Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 28-03-2024, 09:46

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 38 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna
Autor Wiadomość
Post: 24-11-2012, 10:11 
Offline

Rejestracja: 22-10-2006, 10:19
Posty: 725
Jako zawołany samochodziarz i zdeklarowany przeciwnik LPG zamieszczam poniżej link do bardzo obiektywnego art. z motoryzacja/interia.pl:
- http://motoryzacja.interia.pl/wiadomosc ... dy,1866678

Temat przyklejam gdyż uważam, ze każdy powinien się z nim zapoznać PRZED podjęciem decyzji o zamontowaniu instalacji LPG w swoim autku, by mieć świadomość owych technicznych "oczywistości" o których albo nie wiemy albo je bagatelizujemy...

Dla wygody posiadaczy słabego łącza lub smartfonów wklejam go poniżej w całości:
Cytuj:
Współczesne instalacje LPG - jeśli tylko zostały prawidłowo dobrane do samochodu i poprawnie zamontowane - najczęściej nie sprawiają żadnych kłopotów. Wytrawni montażyści szczycą się nawet tym, że z powodzeniem przerabiają auta, które teoretycznie do gazu się nie nadają.

Skąd zatem pomysł na pisanie o usterkach LPG? Z faktu, że nawet najlepsza instalacja po kilku latach pracy się zużywa, a także stąd, że przystosowanie samochodu do pracy na gazie ze względu na swoją złożoność i konieczność poważnej ingerencji w osprzęt silnika niesie za sobą duże ryzyko błędów montażowych.

Właśnie kumulacja obu tych czynników sprawia, że aut z LPG nie eksploatuje się tak bezproblemowo, jakby sobie tego życzyli ich właściciele. Źle działająca instalacja nie tylko irytuje użytkownika, ale niszczy silnik i jego osprzęt. Z naprawami nie należy zatem zwlekać.

Różne problemy

Typowe błędy montażowe ujawniają się zwykle w pierwszym miesiącu od momentu dostosowania samochodu do jazdy na gaz. Wśród nich należy wymienić: problemy z tankowaniem LPG (zawór zbyt wcześnie odbija), złe wskazania poziomu gazu, anomalie pracy układów chłodzenia i ogrzewania, zapalanie się kontrolki "check engine", gaśnięcie silnika zasilanego LPG, brak mocy, samoczynne przełączanie się z trybu gazowego na benzynowy na długo przed wyczerpaniem zapasu gazu.

Wiele z tych kłopotów może ujawnić się po kilku latach od montażu LPG. Wówczas ma się już do czynienia z typowym zużyciem eksploatacyjnym. W instalacjach wtryskowych najczęściej zużywają się wtryskiwacze oraz odmawiają posłuszeństwa czujniki ciśnień, a w instalacjach mieszalnikowych najszybciej zużywa się reduktor.

Czym to grozi

Już sam fakt, że mimo inwestycji poniesionych na montaż instalacji jest się zmuszonym do jazdy tylko na benzynie (nie ma więc planowanych oszczędności na paliwie), jest dla użytkownika samochodu wystarczająco denerwujący. Ale to nie wszystko. Większość z prezentowanych usterek odbija się negatywnie na kondycji silnika. Bagatelizowanie kontrolki "check engine" to najkrótsza droga do wypalenia gniazd zaworowych. Lekceważenie problemów z chłodzeniem silnika i ogrzewaniem wnętrza prowadzi do przegrzewania się jednostki napędowej, pękania głowicy i przyspieszonego wypalania uszczelki pod głowicą. W tych przypadkach koszty remontu idą już w tysiące złotych.

Niektóre naprawy instalacji LPG wymagają poniesienia dodatkowych kosztów. Jeśli mechanik musi wymienić lub naprawić wielozawór w zbiorniku gazu - trzeba ten zbiornik opróżnić (wyjeździć zgromadzony gaz, a resztki - wypuścić). Naprawy związane z układem chłodzenia oznaczają zwykle konieczność uzupełnienia płynu chłodniczego lub jego profilaktycznej wymiany.

Objawy, koszty

Najczęstsze usterki związane z eksploatacją auta na LPG wymieniamy w 18 punktach. Część z nich to awarie samej instalacji gazowej, a część - typowe kłopoty, jakich należy spodziewać się w przypadku samochodu zasilanego LPG (jego podzespołów). Przy okazji podajemy prawdopodobne przyczyny usterek i szacowany koszt naprawy. Wiedza ta może być przydatna zarówno dla osób, które dopiero planują przerobienie auta na gaz jak i tych, które są już posiadaczami pojazdu z instalacją LPG.

1. Nieszczelność układu chłodzącego

OBJAW: poziom płynu chłodniczego w zbiorniczku spada poniżej minimum. Uzupełnianie nie pomaga - sytuacja powtarza się co kilka lub co kilkanaście dni. Pod autem mogą pojawiać się mokre ślady.

