Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 19-03-2024, 12:24

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 141 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 4 5 6 Następna
Autor Wiadomość
Post: 19-04-2019, 20:42 
Offline

Rejestracja: 13-04-2019, 20:52
Posty: 10
Suzuki: Swift 1.2 2019
Faktem jest, ze olej 5W30 patrzac na jego lepkosc przy 100C i HTHS na pewno bedzie lepiej chronil silnik niz "genialny" 0W20.
Wroce jednak do pytania czy spasowanie (badz konstrukcja) tego silnika moze wymagac oleju o tak niskiej lepkosci ? Byc moze ale to watpliwe (raczej ekologia).
Natomiast fakty sa dwa:
1. olej 0W30 jest zdecydowanie bardziej zblizony do 0W20
2. Suzuki dopuszcza (no moze zaleca) stosowanie w tym silniku 0W16 , 0W20 i 5W30. Ot ciekawostka.

Do apede, Faktem jest tez ze jezdzac na bardoz krotkich dystansacj warto wlac olej o niskiej lekosci.

Ze wzgledu na gwarancje zastosuje chyba Shell 5W30.
W sumie czestsze wymiany i dbalosc o auto wiecej znacza niz najbardziej cudowny olej.


Na górę
Post: 19-04-2019, 21:05 
Offline

Rejestracja: 22-05-2017, 23:09
Posty: 99
Lokalizacja: Inowrocław
Suzuki: Swift 1.2
KAZIO_S pisze:
2. Suzuki dopuszcza (no moze zaleca) stosowanie w tym silniku 0W16 , 0W20 i 5W30. Ot ciekawostka.
Nie wprowadzaj w błąd: zaleca 0w16, a dopuszcza 0w20 i 5w30. Wnioski we własnym zakresie - zalecenia konstruktora i producenta silnika czy internetowych ekspertów. 8)


Na górę
Post: 20-04-2019, 17:47 
Offline

Rejestracja: 13-04-2019, 20:52
Posty: 10
Suzuki: Swift 1.2 2019
Nikogo nie wprowadzam. Kupilem Suzuki swifta 2 tygonie temu. Wraz z autem dostalem instrukcje i w niej napisane jest cytuje:

"Zalecenia dotyczace oleju silnikowego:
[..]
Lepkość SAE 0W-16, 0W-20, 5W-30"

pozdrawiam.


Na górę
Post: 28-04-2019, 09:48 
Offline

Rejestracja: 07-01-2019, 21:22
Posty: 21
Suzuki: Swift
Gdy mam wątpliwości co do oleju, którego używam, czy też chce zamienić na inny, pytam w sklepie co o tym myślą. Zazwyczaj pracują tam osoby, które znają się na temacie, więc potrafią doradzić jaki olej warto lać.


Na górę
Post: 30-04-2019, 11:11 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20-04-2017, 13:00
Posty: 77
Lokalizacja: Warszawa
Suzuki: Swift Sport 2008
Star696 pisze:
Gdy mam wątpliwości co do oleju, którego używam, czy też chce zamienić na inny, pytam w sklepie co o tym myślą. Zazwyczaj pracują tam osoby, które znają się na temacie, więc potrafią doradzić jaki olej warto lać.

Co do osób pracujących w sklepach, to nie wiem czy chociaż 3% znajdziesz takich, którzy mają torchę więcej niż podstawową wiedzę chemiczną na temat oleju i potrafią merytorycznie uargumentować dobór oleju do danego silnika i eksploatacji pojazdu.
Wystarczy wejść do kilku sklepów i zadać sprzedającemu trochę bardziej ambitne pytanie dotyczące oleju. ;)
"Zazwyczaj" niestety się nie znają. Z drugiej strony trudno żeby być ekspertem w każdej dziedzinie ale fajnie byłoby wiedzieć co się sprzedaje klientowi.
Temat olejów silnikowych to temat rzeka jak wspomniał KAZIO_S. ;)

Z całą pewnością sam mógłbyś stanąć za ladą takiego sklepu i doradzać każdemu 5W30 i wymiane oleju co 15 tys km i każdy będzie wracał zadowolony.

