Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 19-03-2024, 08:53

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 141 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 4 5 6 Następna
Autor Wiadomość
Post: 25-07-2019, 08:43 
Offline

Rejestracja: 21-08-2018, 20:14
Posty: 260
No i teraz pytanie retoryczne: którą instrukcją się sugerować - polską czy japońską? Przypominam, że Suzuki to japońska marka.

Wybierasz jeden z dopuszczalnych olejów. Chcesz mieć lepszą ochronę zimnego silnika z łatwiejszym rozruchem zimą i mniejsze spalanie, lejesz 0W16. Chcesz generalnie lepszą ochronę silnika, lejesz 5W30. I tyle.

Dodam jeszcze, że w japońskiej instrukcji interwał zmiany oleju przypada na 15k km, a nie na 20k km, jak to jest ujęte w polskiej książce serwisowej.

Po rozbieżnościach w instrukcjach można dojść do wniosku że albo zwracamy zbyt dużą uwagę do oleju, albo powinniśmy sami we własnym zakresie dbać o odpowiedni dobór oleju i jego odpowiedni interwał wymiany.


Na górę
Post: 25-07-2019, 09:42 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1568
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Parkując pod chmurką to pewnie warto zalać 0W, bo w zimie szansa na -20 jest spora. Jeśli ktoś parkuje w garażu w domu/pracy a auto na zewnątrz zostawia rzadko, to 5W spokojnie wystarczy.

15k miały stare Swifty. Czy na pewno ta japońska instrukcja dotyczy nowego? Ja tam japońskiego nie znam. ;-) Tak czy inaczej - olej lepiej zmieniać co 10-15 lub co roku.

Duży zakres dopuszczalnych olejów wynika chyba też z konstrukcji silnika. Nie ma tu bezpośredniego wtrysku, turbiny, a przez to obciążenia konstrukcji są mniejsze niż w boosterjetach. Jeśli jego trwałość jest podobna do 1.3, którego miałem w poprzednim Swifcie to żeby ten silnik zarżnąć to trzeba się naprawdę postarać.

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 25-07-2019, 11:33 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20-04-2017, 13:00
Posty: 77
Lokalizacja: Warszawa
Suzuki: Swift Sport 2008
dawidk pisze:
... powinniśmy sami we własnym zakresie dbać o odpowiedni dobór oleju i jego odpowiedni interwał wymiany.
The end. :D
Troche wysiłku włożyć w to żeby dowiedzieć się z czym wiąże się zalanie danego oleju, warunki eksploatacji naszego wozu, styl jazdy i do tego wszystkiego dobrany odpowiedni interwał. ;)


Na górę
Post: 26-07-2019, 15:16 
Offline

Rejestracja: 21-08-2018, 20:14
Posty: 260
wawax pisze:
Czy na pewno ta japońska instrukcja dotyczy nowego?

Tak. :)


Na górę
Post: 20-11-2019, 21:16 
Offline

Rejestracja: 31-03-2019, 18:08
Posty: 10
Suzuki: Swift 1.2 2018
Trochę teorii i dużi praktyki:

https://zmienolej.pl/pl/blog/kompendium ... do-silnika

Z wykresów w tekście wynia, że różnica między 0W20 a 5W30 jest znacznie mniejsza niż międxy 5W30 a 5W40.


Na górę
Post: 25-11-2019, 22:56 
Offline

Rejestracja: 15-11-2019, 13:56
Posty: 17
Suzuki: Swift
a co myślicie o dobieraniu oleju korzystając z takich pomocy jak np aplikacja lubematch?? Nie każdy ma książkę serwisową albo obsługi więc musi się jakimiś zewnętrznymi pomocami sugerować.