PRZYCZYNA: instalacja LPG jest wpinana w układ chłodzenia (płyn chłodniczy wykorzystuje się do podgrzewania reduktora). Nieszczelności pojawiają się najczęściej w miejscach, w których montażysta wykonał nowe połączenia. Przeciekać może także sam reduktor. Możliwy jest wyciek płynu do układu dolotowego lub przedostawanie się LPG do układu chłodzenia.

KOSZT NAPRAWY: 50-400 zł

2. Przegrzewanie silnika

OBJAW: wskazówka temperatury wchodzi na czerwone pole, płyn chłodniczy gotuje się.

PRZYCZYNA: w wyniku błędów montażowych zostało zaburzone krążenie płynu w układzie. Możliwe jest także zapowietrzenie układu chłodzenia.

KOSZT NAPRAWY: samo odpowietrzenie układu kosztuje zwykle od 50 do 100 zł (w tym nowy płyn). Wymiana przewodów i opasek oznacza wydatek ok. 100 zł.

3. Nieszczelność układu chłodzącego

OBJAW: poziom płynu chłodniczego w zbiorniczku spada poniżej minimum. Uzupełnianie nie pomaga - sytuacja powtarza się co kilka lub co kilkanaście dni. Pod autem mogą pojawiać się mokre ślady.

PRZYCZYNA: instalacja LPG jest wpinana w układ chłodzenia (płyn chłodniczy wykorzystuje się do podgrzewania reduktora). Nieszczelności pojawiają się najczęściej w miejscach, w których montażysta wykonał nowe połączenia. Przeciekać może także sam reduktor. Możliwy jest wyciek płynu do układu dolotowego lub przedostawanie się LPG do układu chłodzenia.

KOSZT NAPRAWY: 50-400 zł

3. Na LPG silnik szarpie

OBJAW: podczas jazdy na gazie moc jest rozwijana nieharmonijnie. W trakcie przyspieszania silnik szarpie, z trudem utrzymuje wolne obroty. Na benzynie silnik pracuje idealnie.

PRZYCZYNA: możliwe, że zużył się układ zasilania LPG. W przypadku instalacji mieszalnikowych szwankuje reduktor lub nieszczelny jest układ dolotowy. Mógł także zepsuć się silnik krokowy sterujący dawką gazu. W przypadku instalacji wtryskowych można podejrzewać zużycie wtryskiwaczy.

KOSZT NAPRAWY: wszystko zależy od rodzaju uszkodzeń. Komplet wtryskiwaczy LPG to zwykle koszt od 250 do 500 zł.

4. Nie działa wskaźnik poziomu LPG

OBJAW: niezależnie od ilości zatankowanego LPG, wskaźnik pokazuje jedną wartość, odbiegającą od stanu faktycznego.

PRZYCZYNA: czujnik poziomu LPG działa na podobnej zasadzie jak pływak w spłuczce klozetowej. Zablokowanie pływaka to najczęstsza przyczyna błędnych wskazań. Możliwa jest także usterka elektryczna (brak połączenia na stykach, zwarcie itp.).

KOSZT NAPRAWY: mechanik najczęściej zaczyna od... stukania młotkiem w zbiornik LPG. Jeśli pływak się odblokuje, naprawa jest gratisowa. Jeśli to nie pomoże, właściciel auta powinien się przygotować na wydatek od 50 do 100 zł.

5. Nie działa ogrzewanie

OBJAW: niezależnie od ustawienia pokrętła temperatury, z kratek wentylacyjnych leci zimne lub letnie powietrze.

PRZYCZYNA: podczas montażu instalacji zapowietrzył się układ chłodzenia. Możliwe, że przyczyną anomalii jest niewłaściwe zamontowanie reduktora LPG.

KOSZT NAPRAWY: samo odpowietrzenie układu kosztuje zwykle 50-100 zł (z nowym płynem). Zmiana lokalizacji reduktora może kosztować nawet 200 zł.

6. Nie można zatankować gazu do pełna

OBJAW: nie udaje się zatankować gazu do pełna. Pistolet "odbija" zdecydowanie zbyt wcześnie.

PRZYCZYNA: czasem winny jest pistolet na stacji LPG, ale zdecydowanie częściej przyczyna leży po stronie zaworu do tankowania gazu. Można go wymienić lub zdemontować i oczyścić. Przed wizytą u mechanika warto na wszelki wypadek spróbować zatankować LPG na innej stacji.

KOSZT NAPRAWY: nowe zawory kosztują 40-60 zł. Koszt wymiany to ok. 30 zł. Najczęściej kończy się na oczyszczeniu zaworu za 30-50 zł.

7. Pogorszenie osiągów

OBJAW: w tym przypadku chodzi o sytuację, w której z miesiąca na miesiąc osiągi samochodu na LPG pogarszają się, choć początkowo wszystko było w porządku. Na benzynie silnik pracuje poprawnie.