Niestety, co raz częściej w sklepach (innych niż motoryzacyjne) spotykam "doradców", którzy wiedzę na temat swoich produktów mają zerową.
Nie potrafią odpowiedzieć na żadne z pytań. Po czym lecą do komputera pokazują mi tabelkę z danymi technicznymi danego produktu.
Więc ja zadaję kolejne pytanie bo tabelka mnie nie satysfakcjonuje i oczekuje na jakiś komentarz... no i tutaj już Pan/Pani się czerwieni. ;)
Wypadałoby choć trochę wiedzieć co się komu poleca/sprzedaje.

Przepraszam za OT ale musiałem się wywnętrzyć. ;)


Na górę
Post: 06-05-2019, 08:31 
Offline

Rejestracja: 05-01-2019, 21:40
Posty: 20
Suzuki: Alto
Dokładnie :D W sklepach nie powiedzą Ci zbyt wiele. Zapytasz jaki polecają, a oni podadzą Ci najdroższy ;)


Na górę
Post: 23-05-2019, 12:01 
Offline

Rejestracja: 06-01-2019, 20:49
Posty: 20
Suzuki: Liana
Niestety tak robią, że chcą sprzedać najdroższe, więc lepiej samemu wiedzieć co chcemy kupić.


Na górę
Post: 07-06-2019, 20:23 
Offline

Rejestracja: 22-05-2017, 23:09
Posty: 99
Lokalizacja: Inowrocław
Suzuki: Swift 1.2
KAZIO_S pisze:
Nikogo nie wprowadzam. Kupilem Suzuki swifta 2 tygonie temu. Wraz z autem dostalem instrukcje i w niej napisane jest cytuje:

"Zalecenia dotyczace oleju silnikowego:
[..]
Lepkość SAE 0W-16, 0W-20, 5W-30"

pozdrawiam.

Nareszcie znalazłem chwilę żeby cyknąć fotkę instrukcji. Poproszę o podobną od Ciebie pokazującą że coś innego niż 0w-16 jest ZALECANE ("(1)" w załączonej treści: strzałeczka na pierwszym obrazku i drugi paragraf na drugim), bo nie neguję że od premiery Swifta instrukcja mogła się zmienić. ;)


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Na górę
Post: 20-07-2019, 20:20 
Offline

Rejestracja: 01-06-2019, 14:24
Posty: 57
Suzuki: Baleno
Zauważyłem że po wymianie po 1000 km w baleno na 5W30 silnik inaczej chodzi, wolniej wkręca się na obroty i więcej pali.
Myśle że 5W30 jest trochę za gęsty, dlatego gorzej pracuje silnik.
K12C posiata VVT i 5W30 to raczej max żeby ten silnik jako tako chodził, najlepszą opcją 0W16 z punktu widzenia osiągów silnika i spalania.


Na górę
Post: 20-07-2019, 20:34 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1569
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Po ilu tys. km chcesz to baleno sprzedać? Osiągi będziesz miał lepsze, ale trwałość skrócisz. Coś za coś. Oba są dopuszczalne, ale to nie znaczy, że obojętne, który się wybierze.

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 22-07-2019, 09:02 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20-04-2017, 13:00
Posty: 77
Lokalizacja: Warszawa
Suzuki: Swift Sport 2008
Różnica lepkości w 100 stopniach pomiędzy 0W16 a 5W30 jest prawie dwukrotna.
0W16 - 7,2 cSt (Ravenol EFE 0W16)
0W30 - 12,4 cSt (Eurol FS Syntence)
Zmiana charakterystyki pracy może być wyczuwalna.
Swoją drogą ciekawy jestem jaka jest pompa oleju w tych silnikach - żeby zagwarantować odpowiednie ciśnienie oleju dla takiego rozstrzału lepkości...