Na górę
Post: 28-11-2019, 07:03 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20-04-2017, 13:00
Posty: 77
Lokalizacja: Warszawa
Suzuki: Swift Sport 2008
Można z tego korzystać.
Krzywdy silnikowi nie zrobisz.
A jak nie masz instrukcji to piszesz e-mail do suzuki i otrzymujesz piękną instrukcję w PDFie. ;)


Na górę
Post: 01-12-2019, 17:05 
Offline

Rejestracja: 17-01-2019, 11:03
Posty: 2
https://motul.lubricantadvisor.com/advi ... b16054c1e8

Oferta Motula, jest pełny wybór 0w16, 0w20, 5w30.
Ciekawe czemu producent nie poszedł na kompromis zastosowania 0w30.?
Oferta z alledrogo
https://allegro.pl/oferta/motul-olej-hy ... gKtYvD_BwE

137 PLN za 4 litry.
Ktoś zalewam ten olej?


Na górę
Post: 01-12-2019, 23:07 
Offline

Rejestracja: 31-03-2019, 18:08
Posty: 10
Suzuki: Swift 1.2 2018
Kozenko pisze:
Różnica lepkości w 100 stopniach pomiędzy 0W16 a 5W30 jest prawie dwukrotna.
0W16 - 7,2 cSt (Ravenol EFE 0W16)
0W30 - 12,4 cSt (Eurol FS Syntence)
Zmiana charakterystyki pracy może być wyczuwalna.
Swoją drogą ciekawy jestem jaka jest pompa oleju w tych silnikach - żeby zagwarantować odpowiednie ciśnienie oleju dla takiego rozstrzału lepkości...


Lepkość w przypadku Mitasu Gold:
0W16 - 6,91 cSt (MITASU GOLD HYBRID SN 0W-16)
0W20 - 8,04 cSt (MITASU GOLD SN 0W-20)
5W30 - 9,59 cSt (MITASU GOLD SN 5W-30)
I opis do 0W16:
Ultra-niskiej lepkości olej syntetyczny przeznaczony jest do silników benzynowych eksploatowanych w nowoczesnych i tradycyjnych samochodach osobowych z hybrydowym napędem i bez turbodoładowania. Produkt zapewnia wyjątkową ochronę silników wyposażonych w system start-stop oraz posiada wysoką odporność na utlenianie. Jest on zalecany do całorocznej eksploatacji.
Uwaga! Maksymalne korzyści z tego produktu można osiągnąć, jeżeli zostanie zastosowany w silnikach benzynowych nowoczesnych pojazdów, z małym przebiegiem, zaprojektowanych do eksploatacji na niskiej lepkości oleju i odzyskujących energię. Nie jest zalecany do silników znacznie zużytych.

Lepkość dla oleju Ecstar:
0W16 - 6,46 cSt
0W20 - 8,8 cSt
5W30 - 10,55 cSt

I jeszcze ze strony Ecstara:
SUZUKI SWIFT 1.2 (ZC83S) V 2018
1st Choice Refer to the Vehicle Owner's Manual, and contact Suzuki authorized service shop.

bb. All temperatures & Preferred lubricant specification
cc. Alternative recommendations, All temperatures & Alternative lubricant specification: ECSTAR F9000 0W-20
dd. Alternative recommendations, Alternative lubricant specification, >-20°C: ECSTAR F9000 5W-30 C2 / ECSTAR F9000 5W-30
http://suzuki.ewp.earlweb.net/en_GB/equ ... _FawEcXeAz


Na górę
Post: 01-12-2019, 23:15 
Offline

Rejestracja: 31-03-2019, 18:08
Posty: 10
Suzuki: Swift 1.2 2018
KAZIO_S pisze:
Faktem jest, ze olej 5W30 patrzac na jego lepkosc przy 100C i HTHS na pewno bedzie lepiej chronil silnik niz "genialny" 0W20.
Wroce jednak do pytania czy spasowanie (badz konstrukcja) tego silnika moze wymagac oleju o tak niskiej lepkosci ? Byc moze ale to watpliwe (raczej ekologia).
Natomiast fakty sa dwa:
1. olej 0W30 jest zdecydowanie bardziej zblizony do 0W20
2. Suzuki dopuszcza (no moze zaleca) stosowanie w tym silniku 0W16 , 0W20 i 5W30. Ot ciekawostka.

