Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 18-04-2024, 09:40

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
Post: 11-12-2022, 19:39 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07-12-2021, 16:04
Posty: 93
Lokalizacja: Wrocław
Suzuki: SwiftFL Hybrid CVT
W ostatnim czasie spore opady śniegu i się zastanawiam nad jazda automatem w ekstremalnych warunkach. Jak wiadomo przeciążanie cvt jej nie służy. W instrukcji pisze że tryb L zapewnia maksymalną moc służy do ostrych podjazdów holowania i jazdy w głębokim śniegu.
Czy ktoś z Was korzystał z tego trybu?
Z tego co ja rozumiem to podniesie on obroty czyli jak jest dużo śniegu np na parkingu to auto będzie miało większą moc, ale jednocześnie może dojść do boksowania kołami ze względu na wyższe obroty.
Ja jeszcze z tego trybu nie korzystałem i się zastanawiam kiedy go używać i czy warto.


Na górę
Post: 12-12-2022, 08:08 
Offline

Rejestracja: 10-07-2020, 21:59
Posty: 44
Lokalizacja: Szczecin
Suzuki: Swift 1.2 CVT
Mi się zdarzyło kilka razy użyć przy naprawdę stromych podjazdach w górach (typu podjazd już pod sam domek). Idea tego jest taka jak ograniczanie maksymalnego biegu w zwykłych manualach, skrzynia nie podnosi przełożenia mimo osiągnięcia prędkości, na której by już je zmieniło. Jeżeli chodzi o jazdę w głębokim śniegu, to zawsze się mówiło czy praktykowało, że wtedy lepiej np. ruszać z dwójki, czyli zupełnie odwrotnie niż to co robi tryb L.


Na górę
Post: 12-12-2022, 09:30 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17-09-2018, 20:20
Posty: 435
Lokalizacja: miasto 9 zajezdni
Suzuki: Swift AZ
Tu chyba chodzi o tak głęboki śnieg że na 2 już nie uciągnie.
Tylko w osobówce to i tak najpierw się zaryjesz przednim zderzakiem :)

_________________
Swift 1,2; była Liana 4WD i Samurai


Na górę
Post: 12-12-2022, 23:46 
Offline

Rejestracja: 03-06-2020, 11:10
Posty: 15
Lokalizacja: Wrocław
Suzuki: Swift 1.2 CVT, 2020
A ktoś wie czym się różni L od Sport (wciskanego przyciskiem z boku lewarka)? I czy można w czasie jazdy zmieniać z L na D i odwrotnie?


Na górę
Post: 13-12-2022, 09:54 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14-07-2022, 17:59
Posty: 257
Lokalizacja: Gdynia
Suzuki: Swift
apede pisze:
Tu chyba chodzi o tak głęboki śnieg że na 2 już nie uciągnie.
Tylko w osobówce to i tak najpierw się zaryjesz przednim zderzakiem :)

w przypadku swifta to prędzej brzuchem zawiśnie bo niski jest :D


Na górę
Post: 15-12-2022, 11:02 
Offline

Rejestracja: 10-07-2020, 21:59
Posty: 44
Lokalizacja: Szczecin
Suzuki: Swift 1.2 CVT
admg pisze:
A ktoś wie czym się różni L od Sport (wciskanego przyciskiem z boku lewarka)? I czy można w czasie jazdy zmieniać z L na D i odwrotnie?


To jest dobre pytanie, zapytalem o to sprzedawce jak odbieralem samochod, i odpowiedz byla taka dosc wymijajaca, ze L jest wlasnie do ciagania przyczep i wjezdzania pod gorke, ale ogolnie do jezdzenia z nizszymi predkosciami, a sport to sport, ale czym sie roznia z technicznego punktu widzenia - nie wiem.

A odnosnie tego czy mozna zmieniac z D na L - mozna, nie jest to zablokowane. Ale znowu nie wiem czy sie powinno i jak to wplywa na skrzynie :P.


Na górę
Post: 15-12-2022, 19:33 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1582
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Nie mam CVT w Suzuki, ale może kilka ogólnych podpowiedzi coś wyjaśni:
L - low - najniższe możliwe przełożenie dla danego zakresu obrotów - powoduje lepsze hamowanie silnikiem z górki, nieco lepiej jedzie się z przyczepą, nieco lepiej w terenie górzystym. Celem L nie są najwyższe obroty, ale lepsza elastyczność silnika przy dużym obciążeniu.
S - sport - obroty bliskie maksymalnych dla danego przełożenia (zwracam uwagę na odwrotną relację niż w L) - trzyma obroty blisko maksymalnej mocy. S stara się trzymać wysokie obroty.

W praktyce L będzie miało podniesione obroty, a S wysokie obroty. L będzie bliżej maksymalnego momentu obrotowego, S bliżej mocy maksymalnej. Generalnie skrzynia CVT stara się normalnie pracować w okolicach maksymalnego momentu. Dlatego prawdopodobnie przy przełączaniu między D -> L -> S obroty będą rosły.

Ciągnąc przyczepę w trybie D auto mogłoby zamulać, bo obciążenie powodowałoby spadek obrotów poniżej maksymalnego momentu. W L ten problem powinien być mniejszy. Ale i tak jak coś ciągnąć, to tylko turbodieslem. :-D

Nie dam gwarancji, że tak dokładnie to działa w Swifcie, ale mam nadzieję, że to naprowadzi na właściwe przeznaczenie tych trybów.

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 7 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]