PRZYCZYNA: przyczyną może być zużycie filtrów LPG, ale nie tylko. W instalacjach mieszalnikowych powyższe objawy mogą świadczyć o zużyciu reduktora, a w przypadku instalacji wtryskowych - o kłopotach z elektroniką sterującą wtryskiem LPG (tzw. "rozjeżdżające się mapy wtrysków") lub o zużyciu wtryskiwaczy.

KOSZT NAPRAWY: wymiana filtra to koszt od 30 do 60 zł. Oszacowanie kosztów napraw pozostałych usterek jest trudne - zależą one od konkretnego przypadku.

8. W aucie czuć zapach gazu

OBJAW: we wnętrzu samochodu i w pobliżu auta czuć gaz.

PRZYCZYNA: LPG ma mocny zapach, więc nawet niewielkie jego ilości są wyczuwalne. Przyczyną mogą być bardzo małe nieszczelności instalacji lub nieszczelny układ wydechowy. W starszych instalacjach mieszalnikowych gaz może wydobywać się z nieszczelnego układu dolotowego i przez obudowę filtra kabinowego lub wloty powietrza dostawać się do wnętrza samochodu.

KOSZT NAPRAWY: koszt jest szacowany indywidualnie. Naprawa zaczyna się od klasycznej kontroli szczelności połączeń, która kosztuje ok. 50 zł, ale zdarzają się wydatki nawet 200 zł.

9. Silnik nie wkręca się na obroty

OBJAW: na niskich obrotach silnik pracuje idealnie. Na wyższe nie chce się wkręcać, lub najwyraźniej brakuje mu na nich mocy.

PRZYCZYNA: przyczyny mogą być różne, począwszy od prozaicznego zatkania filtra LPG, poprzez zużycie reduktora (lub jego zbyt małą wydajność) aż po problemy z oprogramowaniem sterownika instalacji.

KOSZT NAPRAWY: wymiana filtra to koszt ok. 30-60 zł. Za wymianę reduktora płaci się od 300 do 500 zł. Diagnostyka oraz regulacje wyceniane są indywidualnie w zależności od rodzaju instalacji i silnika.

10. Silnik niespodziewanie gaśnie

OBJAW: na LPG silnik gaśnie w najmniej spodziewanych momentach - na skrzyżowaniu, po włączeniu biegu jałowego, podczas hamowania, itp.

PRZYCZYNA: w instalacjach mieszalnikowych wina leży po stronie złej regulacji lub złej modyfikacji układu zasysania zimnego powietrza. Czasem winne jest niewłaściwe zamontowanie reduktora. W instalacjach wtryskowych tego typu kłopoty się nie zdarzają, a jeśli już, to problem leży po stronie elektroniki sterującej systemem.

KOSZT NAPRAWY: naprawa polega na żmudnej diagnostyce i precyzyjnej regulacji. W przypadku instalacji mieszalnikowych nie zawsze jest skuteczna. Orientacyjny koszt to 50-150 zł.

11. Świeci się kontrolka Check Engine

OBJAW: kontrolka świeci się cały czas lub zapala tylko w określonych, powtarzalnych warunkach i po kilku dniach gaśnie.

PRZYCZYNA: z jakichś względów skład mieszanki nie odpowiada parametrom przewidzianym przez producenta samochodu. Autem da się jeździć, ale lekceważenie problemu grozi wypaleniem gniazd zaworowych lub uszkodzeniem katalizatora.

KOSZT NAPRAWY: od 50 do 100 zł płaci się za samą diagnostykę (podpięcie komputera). Inne wydatki zależą od zakresu naprawy.

12. Silnik "strzela"

Dotyczy tylko instalacji mieszalnikowych

OBJAW: podczas uruchamiania lub przyspieszania z niskich obrotów w kolektorze ssącym wybucha mieszanka LPG.

PRZYCZYNA: zużyty układ zapłonowy, zła regulacja składu mieszanki LPG, błędy montażowe, bardzo duża objętość układu dolotowego.

KOSZT NAPRAWY: konieczna jest wymiana przewodów zapłonowych i świec, czasem także filtrów (łączny koszt nawet do 300 zł). Dodatkowym kosztem jest regulacja instalacji i... usuwanie zniszczeń wywołanych wybuchem. To kosztuje nawet ponad 1000 zł.

13. Zużycie pompy paliwa

OBJAW: z tylnej części auta słychać charakterystyczne buczenie. Podczas jazdy na benzynie chwilami brakuje mocy, silnik przerywa, trudno go uruchomić.

PRZYCZYNA: w autach z instalacją LPG pompa benzyny może zużywać się szybciej niż zwykle. Wiele zależy jednak od rodzaju instalacji i sposobu jej montażu.

KOSZT NAPRAWY: zależy od rodzaju samochodu i rodzaju pompy. Ceny popularnych pomp: 150-450 zł. Ciekawostka - w niektórych autach stosowane są dwie pompy benzyny: jedna w zbiorniku, druga zewnętrzna.