Do apede, Faktem jest tez ze jezdzac na bardoz krotkich dystansacj warto wlac olej o niskiej lekosci.

Ze wzgledu na gwarancje zastosuje chyba Shell 5W30.
W sumie czestsze wymiany i dbalosc o auto wiecej znacza niz najbardziej cudowny olej.


Suzuki (Ecstar) ma tylko 3 oleje: 0W16, 0W20, 5W30 (i 10W30). Dlatego dopuszcza/zaleca tylko te, a nie np. 0W30. (bo takiego Ecstar do benzyny nie ma).


Na górę
Post: 06-12-2019, 07:33 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20-04-2017, 13:00
Posty: 77
Lokalizacja: Warszawa
Suzuki: Swift Sport 2008
MITASU GOLD 5W30 jest właściwie na granicy klasy lepkości SAE30. Bardzo niska lepkość.
Do siebie bym go nie zalał.


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Na górę
Post: 20-01-2020, 05:43 
Offline

Rejestracja: 30-01-2019, 21:29
Posty: 9
Suzuki: Swift
Mam pytanie. Bo z tego co wszyscy już wiemy olej fabrycznie zalany jest 0w20. Po 1tyd km jak byłem na wymianę w ASO to zalali mi 5w30 i na przeglądzie rocznym po przebiegu około 7tys km również zalali 5w30. Czy mogę teraz jeszcze wrócić do oleju 0w20 bez żadnych negatywnych konsekwencji dla silnika ?? Samo ASO jakoś nie zaleca specjalnie 0w20 bo niby były przypadki uszkodzenia silnika na tym oleju, ale trochę mi się to wydaje dziwne skoro producent dopuszcza taki olej. I mimo wszystko wydaje mi się że silnik jednak pracował lepiej na oleju 0w20.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka


Na górę
Post: 20-01-2020, 15:59 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20-04-2017, 13:00
Posty: 77
Lokalizacja: Warszawa
Suzuki: Swift Sport 2008
Nie ma żadnych przeciwskazań.
Możesz zrobić płukankę przed przejściem na niższą klasę lepkośći.

Jako, że jesteś świadomym użytkownikiem i wiesz, że olej należy zmiemiać w opodiednim czasie (najlepiej co około 12 tys km, idealnie byłoby co 10 tys km) i kontrolować jego poziom to śmiało możesz przechodzić.


Na górę
Post: 11-08-2021, 18:28 
Offline

Rejestracja: 31-08-2020, 14:13
Posty: 39
Suzuki: Swift
Witam, odgrzeje trochę temat bo wcale nie jest taki prosty dla przeciętnego użytkownika. Do tego Suzuki daje duuuży wybór co do oleju.
Sam sporo czasu zastanawiałem się nad wyborem oleju do mojego K12C i może to do czego doszedłem komuś ułatwi sprawę.

W wątku zostało już podane że Suzuki zaleca 0W16 i dopuszcza 0W20 i 5W30. Są to standardy lepkości SAE i na tym się skupie.

Jak jeden z kolegów wcześniej przytoczył tabelkę SAE gdzie widać że SAE 20 ma lepkość z zakresu 5.6 - 9.3 cSt w 100C.
Otóż tam było. W 2013 roku zmodyfikowano tabele dodając nowy standard SAE 16. Nie jest tajemnicą, że dodane go dla nowego trendu tworzenia silników energooszczędnych. Dodając SAE 16 zwężono zakres dla SAE 20, nowe wartości w tabelce poniżej.

Obrazek

Spójrzcie na minimalną wartość dla SAE 16 i maksymalną dla SAE 30 - jest to stosunek 6.1 do 12.5 cSt - czyli ok 50%.
Tak więc Suzuki mówi: możesz zalać 5W30 albo o połowę mniejszą lepkość 0W16 - mają rozmach ... :D
Zalecają 0W16 zapewne ze względu na zużycie spalania. Ale zostawmy na chwile 0W16 i przyjrzyjmy się pospolitemu 5W30.