W instrukcji wrzuconej poniżej producent zaleca stosowanie 0W16 i ja osobiście taki bym lał.
Pilnować interwału około 10 000 km i wszystko będzie w porządku. Silnik jest skonstruowany pod olej 0W16 a nawet taki jest do niego zalecany.
Więc nie ma co się martwić. Nie traktujmy 5W30 jako złotego środka do wszystkich silników.
Owszem prawie każdy silnik w naszym klimacie będzie jeździł na W30 i będzie żył.
Tylko po coś producent rekomenduje to 0W16 (i wbrew pozorom nie tylko ze względów ekonomii i czystości środowiska).
Do 0W16 można dołożyć dodatek Archoil AR9200 aby utrzymać silnik w dobrej kondycji.


Na górę
Post: 22-07-2019, 17:23 
Offline

Rejestracja: 17-07-2017, 04:57
Posty: 28
Suzuki: Swift IV
Jesteśmy między młotem (instrukcja i zalecenia Producenta) a kowadłem (zalecenia wyroczni: SMP). Najprościej przyjąć sugestie Importera, żeby przypadkiem nie mieć później problemów z gwarancją; ale to niekoniecznie będzie najlepsze rozwiązanie dla naszych silników.
Czy SMP to ostatnia instancja? Nie można sięgnąć wprost do źródła? Wiecie może, czy jest możliwość kontaktu w tej sprawie z Producentem?


Na górę
Post: 22-07-2019, 17:36 
Offline

Rejestracja: 17-07-2017, 04:57
Posty: 28
Suzuki: Swift IV
„Pilnować interwału około 10 000 km i wszystko będzie w porządku.”

Taki interwał to Twój pomysł? Prudcent przewiduje wymianę oleju dla wolnossaka co 20tys. km, a dla turbinki, z tego co pamietam, co 15.


Na górę
Post: 22-07-2019, 19:25 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1569
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Pooglądaj trochę na YT na temat long life to sam będziesz wymieniał co 10-15 tysięcy. :-)

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 23-07-2019, 07:39 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20-04-2017, 13:00
Posty: 77
Lokalizacja: Warszawa
Suzuki: Swift Sport 2008
wawax pisze:
Pooglądaj trochę na YT na temat long life to sam będziesz wymieniał co 10-15 tysięcy. :-)
Dokładnie. Pooglądaj, poczytaj. ;)

Taki interwał to nie mój pomysł.
Ktoś mądrzejszy wpadł na ten pomysł dużo wcześniej a ja korzystam. ;)
Ale gwarantuje Ci, że samochód Ci się odwdzięczy.
Nie będę się rozpisywał bo szkoda mojego czasu.
Są filmy.
Jest już też od ponad pół roku (nareszcie!) polskie forum Oil-Club.
Znajdziesz tam analizy VOA, UOA i zobaczysz co się dzieje z olejem przy różnych przebiegach.
Jest dużo wiedzy do przyswojenia i nadrobienia zaległości Radziu. ;)


Na górę
Post: 23-07-2019, 17:21 
Offline

Rejestracja: 17-07-2017, 04:57
Posty: 28
Suzuki: Swift IV
Prawda, nie mam dużej wiedzy na ten temat. Faktycznie trzeba poczytać.

Ten temat lepkości oleju mnie mierzi. Jutro jadę na przegląd po 1000. Dowiedziałem się że zalewają 5W30, bo „to najlepszy olej na nasze warunki geograficzne”. Zgodzę się na tę lepkość (choć wewnętrznie czuje że coś jest nie tak)za pierwszym razem, bo jakoś ciężko mi stawać okoniem do serwisu i SMP, a dyskusja na forum nie przeważa szali na żadną ze stron. Może na następnym przeglądzie zdecyduje się na 0W16 i będę się tego trzymał już cały czas