14. Zużycie gniazd zaworowych

OBJAW: silnik traci moc, pracuje nierówno. Nie można wyregulować prawidłowego luzu zaworowego (ewentualnie luz wykracza poza możliwości samoczynnej kompensacji).

PRZYCZYNA: LPG jako taki nie przyspiesza zużycia gniazd zaworowych. Szkodliwa jest natomiast uboga mieszanka, czyli źle wyregulowana instalacja. Warto zaznaczyć, że chodzi nie tylko o pomiar składu mieszanki podczas badania technicznego, ale także w stanach przejściowych, np. podczas przyspieszania.

KOSZT NAPRAWY: naprawa jest poważna - polega na demontażu głowicy i jej regeneracji. Koszt wynosi zazwyczaj 800-1500 zł.

15. Zużycie układu zapłonowego

OBJAW: auto z instalacją mieszalnikową źle pracuje na LPG - "strzela", gaśnie. W samochodach z instalacjami wtryskowymi ten problem raczej nie występuje, a jeśli już - jest mniej dotkliwy.

PRZYCZYNA: generowanie iskry w środowisku mieszaniny propanu, butanu i powietrza wymaga wyższych napięć niż w mieszance powietrza i benzyny. Z tego powodu układ zapłonowy jest bardziej obciążony i zużywa się szybciej.

KOSZT NAPRAWY: nowe świece zapłonowe kosztują od 9 do 60 zł za sztukę. Koszt nowych przewodów wynosi 120-1300 zł. Koszt cewek zapłonowych: od 70 zł (zwykła cewka starej konstrukcji) do 650 zł (kaseta zapłonu).

16. Korozja nadwozia

OBJAW: korozja pojawia się wszędzie tam, gdzie ingerował montażysta instalacji LPG - wokół wlewu gazu, pod wkrętami mocującymi przewody LPG do nadwozia, pod wkrętami mocującymi reduktor, a także w bagażniku, w okolicy śrub mocujących zbiornik LPG.

PRZYCZYNA: montaż instalacji wymaga wywiercenia otworów w nadwoziu - są potrzebne do mocowania elementów instalacji LPG. Otwory są zabezpieczane prostymi metodami - najczęściej powłokami w aerozolu, które nie zawsze spełniają swoją rolę.

KOSZT NAPRAWY: w grę wchodzi wyłącznie oczyszczenie uszkodzonych miejsc i ponowne ich zakonserwowanie. Czasem konieczne jest przeniesienie elementów montażowych w inne miejsce.

17. Korozja układu wydechowego

OBJAW: silnik głośno pracuje, wokół wyczuwa się zapach gazu, podczas zmiany zakresu obrotów układ wydechowy wpada w rezonans.

PRZYCZYNA: w efekcie spalania LPG powstaje więcej pary wodnej niż w wyniku spalania benzyny. Z tego powodu układ wydechowy koroduje szybciej i w charakterystyczny sposób - "od środka". Z tego powodu może brzęczeć i rezonować, choć z zewnątrz wydaje się jeszcze całkiem sprawny i szczelny.

KOSZT NAPRAWY: do popularnych modeli samochodów zamienniki układu wydechowego są tanie: kosztują od 300 do 600 zł.

18. Uszkodzenie układu dolotowego

OBJAW: silnik pracuje nierówno, gaśnie, nie utrzymuje wolnych obrotów.

PRZYCZYNA: po montażu sekwencyjnej instalacji LPG może dojść do rozszczelnienia kolektora w miejscach osadzenia wtryskiwaczy. W autach z instalacją mieszalnikową wystrzały gazu niszczą kolektor oraz inne elementy w układzie dolotowym - np. przepływomierz.

KOSZT NAPRAWY: bardzo rzadko udaje się naprawić kolektor lub inne elementy układu dolotowego. Remont polega na wymianie uszkodzonych elementów na inne, sprawne (mogą być używane). Zazwyczaj trzeba się przygotować na wydatek nie mniejszy niż200 zł. Najczęściej jest to jednak kwota 400-1200 zł.

Artykuł jest napisany bardzo rzetelnie i bez "ozdobników" właściwych różnorakim zabiegom marketingowym czy antymarketingowym... zachęcam do ewentualnej dyskusji :roll:


Na górę
 Tytuł:
Post: 24-11-2012, 11:44 
Offline

Rejestracja: 12-05-2010, 21:06
Posty: 110
Lokalizacja: Szczecin
Sam miałem w jednym aucie gaz i na 100% nie założę go już w żadnym innym aucie! Oczywiście część problemów które się pojawiają to tzw. zwykły pech ale część jest spowodowana błędami w montażu o które bardzo łatwo. Generalnie według mnie zbyt duże ryzyko i tyle.