5W30 ma przedział 9.3 - 12.5 cSt. Jeżeli wartość 12.5 uznamy za 100% to za 5W30 uznajemy również oleje z lepkością mniejszą nawet o 25%.
Jak widać i tu jest niezły rozstrzał. Teraz spójrzcie się na to z tej strony - dwie osoby zgadują się na temat który olej wybrać, jeden mówi 0W20, drugi 5W30. Jeżeli ten pierwszy kupi olej 0W20 o lepkości 9 cSt a druki olej 5W30 o lepkości 9.5 cSt to sami widzicie ile w tym różnicy.
Najlepsze jest to że jak dołączy do dyskusji trzeci optujący również za olejem 5W30 ale o lepkości 12 cSt to zgodzą się że dokonali takiego samego wyboru :D

Teraz inna kwestia (wyjdzie kto jest za oponami wielosezonowymi a kto przeciw ;) ). Jak spojrzycie na tą tabele to wyda wam się trochę dziwna. Są tam stopie lepkości typu np. "0W" i "16", ale nie ma "0W16". Otóż oznaczenie którymi się posługujemy np. 5W30 to moje wielosezonowy ("in the 1940s, came up with Multi-grade oils (sometimes described as all-season oils)". Najpierw powstały takie oleje jak SAE 0W na zimę i SAE 30 na lato. Ich lepkość zmienia się mniej więcej liniowo w stosunku do temperatury. No więc jak w przypadku opon wielosezonowych fajnie byłoby połączyć te dwie właściwości. Czyli aby olej na zimnym miał jak najmniejszą lepkość, ale jak najmniej jej tracił wraz ze wzrostem temperatury. Da się to osiągnąć ale ma to swoje granice, dlatego mało jest olei w których te dwie wartości znacznie od siebie odbiegają np. 0W50.

Dobrze, więc do tej pory mówiłem o lepkości SAE mierzonej w cSt dla temperatury 100C, ale czy w takiej temperaturze przejeżdża większość kilometrów mój silnik? proponuje obejrzeć: https://youtu.be/RGJqEgTjxKc
Więc tak, jak ktoś jeździ małym miejskim autkiem tylko po mieście krótkie odcinki np. ok. 6 km to jego olej prawdopodobnie nie osiągnie temp. 100C. Roczna średnia temp. dla polski to ok. 10 C. Więc jak wlejesz "najgrubszy" 0W20 lub "najcięższy" 5W30 to będzie to optymalny wybór na zimę, dobry wybór na jesień i wiosnę, taki sobie wybór na lato. Ale jak na takim oleju wybierzesz się na długa trasą na wakacje w upale 30C to będzie to zły wybór.
Więc jak zechcesz ochronić swój ukochany K12C przed wyższą temperaturą w trasie to wlejesz "grubszy" olej 5W30. Tylko wtedy silnik traci lepszą ochronę na zimnych startach.
Każdy sam musi wiedzieć jak przejeżdża większość kilometrów, na rozgrzanym czy niedogrzanym oleju i wybrać do tego odpowiednią lepkość. A że olej jest wielosezonowy to pamiętaj, dodając ochrony na zimne warunki odbierasz ją na gorące warunki. Jak byś nie wybrał to raczej tu wchodzi zasada mniejszego zła nić idealnego oleju.


Na górę
Post: 11-08-2021, 19:15 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1568
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Trzeba jeszcze wziąć pod uwagę klasę oleju (tu chyba API SN). Jedno 5W30 drugiemu nie równe. Testuję olej w traktorku, gdzie mam wskaźnik ciśnienia oleju - jest różnica na zimnym przy różnych klasach oleju.
Druga sprawa to częstotliwość zmiany. Przy jeździe czysto miejskiej powinno być maks 10kkm, a nie 15kkm lub co rok.