Na górę
Post: 24-07-2019, 11:44 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20-04-2017, 13:00
Posty: 77
Lokalizacja: Warszawa
Suzuki: Swift Sport 2008
Radziu pisze:
Prawda, nie mam dużej wiedzy na ten temat. Faktycznie trzeba poczytać.
:ok:
Radziu pisze:
Ten temat lepkości oleju mnie mierzi. Jutro jadę na przegląd po 1000. Dowiedziałem się że zalewają 5W30, bo „to najlepszy olej na nasze warunki geograficzne”. Zgodzę się na tę lepkość (choć wewnętrznie czuje że coś jest nie tak)za pierwszym razem, bo jakoś ciężko mi stawać okoniem do serwisu i SMP, a dyskusja na forum nie przeważa szali na żadną ze stron. Może na następnym przeglądzie zdecyduje się na 0W16 i będę się tego trzymał już cały czas

Ciekawostką jest też to, że jeśli chciałbyś być super hiper zgodny z zaleceniami producenta, to masz marne szanse na to aby postępować zgodnie z tymi zaleceniami.
Suzuki bowiem zaleca oleje ECSTAR do swoich silników, których w polsce dostępność jest.... zerowa. ;)

To stwierdzenie o najlepszym oleju na nasze warunki geograficzne to bullshit. ;)
Musisz pamiętać, że jeśli mówimy o warunkach geograficznych to zwracasz uwagę przede wszystkim na to co jest przed literą "W" w oznaczeniu klasy lepkości SAE.
0W mówi o tym, że charakterystyka oleju jest bardziej odpowiednim wyborem do niższych temperatur otoczenia (nawet do -30 stopni) niż 5W, 10W i tak dalej.
Łatwiejszy zimny rozruch (podczas którego występuje największe tarcie i zużycie części mechanicznych), płynność oleju w niskich temperaturach, a co za tym idzie szybsze rozprowadzenie oleju po całej magistrali olejowej i dotracie do wszelkich newralgicznych punktów.

0W16 to olej który ma ograniczyć maksymalnie tarcie a w konsekwencji zużycie paliwa - tu rzeczywiście kwestią dyskusyjną pozostaje trwałość elementów. Wiąże się z tym bardzo mała lepkość oleju i cienki film olejowy, co w konsekwencji będzie wpływać na zużycie elementów silnika (w szczególności jak zaniedba się interwał).

5W30 będzie skutkowało pewnie nieznaczym zwiększeniem spalania - nie wiem czy zauważalnym czy nie.
Ciekawe jak ma się do tego wszystkiego pompa oleju, która musi wywtorzyć odpowiednie ciśnienie w układzie dla tak różnych wartośći lepkośći olejów jakie są w instrukcji czyli 0W16 i 10W40.

Koniec końców pamiętaj o interwale i dobrym filtrze oleju (najlepiej MANN, Knecht, Hengst). ;)
Co do olejów to unikaj Castrola - najczęściej podrabiane oleje.
W przystępnej cenie dobre oleje to Eurol, Shell, TOTAL, Motul (chociaż motul akurat drogi do tego co oferuje), Ravenol - tu możę być troche drożej.
Oczywiście nie wszystkie linie są rewelacyjne ale na ogół to bezpieczne marki.
I kilka marek w klasie premium: Amsoil, Millers, Penrite
Przy tym wszystkim oczywiście zwracaj uwagę gdzie kupujesz olej.

Ja osobiście mogę polecić sprzedawców:
  • lejolej.pl
  • zmienolej.pl

Sprawdzone źródła.
Pozdrawiam ;)


Na górę
Post: 24-07-2019, 12:27 
Offline

Rejestracja: 21-08-2018, 20:14
Posty: 260
Kozenko pisze:
Suzuki bowiem zaleca oleje ECSTAR do swoich silników, których w polsce dostępność jest.... zerowa.

Tymczasem w moim ASO już drugi raz zalali mi Ecstar'a 5W30.


Na górę
Post: 24-07-2019, 13:03 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20-04-2017, 13:00
Posty: 77
Lokalizacja: Warszawa
Suzuki: Swift Sport 2008
W sprzedaży detalicznej w Polsce nie kupisz bez kombinowania.
ASO to inna historia.
Mają najprawdopodobniej indywidualną dystrybucje do ASO Suzuki.


