Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 28-03-2024, 22:47

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2 ] 
Autor Wiadomość
Post: 18-02-2020, 19:33 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1569
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Kilka osób mnie pytało o to jak wciągnąłem sznur z mikrogumy do uszczelek, więc postanowiłem zrobić poradnik dla wszystkich. Do wypchania mamy 9 uszczelek - po 2 na każdych drzwiach i jedna w bagażniku. Użyłem sznura o średnicy 5mm. Wchodził wszędzie bez problemu. Pewnie 7mm też by wlazł, ale nie jestem przekonany czy jest to potrzebne. Może być problem z domykaniem drzwi.

Co potrzebujemy?
  • sznur z mikrogumy - na całą vitarę/s-crossa potrzeba ok. 24m z niewielką rezerwą, na swifta pewnie ok. 20m. Przykładowa oferta na Allegro: https://allegro.pl/oferta/sznur-z-mikro ... 8745436876
  • pilot do kabli z Castoramy/Leroy/whatever z końcówką oczkową (patrz zdjęcie)
  • mydło w płynie z dozownikiem (patrz zdjęcie)

Nie wolno używać żadnych smarów, WD40 itp. - zabijecie uszczelki.
Warto kupić mydło o ładnym zapachu - będzie je czuć 1-2 tygodnie w aucie.

Jak to zrobić?
  • Za pierwszym razem demontowałem całą uszczelkę, ale to zawracanie głowy. Można szybciej i to polecam.
  • Każda uszczelka ma otwory wentylacyjne. Uszczelki są bardzo elastyczne i te otwory bez problemu się rozszerzają nie rozdzierając uszczelki. Dodatkowo niektóre uszczelki mają duże otwory w miejscach, gdzie załamują się pod kątem prostym (na górze drzwi).
  • Uszczelki należy wprowadzać stopniowo - każdy prosty odcinek oddzielnie, każdy róg oddzielnie - wtedy pójdzie szybko i bezboleśnie. Za długie odcinki powodują duże opory przy przeciąganiu i rwanie się sznura (choć i tak jest bardzo wytrzymały).
  • Wygodnie jest wciągać sznur od dołu do góry. Nie zawsze tak się da, bo np. przy tylnych drzwiach w swifcie AZ jest plastik, pod którym uszczelki nie ma sensu przeciągać. Zaczynamy po przekątnej do miejsca gdzie chcemy skończyć (zwykle początek: przedni dolny róg drzwi, koniec: tylny górny róg). Co do zasady będziemy ciągnąć sznur od punktu początkowego w jedną stronę, a następnie od punktu początkowego w drugą. Dzięki temu nie trzeba ciągnąć całego sznura na raz, a tylko połowę - mniejsze opory, szybsza praca.

Wciąganie na jednym odcinku uszczelki (przykład)
  • Wybierz prosty odcinek uszczelki, wybierz punkt włożenia sznura (np. przedni dolny róg drzwi) i włożenia pilota (=wyjęcia sznura), np. przedni górny róg drzwi. Znajdź otwory wentylacyjne w okolicy.
  • Wciśnij trochę mydła do obu otworów. W przypadku pionowego przebiegu uszczelki warto wcisnąć mydło do otworu powyżej punktu włożenia sznura (wykorzystać grawitację)
  • Włóż pilot, przepchnij delikatnie (końcówka oczkowa ma ostre krawędzie i może kaleczyć uszczelkę), wyjmij przez otwór końcowy (patrz zdjęcie). Pilot powinien iść lekko na prostych odcinkach.
  • Nawlecz sznur na oczko (patrz zdjęcie) i delikatnie wciągnij wszystko wyjmując sznur przez drugi otwór. Sprawdź ile potrzebujesz sznura na kolejny odcinek i wyciągnij odpowiednio więcej.
  • Każdy kąt rób oddzielnie od odcinków prostych (tu są największe opory, czasem są tam też wypełnienia - nie powinny się przemieścić). Łatwiej też tu uszkodzić uszczelkę mechanicznie.
  • Zostaw trochę nadmiaru sznura, bo po wciągnięciu jest naprężony i musi powrócić do swojego kształtu - jeśli możesz to zostaw na noc, jak nie to przytnij najpóźniej jak się da. Można też wepchnąć sznur nieco dalej (na zakładkę z drugim końcem - wtedy wyrówna się w trakcie użytkowania).
  • Gdy skończysz jedną połowę uszczelki (dwa boki) wróć do punku włożenia sznura, odmierz ile jeszcze potrzebujesz sznura, odetnij z nadmiarem i wciągaj tak samo w drugą stronę.
  • Nic na siłę. Sznur jest mocny, ale lepiej dodać trochę więcej mydła niż go urwać. Wtedy mniej się naciągnie i nie będzie uciekał.

Pierwsze dwie uszczelki idą wolniej, ale potem to już błyskawicznie.

W vitarze niektóre uszczelki miały zgrzewy, które uniemożliwiały przepchnięcie pilota. W takim przypadku wbijałem w uszczelkę cienki śrubokręt (kolejny otwór wentylacyjny) i penetrowałem ten zgrzew. Potem przepychałem pilot. W swifcie nie miałem tego problemu.


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 19-02-2020, 11:46 
Offline

Rejestracja: 07-02-2017, 19:30
Posty: 163
Suzuki: Vitara S AllGrip MT
Dzięki bardzo za opis

Ode mnie jeszcze jedna rzecz: sprawdzajcie, czy bez problemu zamykają się Wam drzwi po każdym wciągniętym elemencie.
Np u mnie, bez problemu wchodzi sznur (7mm, taki miałem, nie testowałem 5mm) wzdłuż górnej krawędzi drzwi, ale już wzdłuż słupka B wchodzi tylko do wysokości, gdzie w drzwiach zaczyna się poszycie drzwi - wciągnięty niżej praktycznie uniemożliwia zamknięcie drzwi.
Ciekawiej jest na drzwiach pasażera, gdzie w ogóle nie mogłem wciągnąć sznura wzdłuż słupka B - to tylko pokazuje jakie różnice są w spasowaniu drzwi (jeszcze zamówie piątkę i spróbuje).

Ogólnie trzeba tutaj poeksperymentować. Można też spróbować z gumowym wężem, do kupienia w sklepie akwariowym. Jest bardziej miekki niż sznur gumowy, lepiej układa się w uszczelce po zamknięciu drzwi. Mam tak od bardzo dawna zrobioną górną część uszczelki od strony kierowcy (na ramie, nie na drzwiach) - pomaga jeżeli komuś szeleszczą/skrzypią uszczelki albo drgają drzwi w tym miejscu podczas jazdy po nierównej drodze, na zakrętach.

Dodatkowy trik zwiększający powierzchnię przylegania uszczelki do ramy to cieniutki sznur gumowy (chyba mam 2mm) włożony w zagłębienie w uszczelce na ramie drzwi. Niestety nie da się go włożyć na całej długości, im bliżej słupka A tym słabiej trzyma i wypada.

Ogólnie wszystkie te rzeczy związane ze sznurami/wężami trochę poprawiają sytuację. U mnie słychać poprawę szczególnie przy mocnym bocznym wietrze wiejącym od strony pasażera, uszczelki nie poddają się tak łatwo i porywy wiatru nie są tak bardzo słyszalne jak były i to słychać. Oczywiście cudów nie ma, wciąż słychać przez dach i szyby, ale jest zauważalnie lepiej.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]