Na górę
 Tytuł:
Post: 24-11-2012, 12:36 
Offline

Rejestracja: 21-04-2012, 05:40
Posty: 395
Lokalizacja: WPI
Artykuł potwierdza trafność stwierdzenia, że najważniejszy jest "dobry montaż". Dla osób nie znających się na technikaliach - brzmi to jak truizm, ale już przeczytanie tak krótkiego artykułu - otwiera oczy, wyjaśnia dlaczego nie należy takiej pracy zlecać byle komu. I może, że warto pojechać nawet te 100, czy 200 km od domu, by później mieć większe szanse na zadowolenie z użytkowania LPG.

Zastanawia mnie stwierdzenie - LPG samo z siebie nie powoduje wypalania gniazd zaworów, tylko zbyt uboga mieszanka. Jej skład musi być stale kontrolowany przez system.. czyli jeśli montować to też sprawdzone zestawy.

Pytanie z mojej strony, czy sterownik LPG jest w stanie odpytać ECU przez OBD o odczyty z czujników silnika takich jak lambda, ciśnienie powietrza zassanego, itp.. ??

_________________
Pozdrawiam,
MarekC


Na górę
 Tytuł:
Post: 24-11-2012, 12:54 
Offline

Rejestracja: 22-10-2006, 10:19
Posty: 725
Jasne, że jest... jednak musi to być sterownik z prawdziwego zdarzenia a nie owa namiastka, która zazwyczaj jest montowana i oszukiwana emulacją... co przekłada się oczywiście bezpośrednio na cenę zakładanej instalacji :idea:

Cały problem polega na tym, że owe instalacje przestają niestety się liczyć w rozrachunku ekonomicznym - ile trzeba przejeżdżać, by zamortyzować instalację za 4-5 kilo złotego? A ile by trzeba, by zbilansować zamontowanie instalacji wysokociśnieniowej do wtrysku płynnego gazu, gdzie trzeba liczyć się z 10 tysiączkami :roll: :szok:


Na górę
 Tytuł:
Post: 24-11-2012, 14:23 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-04-2010, 15:49
Posty: 1011
Lokalizacja: Warszawa
MarekC pisze:
Zastanawia mnie stwierdzenie - LPG samo z siebie nie powoduje wypalania gniazd zaworów, tylko zbyt uboga mieszanka. Jej skład musi być stale kontrolowany przez system.. czyli jeśli montować to też sprawdzone zestawy.

Bo to stwierdzenie nie do końca jest prawdziwe, benzyna zawiera związki które chronią gwiazda zaworowe, a których to związków LPG nie zawiera. Dlatego gazownicy obchodzą ten problem stosując lubryfikatory -- http://admoto.pl/pub/art.asp?g=GS&n=992&f=mh_1534.xml


Na górę
 Tytuł:
Post: 24-11-2012, 17:54 
Offline

Rejestracja: 21-04-2012, 05:40
Posty: 395
Lokalizacja: WPI
jakie związki masz na myśli ? Smarne mają związki ołowiu, których w benzynie bezołowiowej nie ma..

_________________
Pozdrawiam,

MarekC


Na górę
 Tytuł:
Post: 24-11-2012, 19:22 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02-01-2010, 12:54
Posty: 265
Lokalizacja: Polska
MarekC pisze:
Pytanie z mojej strony, czy sterownik LPG jest w stanie odpytać ECU przez OBD o odczyty z czujników silnika takich jak lambda, ciśnienie powietrza zassanego, itp.. ??


A czy przypadkiem Stella EOBD nie ma takiej opcji? Tu link http://www.elpigaz.com/pl/exclusiveline-2/


Na górę
 Tytuł:
Post: 24-11-2012, 20:43 
Offline

Rejestracja: 22-10-2006, 10:19
Posty: 725
Jako sterownik układów LPG IV generacji taką możliwość mieć powinna :roll:

Co do lubryfikatorów - nie zgłębiałem tego tematu ale należy przypuścić, ze chodzi tutaj o ołów, grafit lub krzem, które zapewnić mogą skuteczniejsze smarowanie w wyższych temperaturach... jest więc oczywiste, ze nie wpływają one na obniżenie temperatury pracy elementów silnika do temperatur założonych fabrycznie, gdyż wtedy wystarczy smarowanie autonomiczne.

Ale po głębszym zastanowieniu można je określić barwnym, staropolskim "ucieraniem pupeńki szkłem" :szalony: Dlaczego - ano gdyż-ponieważ nie ma takiego smaru, który zabezpieczy przed zużyciem termicznym element, którego wytrzymałość zaprojektowano do określonej termiki :!: To tylko kwestia czasu, gdy taki element odda ducha... można oczywiście wymienić gniazda, zawory oraz uszczelniacze zaworowe i tłokowe pierścienie uszczelniające na odpowiedniki produkowane do silników diesla a więc odporniejsze na wyższe temperatury ale opłacalności w tym żadnej nie widzę :roll:


