino pisze:
- posiadanie CB-Radio w konsoli środkowej - bezcenne Very Happy

Mam i ja :D Nie było tragicznie.
Teraz zamierzam wyciąć część tunelu ogrzewania, a strumień powietrza puścić dwoma elastycznymi rurkami. Wtedy radyjko wejdzie 3-4 cm. głębiej i klapka schowka powinna się domykać.
Jeszcze raz dzięki na informacje tu i na PW.


Na górę
 Tytuł:
Post: 18-03-2008, 19:09 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24-11-2007, 14:18
Posty: 283
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Hehe....To jest już nas trzech :lol: ...U mnie o tyle dobrze jest zrobione, że mogę wymieniać anteny...Jutro zrobię zdjęcia...

Niestety muszę zmartwić tych, którzy chcieli założyć sobie antenkę na stałe...bez wiercenia dziury lub rozbierania podsufitki się nie obędzie...
Nie pasuje żaden uchwyt... :( ...Ludzie, którzy montowali mi CB starają się zrobić na moje zamówienie uchwyt...Mam nadzieję, że im się uda...Przy okazji zmieniam antenkę z President Maryland na President IOWA...


Na górę
 Tytuł:
Post: 18-03-2008, 19:56 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10-08-2007, 19:54
Posty: 1138
Lokalizacja: 3-miasto
Miałeś wiercić ;)


Na górę
 Tytuł:
Post: 18-03-2008, 20:12 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24-11-2007, 14:18
Posty: 283
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Zgadza sie...ale po rozmowie z kolesiem, który montował mi poprzednio antenkę doszliśmy do wniosku, że trochę szkoda wiercić...po pierwsze gwarancja na lakier przepadnie...jeżeli nie uda im się zrobić tego uchwytu to będzie jedyne rozwiązanie...


Na górę
 Tytuł:
Post: 19-03-2008, 08:53 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10-08-2007, 19:54
Posty: 1138
Lokalizacja: 3-miasto
Ale gwarancja na lakier to tylko 12 miesięcy, więc można chwilę poczekać. Zastanawiam sie tylko jak z gwarancją na blachy.


Na górę
 Tytuł:
Post: 19-03-2008, 09:02 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16-03-2007, 08:36
Posty: 234
Lokalizacja: Kraków, Tarnów
Chłopaki FOTKI!!!


Na górę
 Tytuł:
Post: 19-03-2008, 09:13 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10-08-2007, 19:54
Posty: 1138
Lokalizacja: 3-miasto
Spoko, na razie wygląda jak u Ciebie. Jak zrobię obejście nadmuchu ciepłego powietrza, to wrzucę fotkę. No i oczywiście antena, jak w końcu wyladuje na dachu.


Na górę
 Tytuł:
Post: 19-03-2008, 20:09 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24-11-2007, 14:18
Posty: 283
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
żeby zamknąć schowek trzeba odkręcić gruszkę... :| ...jedyne niedogodność

Nie będę opisywał jak przebiegał montaż bo był identyczny jak domino...

Oczywiście podłączone jest na stałe do prądu...

Sorry za jakoś zdjęć, ale robiłem je szybko telefonem...W weekend jak znajdę więcej czasu to zrobię porządne...

Obrazek

Obrazek


Na górę
 Tytuł:
Post: 21-03-2008, 09:40 
Offline

Rejestracja: 01-11-2007, 12:00
Posty: 129
U mnie wygląda to na razie tak.
Obrazek
Radio Lafayette Ermes, antena President Misouri. Instalacja całkowicie mobilna - w każdej chwili nie ma po niej śladu :D . Klapka się niestety nie domyka, ale radio jest na swoim miejscu i nie pląta się po samochodzie. Instalacja nie niesie za sobą żadnej ingerencji w wyposażenie samochodu. Demontaż radia 30 sek, demontaż anteny do bagażnika 10 sek. Montaż radia 1 min, montaż anteny wciąż 10 sek.

_________________
Tarzycjusz:)


Na górę
 Tytuł:
Post: 21-03-2008, 10:08 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19-03-2008, 13:29
Posty: 44
Lokalizacja: Wrocław
Jak masz zamontowaną antenę? Może jakąś fotkę? Ja na razie będę miał na magnes...
Jak podłączyłeś radio do prądu? Bo widzę zapalniczkę w gnieździe, a wtyczka tak jakoś w dziwnym miejscu...
PS
Esix4, w jakich okolicach i godzinach sie przemieszczasz? Może uda się łączność nawiązać?

