Odgrzebuje stary watek, poniewaz trafilo to w koncu i mnie, a wlasciwie moja szybe...
Przed niespelna trzema tygodniami na A4 kilkanascie kilometrow przed zachodnia granica Kraju przy predkosci rzedu 120-130km/h zostalem wyprzedzony przez inny samochod i nagle ... "puk!"
Zjazd na najblizszy parking, oczyszczenie szyby wokol uszkodzonego miejsca i zabezpieczenie uszkodzenia tasma klejaca przed brudem i wilgocia
i w dalsza droge.
W domu szukanie informacji w internecie na temat mozliwosci naprawy i rozczarowanie.
Informacje podane kilka postow wyzej w linku Kolegi
seboo sa w zasadzie prawidlowe, ale niekompletne.
Niniejsza prezentacja okresla podstawowe kryteria kwalifikowania sie uszkodzenia do naprawy:
Kryteria
1. Wielkosc uszkodzenia nie moze przekraczac srednicy ok. 25 mm, co odpowiada wielkosci monety 2 EUR.
2. Uszkodzenie nie moze znajdowac sie w bezposrednim polu widzenia kierowcy, czyli w obszarze szerokosci ok. 30 cm w osi fotela kierowcy.
3. Uszkodzenie nie moze znajdowac sie blizej jak 10 cm od krawedzi szyby
Pomimo ze moj przypadek nie spelnial trzeciego kryterium, wybralem nastepnego dnia numer Hotline duzej sieci zajmujacej sie takimi sprawami i uzgodnilem telefonicznie wygodny dla mnie termin wizyty w najblizszym warsztacie tej Firmy.
Ogledziny na miejscu i rozmowa z Serwisantem okazaly, ze naprawa jest teoretycznie mozliwa, ale wiaze sie z duzym ryzykiem pekniecia szyby podczas naprawy. Szyba jest wowczas obciazona duzymi naprezeniami wewnetrznymi, ktorych w obszarach zewnetrznych, a wiec w tym pasie ponizej 10 cm od krawedzi moze nie przeniesc...
Postanowilem mimo wszystko zaryzykowac, podpisalem zlecenie i ... operacja zakonczyla sie sukcesem
Tutaj dwie fotki od wewnatrz, przed i po naprawie:
Koszt naprawy (99,90 EUR) zostal w calosci przejety przez ubezpieczenie.
Wymiana szyby rozliczana przez ubezpieczenie kosztowala by mnie 150 EUR (udzial wlasny).
Przypuszczam jednak, ze gdyby szyba pekla podczas tej naprawy, musialbym zaplacic i te 99,90 EUR...
Na koniec jeszcze jedna prezentacja, pokazujaca zasade naprawy:
Naprawa
1. Dokladne oczyszczenie uszkodzonego miejsca.
2. Odpompowanie z uszkodzenia powietrza pompa prozniowa i wprowadzenie w jego miejsce zywicy.
3. Utwardzanie zywicy promieniami UV.
4. Usuniecie nadmiaru zywicy z powierzchni szyby i polerowanie.
Szyba nie moze byc naprawiana, jezeli uszkodzeniu ulegla folia pomiedzy warstwami szyby lub pomiedzy warstwe szkla a folie dostala sie wilgoc.
Dlatego wazne jest, aby z naprawa nie zwlekac, a uszkodzone miejsce natychmiast zabezpieczyc tasma klejaca przed wplywami atmosferycznymi i brudem.
Te czynniki decyduja rowniez o efekcie koncowym naprawy.
I jeszcze sprawa gwarancji... w przypadku Firmy w ktorej wykonywylem naprawe nie jest ona niestety "dozywotnia" i obejmuje jedynie...
...okres
trzydziestu lat... Na pismie(!)