Ja parkuję w ogrzewanym garażu, więc nie mam dylematów - 5W30 cały rok. Ale stojąc pod chmurką faktycznie można się zastanawiać. Optymalnie jakby ktoś robił 20kkm rocznie. Wtedy zmiany na wiosnę i jesienią, i odpowiednie oleje. :-)

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 12-08-2021, 12:37 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17-09-2018, 20:20
Posty: 422
Lokalizacja: miasto 9 zajezdni
Suzuki: Swift AZ
Być może kompromisem na cały rok byłby jakiś 0W30.

Ja teraz wlałem Q8 FE czyli lekki 5W30 (klasa A5) na PAO. Q8 to wydają się być dobre oleje w ludzkich cenach.
Wcześniej był Orlen Max Expert F czyli też lekki 5W30.

Ale nasz swift robi rocznie ze 3 kkm więc nie powiem za wiele o eksploatacji :lol:

_________________
Swift 1,2; była Liana 4WD i Samurai


Na górę
Post: 12-08-2021, 15:53 
Offline

Rejestracja: 31-08-2020, 14:13
Posty: 39
Suzuki: Swift
To się nazywa olej lekkobieżny.

Wcześniej pisałem głównie o ochronie na ciepłym, zapomniałem dodać jak wygląda start na zimnym: https://youtu.be/OWiQyR7PWII?t=309


Na górę
Post: 13-08-2021, 15:40 
Offline

Rejestracja: 12-01-2018, 21:18
Posty: 93
gesk pisze:
Więc tak, jak ktoś jeździ małym miejskim autkiem tylko po mieście krótkie odcinki np. ok. 6 km to jego olej prawdopodobnie nie osiągnie temp. 100C. Roczna średnia temp. dla polski to ok. 10 C. Więc jak wlejesz "najgrubszy" 0W20 lub "najcięższy" 5W30 to będzie to optymalny wybór na zimę, dobry wybór na jesień i wiosnę, taki sobie wybór na lato. Ale jak na takim oleju wybierzesz się na długa trasą na wakacje w upale 30C to będzie to zły wybór.
Więc jak zechcesz ochronić swój ukochany K12C przed wyższą temperaturą w trasie to wlejesz "grubszy" olej 5W30. Tylko wtedy silnik traci lepszą ochronę na zimnych startach.


No tak średnio bym powiedział. Zalecanie oleju OW16 oznacza, że silnik jest bardzo ciasno spasowany. To przekłada się na kilka właściwości kluczowych - wymagania co do oleju przy rozruchu na zimno i pracy na ciepło. Przy rozruchu na zimno olej musi być na tyle "rzadki" (o niskiej lepkości), by pompa go rozprowadziła po wszystkich elementach. Podobnie w temperaturach 100-150 stopni i wysokich obrotach - tutaj z kolei olej nie może być zbyt lepki, bo inaczej nie nadąży utworzyć filmu olejowego na wszystkich elementach - nie dotrze wszędzie na czas. Nie zgodzę się więc z twierdzeniem, że 5W30 jest lepszy w trasach. Jak dla mnie nie jest lepszy od 0W16/0W20 w żadnym wypadku. Najwyżej jako-tako porównywalny pod niektórymi względami. K12C to nie silnik z Poloneza i trochę się różni spasowaniem.

Jeśli więc zalecany oficjalnie olej podstawowy ma lepkość kinematyczną na poziomie 6.1, to do olejów z lepkością dwukrotnie wyższą podchodziłbym BAAARDZO ostrożnie. A już na pewno pod żadnym pozorem nie schodził poniżej klasy SN/ACEA A5/B5.


Na górę
Post: 13-08-2021, 17:32 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1568
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Zalecenia producenta mogą wynikać nie tylko ze spasowania, ale i z przepisów "eko". Ktoś na forum pisał, że w K12C były notowane przytarcia na tych rzadkich olejach.

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 14-08-2021, 18:15 
Offline

Rejestracja: 31-08-2020, 14:13
Posty: 39
Suzuki: Swift
Kotperski pisze:
No tak średnio bym powiedział. Zalecanie oleju OW16 oznacza, że silnik jest bardzo ciasno spasowany. ...