_________________
Maciek


Na górę
 Tytuł:
Post: 21-03-2008, 11:33 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10-08-2007, 19:54
Posty: 1138
Lokalizacja: 3-miasto
mjp pisze:
Jak masz zamontowaną antenę? Może jakąś fotkę? Ja na razie będę miał na magnes...

Przeszukaj forum, bo gdzieś Kitza wstawił foto, jak ma umocowaną antenę na stałe w swifcie.


Na górę
 Tytuł:
Post: 21-03-2008, 12:57 
Offline

Rejestracja: 01-11-2007, 12:00
Posty: 129
mjp pisze:
Jak masz zamontowaną antenę? Może jakąś fotkę? Ja na razie będę miał na magnes...
Jak podłączyłeś radio do prądu? Bo widzę zapalniczkę w gnieździe, a wtyczka tak jakoś w dziwnym miejscu...
PS
Esix4, w jakich okolicach i godzinach sie przemieszczasz? Może uda się łączność nawiązać?

Antena na dachu - magnesówka na boku z tyłu za kierowcą tuż przed klapą bagażnika koło/za relingiem (łatwo i szybko się chowa do bagażnika). Fotka przy okazji. To co jest w gnieździe zapalniczki to wtyczka rozgałęźnika, który spoczywa w małym schowku. Czasami korzystam z nawigacji więc muszę mieć możliwość jej zasilenia. Czasami bywam we Wrocku może na siebie trafimy :D po fali.
Znalazłem zdjęcie, więc wrzucam fotkę z widoczną anteną.
Obrazek

_________________
Tarzycjusz:)


Na górę
 Tytuł:
Post: 23-03-2008, 14:52 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16-03-2007, 08:36
Posty: 234
Lokalizacja: Kraków, Tarnów
Gratuluje kolejnym radiomaniakom którym mój tutorial pomógł w podjęciu decyzji o zamontowaniu radyjka na stałe lub mobilnie :)

Miło mi niezmiernie :)

Dudek, pomyśl o przeniesieniu gniazda gruszki na bok obudowy, wtedy schowek powinien się zamknąć


Na górę
 Tytuł:
Post: 23-03-2008, 22:04 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10-08-2007, 19:54
Posty: 1138
Lokalizacja: 3-miasto
Pewnie czeka, aż gwarancja minie. I ma racje, sam mam przed sobą rok czekania na zmianę diód na czerwone.


Na górę
 Tytuł:
Post: 24-03-2008, 09:26 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-05-2006, 07:24
Posty: 691
Lokalizacja: Nowy Sącz
domino pisze:
Dudek, pomyśl o przeniesieniu gniazda gruszki na bok obudowy, wtedy schowek powinien się zamknąć


Może wystarczyłaby zamiana wtyku mikrofonowego na kątowy i puszczenie przewodu tunelem między siedzenia?
U siebie planuję zrobić coś takiego. Dodatkowy kabel jako przedłużka z wtykiem kątowym i nowe gniazdo gdzieś obok dźwigni ręcznego.


Na górę
 Tytuł:
Post: 26-04-2008, 11:32 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10-08-2007, 19:54
Posty: 1138
Lokalizacja: 3-miasto
Zrobiłem obejście ogrzewania, ale radyjko i tak nie chowa się wiele głębiej, po gwarancji przeniosę gniazdo anteny na boczną ściankę. Obejście ogrzewania zrobiłem karbowanymi rurkami, które w marketach budowlanych na dziale hydraulicznym wystepują pod nazwą "peszel", kosztują 93 gr/m i mają 3/4 cala średnicy. Nie miałem aparatu przy sobie jak to montowałem.
Radyjko wygląda jak u domino. Ja dodałem zewnętrzny głośnik:
Obrazek
Obrazek
Jakość odsłuchu znacznie się poprawiła. Poprzednio głośność ustawiałem na 70%, teraz wystarczy 45-50% i jest ok. Głośnik alphard 10Wmocy nominalnej, 20W chwilowej. Średnica 10 cm.
Na dachu wylądowała antena sirio tajfun
Obrazek
Obrazek
Fabryczną fm-kę zastąpiło takie coś:
Obrazek
i gra całkiem przyzwoicie. Nie słyszę różnicy na niekorzyść.
W dziale FAQ opiszę jak dobrać się do fabrycznej fm-ki umieszczonej z przodu.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 22 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 25 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]