Na górę
 Tytuł:
Post: 24-11-2012, 22:06 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01-03-2012, 20:42
Posty: 391
Lokalizacja: Hajnówka
Ja i tak zawsze byłem i będe przeciwnikiem LPG. Nikt mnie nie przekona do braku negatywnego wpływu gazu na silnik. Zasada jest prosta - stać na konia - stać na siano :P


Na górę
 Tytuł:
Post: 24-11-2012, 23:22 
Offline

Rejestracja: 14-05-2011, 22:08
Posty: 78
Ciekawe te objawy, przyczyny.. trochę jak groźby - nie instaluj bo to bo tamto może się wydarzyć (nie wychodź z domu bo..). Artykuł jak artykuł na Interii czy to o oponach na zimę. Brakuje realnych przykładów na ile co i jak. Ale z drugiej strony po co? Zwolennikom nie potrzebne przeciwnikom LPG tym bardziej. Aczkolwiek ciekawym przykładem jest Turcja gdzie trochę LPG zużywają i jeżdżą (czy od serwisu do serwisu? nie wiem). Swoją drogą artykuły nawiązujące do instalacji LPG dość często przewijają się w Internecie, czy to do nowych aut, czy przypadkiem dziennikarz nawiąże do LPG, nieraz zachęcają innym razem odradzają. Dyskusja w komentarzach kończy się wiadomo jak. Reasumując artykuł nie wiele wnoszący (ze względu na informacje ogólnie znane od X lat, w dodatku mało szczegółowe) porównałbym go do artykułu o stosowaniu opon zimowych w zimie. :)


Na górę
 Tytuł:
Post: 03-12-2012, 09:58 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01-11-2010, 19:08
Posty: 639
Lokalizacja: Wisła
:sciana: Nie wiem kto artykuły tego typu traktuje poważnie,toż to stek bzdur i to jeszcze dobrze wysmażonych-jakby to powiedział
Śp. Leslie Nielsen
Problemy,które są opisane w artykule,dotyczą skutków błędnego montażu lpg,a nie samej instalacji...Wystarczy poczytać komentarze pod artykułem,np gościa który przejechał już 600kkm na lpg.
Podstawa to sprawdzony gaziarz,ja znalazłem swojego 100km od miejsca zamieszkania i na pewno już do nikogo innego nie pojadę,zagazowałem
tam kilka samochodów,poleciłem znajomym,nikt nie narzeka.Co do opłacalności,to moja instalacja na dobrych podzespołach kosztowała
3700zł (V6) Miesięcznie wydaję 600zł na lpg,co sprawia,że zwróci się po niecałym roku...
Co do wypalania się gniazd zaworowych,to jest to raczej skutek ubogiej mieszanki,czyli złej regulacji...Podobno temperatura spalania lpg jest wyższa tylko o kilkanaście stopni...Na z resztą nawet gdybym po 100kkm musiał zrobić głowice za np 4kzł,to i tak się to opłaci,gdyż przez ten okres zaoszczędzę jakieś 25kzł na paliwie...
Instalacje V generacji nie są obecnie zbyt popularne ze względu na koszty i awaryjność pomp.
Więc proszę się nie brandzlować tym artykułem,razem z kolegą
bluedog na czele,który to nie ma pojęcia o lpg,zatrzymał się w erze instalacji mieszalnikowych i chce emulować sondę przy sekwencji :skoczek:


Na górę
 Tytuł:
Post: 03-12-2012, 11:23 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-04-2010, 15:49
Posty: 1011
Lokalizacja: Warszawa
leniwiec pisze:
:sciana: Nie wiem kto artykuły tego typu traktuje poważnie,toż to stek bzdur i to jeszcze dobrze wysmażonych-jakby to powiedział
Śp. Leslie Nielsen
Problemy,które są opisane w artykule,dotyczą skutków błędnego montażu lpg,a nie samej instalacji...

To się w końcu zdecyduj, bzdury czy faktycznie występujące problemy (niech i nawet Ci będzie że w wyniku błędnego montażu)?

leniwiec pisze:
Wystarczy poczytać komentarze pod artykułem,np gościa który przejechał już 600kkm na lpg.

Rzetelnie zriserczowany artykuł z podaniem przyczyn kontra anonimowy łoś z internetu. Ja już wybrałem.

Pomijając przeczenie samemu sobie, popełniasz też co najmniej dwa błędy poznawcze (chociaż oba są często skorelowane).
Pierwszy to confirmation bias: ponieważ jesteś entuzjastą lpg, poważniej traktujesz wycinki informacji że lpg może być dobry/lepszy, a gorzej informacje że może jednak niekoniecznie. Bo Twój gazownik -- no wieć gratuluję i życzę Ci jak najlepiej, ale czas przyjąć do wiadomości że takich kompetentnych gazowników jest niewiele, a niuanse regulacji instalacji gazowej są tak liczne i trudne do przekazania że większość instalacji gazowych jest po prostu założona źle lub co najmniej nieoptymalnie.
Drugi to selection bias: ze wszystkich komci wyłuskujesz ten jeden mówiący że lpg jest spoko.