Skoro tak jest to po co producent dopuszcza również 5W30, który ma prawie 2x taką lepkość i jeszcze zaleca go SMP?
Ja również należę do ludzi, którzy nie chcą wymyślać własnych teorii i chciałbym dowiedzieć się jaki olej ma być z instrukcji obsługi.
Ta natomiast jest bardzo nieprecyzyjna. Zalecają 0W16 bez wyjaśnień.

Podam inny przykład - ciśnienie w oponach - ostatnio wyskoczył mi alarm :)
W instrukcji pisze, że ma być tyle ile jest na słupku. A tam jest 250 na przednie koła dla 3 ludzików i 250 dla 5 ludzików + bagaż.
W serwisie napompowali mi 220 na przód z ustawieniem na tryb comfort. Więc ma 220 gdzie powinno być 250 i system TPMS nie twierdzi że to za mało.
To w końcu ile ma być?
Powinno być napisane coś w stylu: tryb comfort do X do Y, tryb load od X do Y, ale nie jest. I co, jeżdżę z nieprawidłowym czy prawidłowym ciśnieniem?


Na górę
Post: 15-08-2021, 18:44 
Offline

Rejestracja: 22-05-2017, 23:09
Posty: 99
Lokalizacja: Inowrocław
Suzuki: Swift 1.2
tryb komfort? w aso ci to sprzedali?! pompuj tak jak na tabliczce bo ci strzeli na S-ce czy autostradzie i siebie albo i kogos zabijesz...

tmps po kalibracji monitoruje spadek, a nie czy dobrze nabiles...

co do oleju to aso poleca gestszy bo nie maja 0w16 czy 20 na stanie (nie mieli na premierze i nadal sa problemy) i nie oplaca im sie masowo (beczki) tego kupowac... twoja decyzja co lejesz, czy zalecany czy ufasz aso i zgadzasz sie na dopuszczalny... 0w20 shella jest dostepny od premiery i bedac minimalnie gestszym nadal jest sensowna opcja zeby byc blisko tego co suzuki zaleca


Na górę
Post: 15-08-2021, 20:21 
Offline

Rejestracja: 12-01-2018, 21:18
Posty: 93
wawax pisze:
Zalecenia producenta mogą wynikać nie tylko ze spasowania, ale i z przepisów "eko". Ktoś na forum pisał, że w K12C były notowane przytarcia na tych rzadkich olejach.


Próbowałem znaleźć jakieś info na ten temat, ale bezskutecznie. Nie traktowałbym więc tego jako prawdy objawionej, a raczej jako pogłoskę. No i postawiłbym raczej na to, że te przytarcia to prędzej na 5W30 by się zdarzyły. Ale to też jest gdybanie, bez pełnej dokumentacji projektowej silnika nie wiemy niczego na 100% (a dokumentacji naturalnie nie dostaniemy, bo to są tajne rzeczy).


Na górę
Post: 15-08-2021, 20:31 
Offline

Rejestracja: 12-01-2018, 21:18
Posty: 93
gesk pisze:
Skoro tak jest to po co producent dopuszcza również 5W30, który ma prawie 2x taką lepkość i jeszcze zaleca go SMP?


Słowo - klucz: "dopuszcza".
gesk pisze:
Ja również należę do ludzi, którzy nie chcą wymyślać własnych teorii i chciałbym dowiedzieć się jaki olej ma być z instrukcji obsługi.
Ta natomiast jest bardzo nieprecyzyjna. Zalecają 0W16 bez wyjaśnień.


Zalecają 0W16 i 0W20, dopuszczają 5W30. I tego się trzymajmy. Opiniami SMP bym się nie przejmował, bo oni leją co mają, a nie co powinni - widziałeś w jakimś ASO Ecstara 0W16? Bo ja byłem w kilku różnych i nigdzie nie było. Na pytania dotyczące oleju odpowiadali, że leją Shella 5W30 - ale nie potrafili mi podać jakiego dokładnie. Pewnie jakiś HX7 albo coś.

gesk pisze:
Podam inny przykład - ciśnienie w oponach - ostatnio wyskoczył mi alarm :)


Nie pamiętam dokładnych wartości, bo koła pompuję rzadko, a nie chce mi się specjalnie do auta schodzić. Ale Swift ma dwa ustawienia Comfort i Standard (albo Eco, jakoś tak). Jeśli ustawisz na Comfort i dasz te przykładowe 220, to nie będzie wrzeszczeć. Jeśli dasz na Standard/Eco, to przy 220 będzie się awanturować, że jest za mało i żeby dać 250.

