Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 29-03-2024, 14:53

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
Post: 08-02-2019, 14:13 
Offline

Rejestracja: 09-04-2015, 18:14
Posty: 142
Lokalizacja: Żory
Mając na względzie potrzeby użytkowników forum, poszukujących informacji na temat zasad likwidacji szkód komunikacyjnych, postanowiłem podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem, skupiając niezbędne informacje w jednym miejscu.
Poniżej Zasady likwidacji szkód komunikacyjnych z OC sprawcy.
1. TERMIN ZGŁOSZENIA SZKODY
Mamy na to 3 lata, co wynika z Kodeksu Cywilnego.
Oczywiście im szybciej tym lepiej, bo szybciej rozpocznie się likwidacja szkody.
2. TERMIN WYKONANIA OGLĘDZIN PRZEZ UBEZPIECZYCIELA
7 dni. Jeśli w tym czasie ubezpieczyciel ze swojej winy nie wykona oględzin, w praktyce może mu złożyć zdjęcia i faktury i musi zapłacić.
Podobnie jest z oględzinami dodatkowymi, jeśli okaże się że serwis znalazł więcej uszkodzeń lub twierdzi, że danego elementu nie da się naprawić i potrzebna jest wymiana – zgłaszamy oględziny dodatkowe (termin ich wykonania jest taki sam).
Możliwa jest także uproszczona metoda wyceny szkody. Wycena jest dokonywana na podstawie nadesłanych przez poszkodowanego zdjęć samochodu i jego uszkodzeń. Tę metodę zwykle można stosować w przypadkach szkód i niewielkiej wartości (do 5 tys zł)
3. SPOSÓB ROZLICZENIA SZKODY
Ogólna zasada jest taka, że koszty naprawy pojazdu należy zawsze uzgadniać, aby uniknąć potem niespodzianek i jeśli już zamierzamy naprawić pojazd, najpierw przedstawmy kosztorys tej naprawy, a dopiero potem faktury (w tej kwestii stanowisko ubezpieczycieli jest sprzeczne z obowiązującym prawem, bowiem żądanie faktur źródłowych np. na zakup części niezbędnych do dokonania naprawy, jest bezpodstawne).
a) SERWISOWY
po oględzinach, wybrany przez nas serwis na podstawie oceny technicznej ubezpieczyciela wykonuje swój kosztorys naprawy, na własnych stawkach za rbg i przedstawia ubezpieczycielowi do akceptacji. Jeśli ją otrzyma, przystępuje do naprawy. Po naprawie ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie na podstawie faktur. Mamy prawo domagać się części oryginalnych. Tryb polecany dla właścicieli pojazdów w miarę nowych i tych którzy cenią sobie profesjonalizm i udokumentowaną historię serwisową.
b) KOSZTORYSOWY
Odszkodowanie jest wypłacane na podstawie kosztorysu wykonanego przez ubezpieczyciela. Kosztorys taki zazwyczaj sporządzany jest z zastosowaniem zamienników części oryginalnych i niskiej stawki za rbg.
Tryb przydatny dla niewielkich uszkodzeń w starszych pojazdach, bądź dla osób które potrafią samodzielnie dokonać napraw, dzięki czemu parę groszy zostaje w kieszeni. Wybór trybu kosztorysowego nie zmienia naszego prawa do zmiany stanowiska i zlecenia naprawy w ASO, czy innym warsztacie. Niezbędna jest tylko akceptacja kosztorysu wykonawcy naprawy przez ubezpieczyciela.
c) SZKODA CAŁKOWITA
To pojęcie funkcjonuje w języku potocznym, ale zostało „zaadaptowane” przez ubezpieczycieli w procesie likwidacji szkód. Mamy z nią do czynienia wtedy, kiedy koszt naprawy pojazdu wyliczony przez likwidatora szkody (ubezpieczyciel) przekracza 100% wartości pojazdu. Nie zmienia to jednak faktu, że możemy dokonać naprawy naszego samochodu, jednak koszt tej naprawy nie może przekroczyć wartości pojazdu przed szkodą. Ubezpieczyciel ma przy tym prawo do dokonania oględzin naprawionego już pojazdu i sprawdzenia, czy naprawa została dokonana zgodnie z technologią, przy użyciu części wskazanych w fakturze.
Wartość pojazdu liczy się zawsze na dzień zaistnienia szkody, powinna ona uwzględniać: markę, rocznik, przebieg, wyposażenie i inne czynniki wpływające na wartość pojazdu, stan techniczny, ogumienie, historia serwisowa i wypadkowa.
Odszkodowanie stanowi różnicę pomiędzy wartością pojazdu w dniu zaistnienia szkody, a wartością pojazdu uszkodzonego.
WR (wartość przed szkodą) – WP (wartość pozostałości) = odszkodowanie
Łatwo się domyślić, że WR jest zaniżana, a WP zawyżana, tak żeby wypłacone odszkodowanie było jak najniższe. Należy więc zwrócić uwagę, czy ubezpieczyciel dokonał wyceny naszego samochodu, czy też przedmiotem wyceny jest standardowy model z ubogim wyposażeniem. W przypadku samochodów poddanych tuningowi, doposażonych, czy z wymienionymi istotnymi podzespołami (np. silnik, skrzynia biegów, kompletne sportowe zawieszenie), można domagać się podwyższenia szacunkowej wartości auta przed szkodą (niezbędne jest udokumentowanie kosztów poniesionych na modyfikacje).
4. INNE KOSZTY
Z OC sprawcy powinniśmy otrzymać zwrot dodatkowych kosztów, które ponieśliśmy w związku ze szkodą:
– holowanie, parkowanie i zabezpieczenie uszkodzonego pojazdu
– uszkodzone mienie przewożone w pojeździe, oraz odzież zniszczona w wyniku zdarzenia,
– koszt badania technicznego dopuszczającego pojazd do ruchu, po naprawie.
– pojazd zastępczy (ten można uzyskać od ubezpieczyciela, warsztatu naprawczego, z wypożyczalni, a nawet od osoby prywatnej /niezbędna jest umowa najmu/)
Ubezpieczyciele lubią ciąć koszty i bywa, że wypłacają tylko część należnego odszkodowania, należy więc sprawdzić czy ich argumentacja ma oparcie w przepisach prawa.
5. SPRAWCA NIE MIAŁ OC
Jeśli sprawca jest znany, ale nie posiadał ważnej polisy OC, odszkodowanie wypłaci nam Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. TYLKO WTEDY KIEDY NIE MAMY WYKUPIONEGO AC.
W takim przypadku szkodę zgłaszamy w dowolnym towarzystwie ubezpieczeniowym, który ma obowiązek przeprowadzić postępowanie likwidacyjne, przesłała dokumenty do UFG, a ten dokonuje wypłaty odszkodowania. Należy się liczyć, że takie postępowanie likwidacyjne jest przedłużone. Wskazane jest monitorowanie przebiegu procesu likwidacji szkody (administracyjny termin udzielania odpowiedzi na pisma to 30 dni)
6. TERMIN WYPŁATY ODSZKODOWANIA:
30 dni od dnia zgłoszenia szkody, jeśli ubezpieczyciel posiada komplet dokumentów.
Jeśli w ciągu tych 30 dni nie zebrał kompletu, wtedy 14 dni od dnia w którym uzyskał komplet.
Maksymalnie 90 dni, chyba że przyjęcie odpowiedzialności ubezpieczyciela jest zależne od wyniku postępowania sądowego.
Miłej lektury.