Czekam jeszcze na teorię spiskową że artykuły piszące o wadach gazowania silników są opłacane przez koncerny paliwowe (bo przecież produkcją i dystrybucją lpg zajmuje się Czerwony Krzyż).

Oraz czy ten Twój świetny gazownik potrafi zagazować silniki na k-jetronicu? :szalony:


Na górę
 Tytuł:
Post: 03-12-2012, 14:05 
Offline

Rejestracja: 21-04-2012, 05:40
Posty: 395
Lokalizacja: WPI
Dla "równowagi" inny artykuł ..
http://motoryzacja.interia.pl/hity_dnia/news/inzynier-broni-lpg-popierasz-go,1578047

_________________
Pozdrawiam,

MarekC


Na górę
 Tytuł:
Post: 03-12-2012, 18:34 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01-11-2010, 19:08
Posty: 639
Lokalizacja: Wisła
Tomash
oj tam,nie łap mnie za słówka ;) nie chciałem się zbytnio rozpisywać,
większość to bzdury,ale z kilkoma stwierdzeniami się zgodzę,np ,że szybciej koroduje układ wydechowy i niszczą się sondy lambda,ale powiedzmy sobie szczerze,ile razy będziemy musieli to zrobić,przecież to nie olej w silniku... :roll:
I wcale nie jestem entuzjastą lpg,ot alternatywne paliwo,nikt nikogo nie zmusza do montażu lpg,u mnie i u znajomych się sprawdza,więc gdyby to było takie zło,to nie bylibyśmy narodem,które jest drugim na świecie,co do ilości samochodów napędzanych lpg.
Faktem jest,że sprawdzonych gazowników jest niewielu,ja gazując moje drugie auto też trafiłem na partacza i miałem przez to kilka problemów,ale nie zraziłem się do gazu,wiem,że dobrze założony i wyregulowany świetnie się spisuje,także wystarczy poszukać na forum lpg kogoś w swojej okolicy ...
Cytuj:
Rzetelnie zriserczowany artykuł

Dobre.
Co do k-jetronica to teoretycznie da się zagazować(nawet kolega z pracy takim jeździ),jednak wiadomo,że to są układy w których nie powinno znaleść się lpg,podobnie jak we współczesnych
GDI,czy TSI...
Ja akurat do lpg preferuję jakąś V-eczke :milosc:


Na górę
Post: 27-01-2016, 15:09 
Offline

Rejestracja: 27-01-2016, 13:39
Posty: 3
Suzuki: Grand Vitara
W rzeczywistości wygląda to tak:
- Benzyna - Zepsuło się, wypaliły się zawory, uszkodziła sie głowica itd itp - ten typ tak ma, trefny silnik, słabe części zamienne itd
- Benzyna + LPG - Zepsuło się, wypaliły się zawory, uszkodziła sie głowica itd itp - To przez gaz!!!

Jak dobra instalacja, dobrze dopasowana do silnika i prawidłowo ustawiona w całym zakresie mapy gazowej i jak wymieniane filtry na czas, to nie będzie żadnych problemów. A jeżeli chodzi o wypalane zawory, to w ustawieniach systemu gazowego można włączyć funkcję "dotrysk benzyny" czyli ochrona zaworów. Np 90% gaz i 10% benzyna i po problemie


Na górę
Post: 01-03-2016, 18:20 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06-05-2013, 21:58
Posty: 75
BMW E34 przejechałem 240 tys km na gazie - silnik nie wykazał żadnego zużycia
BMW E38 przejechałem 110 tys km na LPG- żadnego z użycia co ciekawe gaz czyści silnik z nagaru - nie wuerzylibyście jak czysty jest silnik po zdjęciu pokrywy zaworów.
SUzuki Grand Vitara II 2009 rok 2.0 i - przejechane 190 tys km na LPG - wypaliły się zawory wydechowe (nie gniazda lecz zawory - czesto się czyta że wypalają sie gniazda zaworow co jest błedem - wypalają się zawory - koszt naprawy 3500 pln (nowe zawory 8 szt (120 pln sztuka + 8 płytek zaworowych - 50 pln sztuka) same czesci około 1400 pln + planowanie głowicy i dopasowanie płytek itp - 900 pln - czy warto? oczwyiscie że warto insrtalacja zwóciła mi sie po 25 tys km reszta to czysty zysk minus robota - zaoszczedziłem ponad 15 tys pln przy przegegu 190 tys grand vitarą
Tylko Gaz
Teraz są nowe instalacje wtrysku ciekłego - nie uszkadzają zaworów, nie ma dotrysku benzyny czyli jedzi tylko na LPG - koszt około 5000 pln - zakładasz i smigasz ile wejdzie
wiec nie piszcie bzdur o LPG że szkodliwe - wypowiadają sie ci co nie nie mieli i ci co nie umią odkręcic srubki - wystarczy interfejs za 50 pln do LPG i samemu regulujesz sobie gaz za darmo