Lepiej moim zdaniem przy pełnym obciążeniu dać Standard/250, ale to na tyle lekkie auto, że niższe ciśnienie nie powinno mieć istotnego wpływu na prowadzenie auta. Jednak dane z instrukcji to rzecz święta i tego się należy trzymać. Moim zdaniem oczywiście :)


Na górę
Post: 15-08-2021, 21:06 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1568
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Kotperski pisze:
Próbowałem znaleźć jakieś info na ten temat, ale bezskutecznie. Nie traktowałbym więc tego jako prawdy objawionej, a raczej jako pogłoskę.

Było w podobnym wątku o K12C na forum Baleno. Ale faktycznie nie ma tam twardych faktów.

Cytuj:
No i postawiłbym raczej na to, że te przytarcia to prędzej na 5W30 by się zdarzyły.

Jeśli producent dopuszcza od 0w16 do 5w30, to przytarć należy się spodziewać przy tym rzadszym. Skoro silnik ma luzy dopasowane do 5w30, to 0w16 znacznie szybciej spłynie i odpalać na zimnym będziesz bardziej "suchy" silnik.

Przytarcia na gęstszym oleju (w zakresie dopuszczonym przed producenta) nie powinny się zdarzyć, bo nie powinno nastąpić przerwanie filmu olejowego. To następuje raczej przy wysokich obrotach i zimnym oleju. Jak ktoś nie katuje, to nie doświadczy tego nawet na 10W40.

Nawiasem mówiąc 10W40 był jednym z polecanych do Dzire w Indiach (czyli Swifta IV) zaraz obok 5W30 i 0W20. Gdzieś mi się instrukcja ostatnio nawinęła w sieci. :-)

[EDIT]
Przejrzałem wyszukiwarki olejów kilku producentów. Nigdzie do K12C nie zaproponowano mi 0W16. W większości albo 5W30, albo brak odpowiedniego oleju (błąd wyszukiwarki?), albo ostatecznie 0W20.

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 16-08-2021, 08:15 
Offline

Rejestracja: 12-01-2018, 21:18
Posty: 93
wawax pisze:
Jeśli producent dopuszcza od 0w16 do 5w30, to przytarć należy się spodziewać przy tym rzadszym. Skoro silnik ma luzy dopasowane do 5w30, to 0w16 znacznie szybciej spłynie i odpalać na zimnym będziesz bardziej "suchy" silnik.


Na odwrót. Zimny silnik pracuje na filmie olejowym z poprzedniego okresu pracy. A to oznacza, że im rzadszy olej, tym szybciej dotrze po ponownym uruchomieniu do pracujących części.

wawax pisze:
Nawiasem mówiąc 10W40 był jednym z polecanych do Dzire w Indiach (czyli Swifta IV) zaraz obok 5W30 i 0W20. Gdzieś mi się instrukcja ostatnio nawinęła w sieci. :-)


Biorąc pod uwagę tamtejszy klimat, może to mieć sens. Choć w sumie wydaje mi się, że 5W40 byłby lepszy, ale w Suzuki pewnie lepiej jednak się na tym znają :)

wawax pisze:
Przejrzałem wyszukiwarki olejów kilku producentów. Nigdzie do K12C nie zaproponowano mi 0W16. W większości albo 5W30, albo brak odpowiedniego oleju (błąd wyszukiwarki?), albo ostatecznie 0W20.


A tam opowiadasz :) Dwa pierwsze strzały zwracają zalecany 0W16 dla tego silnika. Amsoil i Ravenol. Innych producentó nie badałem.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 141 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 4 5 6 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]