_________________
ekspertyzy, wyceny, odszkodowania


Na górę
Post: 03-03-2021, 19:00 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21-08-2007, 20:49
Posty: 3897
Lokalizacja: Sztutowo czasem Warszawa
Suzuki: Była GV II 2007 DDIS
Coś się tu zmieniło, czy wszystko aktualne?

_________________
Pozdrawiam, Marek
"There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't" ;)
I już bez klekocika :placze:


Na górę
Post: 04-03-2021, 12:56 
Offline

Rejestracja: 09-04-2015, 18:14
Posty: 142
Lokalizacja: Żory
Wszystko po staremu. Zmianie uległy niektóre przepisy ruchu drogowego, ale w prawo cywilne i ubezpieczeniowe nie ingerowano. Pojawiło się za to kilka ciekawych orzeczeń sądów (wielka szkoda, że u nas nie obowiązuje prawo precedensu, bo w zdecydowanej większości przypadków, rozstrzygnięcia sądów były korzystne dla poszkodowanych).
Miłego dnia.

_________________
ekspertyzy, wyceny, odszkodowania


Na górę
Post: 04-03-2021, 13:07 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21-08-2007, 20:49
Posty: 3897
Lokalizacja: Sztutowo czasem Warszawa
Suzuki: Była GV II 2007 DDIS
Oki, dzięki.

_________________
Pozdrawiam, Marek
"There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't" ;)
I już bez klekocika :placze:


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]