Na górę
Post: 06-03-2016, 01:12 
Offline

Rejestracja: 07-02-2016, 21:17
Posty: 32
Suzuki: swift 1.3
e30 z 1988 zrobione 40 tys na gazie i nic
e32 1988 zrobione 50tys na gazie i nic
e39 z 1998 zrobione 30tys na gazie i nic

zero problemow z gazem czy silnikami

swift 2006 boje sie założyć gaz :D


Na górę
Post: 17-04-2016, 14:05 
Offline

Rejestracja: 17-04-2016, 13:46
Posty: 4
Lokalizacja: Dabrowa Tarnowska(Irlandia)
Suzuki: Suzuki Grand Vitara
ZANIM ZAMOTOUJESZ GAZ - misusz odpowiedznio dobrac podzespoly instalacji !!! ja mam instaalacje gazowa i niemam zadnych problemow,w zasadzie kazdy samochod ktory posiadalem mial LPG,podstawa to dobranie podzespolow i regulacja instalacji,jak zle ustawiona to norma ze gniazda zaworoe poleca ITD...temat rzeka.


Na górę
Post: 17-04-2016, 14:54 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06-05-2013, 21:58
Posty: 75
AndrzejWWW pisze:
ZANIM ZAMOTOUJESZ GAZ - misusz odpowiedznio dobrac podzespoly instalacji !!! ja mam instaalacje gazowa i niemam zadnych problemow,w zasadzie kazdy samochod ktory posiadalem mial LPG,podstawa to dobranie podzespolow i regulacja instalacji,jak zle ustawiona to norma ze gniazda zaworoe poleca ITD...temat rzeka.

Nie prawada - zarowy polecą w zależnośći od samochodu (jaki materiał zaworów)
w BMM możesz miec źle ustawiony gaz a zaworów nigdy nie wypali, w suzuki choćbyś stanął na głowie zawsze wypali zawory - wszystko zależy od materialu z jakiego jest zrobiony.
GAz ma większą temp spalania a suzuki ogranicza sie tylko do temp spal PB i nie daje zapasu tolerancji stąd te problemy.


Na górę
Post: 28-02-2017, 12:26 
Offline

Rejestracja: 22-05-2014, 09:00
Posty: 121
Lokalizacja: Warszawa
Katar14 czyli zakładając dajmy na to do takiego ignisa instalację V generacji za te 5 tysi gdzie gaz aplikowany jest w płynie bez spadku mocy też wypali zawory mimo tego że gaz jest w płynie i temperatura w zaworach powinna być niższa?


Na górę
Post: 28-02-2017, 14:29 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06-05-2013, 21:58
Posty: 75
Podobno nie wypala zaworów tak czytałem i tak słyszałem ale doświadczenia z tym nie mam.


Na górę
Post: 28-02-2017, 23:49 
Offline

Rejestracja: 22-05-2014, 09:00
Posty: 121
Lokalizacja: Warszawa
Katar14 też tak słyszałem ale nie mam od kogo zasięgnąć praktycznych informacji. Oprócz tego producent zapewnia iż rozwiązał problem wrażliwej pompy poprzez zastosowanie filtra przy wlewie. Nie mniej to droga impreza bo 5 tysi za instalacje V generacji nie wyjęte. Ciekawe jak ze spalaniem. Ciekawe też jak to jest przy V generacji z temperaturą spalania gazu? Czyżby była niższa lub porównywalna z benzyną dzięki płynnej postaci gazu?


Na górę
Post: 01-03-2017, 03:13 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06-05-2013, 21:58
Posty: 75
Słyszałem że właśnie lubi nawalić pompa w zbiorniku gazu i podobno jest dość głośna i że ją słychać ale nie wiem czy słychać Ją w środku czy tylko w bagażniku


Na górę
Post: 01-03-2017, 12:14 
Offline

Rejestracja: 22-05-2014, 09:00
Posty: 121
Lokalizacja: Warszawa
No właśnie i producent twierdzi że awarii pompy można uniknąć poprzez zastosowanie zewnętrznego filtra przy wlewie gazu. Co do głośności pompy ponoć zmielnili technologie i została wyciszona ale jak i co i czy w praktyce tak jest to nie wiem.


Na górę
Post: 19-03-2018, 20:34 
Offline

Rejestracja: 26-10-2016, 15:17
Posty: 73
Suzuki: SX4
Hej. Mam pytanie. Zastanawiam się nad lpg. Bylem pytać u jednego gazownika i proponuje Kme wtryskiwacz Barakuda i dotrysk paliwa. Niby niewielkie zużycie paliwa jest przy tym rozwiązaniu. Inny podobnie mówi tylko Kme i wtryskiwacz Stag. Lubryfikatu nie polecają. Butla 47 litrów. Auto sx4 z 2002 roku. 1.6 silnik. Ktoś wypowie się na temat tych zestawów?


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 38 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]