Na górę
Post: 24-07-2019, 16:57 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1569
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Dziś na przeglądzie w StaCar też miałem wybór: Shell albo Ecstar. Oczywiście 5W30. Jak chcesz własny to oczywiście opłata recyklingowa (czyli zarabiają 2 razy). Standard.

Czy da się samodzielnie skasować kontrolkę zmiany oleju?

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 24-07-2019, 17:18 
Offline

Rejestracja: 21-08-2018, 20:14
Posty: 260
Da się, zwyczajnie w menu ustawień samochodu.

Edit:


Na górę
Post: 24-07-2019, 18:24 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1569
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Dzięki. W takim razie po gwarancji sprawa będzie prosta. :-)

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 24-07-2019, 19:29 
Offline

Rejestracja: 17-07-2017, 04:57
Posty: 28
Suzuki: Swift IV
Jestem po przeglądzie 1000km. Zalali ECSTAR 5W30, około 95 złotych za litr.

Zapytałem (tym razem kierownika serwisu), dlaczego nie sugeruje się w ASO 0W16. Usłyszałem, że ten olej słabiej chroni silnik. Zacząłem z uśmiechem wertować temat i pytać, czy to możliwe, że producent myli się zalewając w fabryce silnik takim olejem. I dlaczego w instrukcji obsługi dwukrotnie pojawia się informacja z zaleceniem takiego oleju. Zapytałem kogo słuchać: fabryki czy importera?
Usłyszałem w odpowiedzi: uczestniczyliśmy w szkoleniu i powiedziano nam, że na tym oleju pojawiały się przypadki przytarć (zatarć) wałów, dlatego sugerujemy żeby stosować olej bezpieczniejszy.
Takiej argumentacji na tym forum nie znalazłem.


Na górę
Post: 24-07-2019, 20:11 
Offline

Rejestracja: 21-08-2018, 20:14
Posty: 260
Według mnie nie ma czegoś takiego jak olej zalecany, są po prostu oleje dopuszczalne. SMP, SMC, polska i japońska instrukcja obsługi to różne parafie jak widać. W japońskiej instrukcji obsługi są przedstawione dopuszczalne oleje tj. 0W16, 0W20 i 5W30, nie ma żadnej wzmianki o tym, który z nich jest zalecany. Znajduje się tam porada, która rzecze, że jeżeli temperatura otoczenia spadnie poniżej -15 stopni Celsiusza, warto użyć oleju 0W16 lub 0W20, bo przy oleju 5W30 będzie trudniejszy rozruch. Plus podsumowanie, że olej 0W16 wpływa korzystnie na (mniejsze) spalanie.

Taki kontrast.


Na górę
Post: 25-07-2019, 07:43 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20-04-2017, 13:00
Posty: 77
Lokalizacja: Warszawa
Suzuki: Swift Sport 2008
Radziu pisze:
Jestem po przeglądzie 1000km. Zalali ECSTAR 5W30, około 95 złotych za litr.

Zapytałem (tym razem kierownika serwisu), dlaczego nie sugeruje się w ASO 0W16. Usłyszałem, że ten olej słabiej chroni silnik. Zacząłem z uśmiechem wertować temat i pytać, czy to możliwe, że producent myli się zalewając w fabryce silnik takim olejem. I dlaczego w instrukcji obsługi dwukrotnie pojawia się informacja z zaleceniem takiego oleju. Zapytałem kogo słuchać: fabryki czy importera?
Usłyszałem w odpowiedzi: uczestniczyliśmy w szkoleniu i powiedziano nam, że na tym oleju pojawiały się przypadki przytarć (zatarć) wałów, dlatego sugerujemy żeby stosować olej bezpieczniejszy.
Takiej argumentacji na tym forum nie znalazłem.
Zgodze się, że 0W16 nie da tak grubego filmu jak 5W30 i ryzyko związane z jego zerwaniem jest dużo wyższe a części mechaniczne są bardziej narażone na zużycie.
Jestem też w stanie uwieżyć w te przytarcia. Myślę, że 0W16 to nie jest olej dla nieświadomego użytkownika.
Kowalskiemu lepiej wlać 5W30 bo nie będzie w stanie ocenić czy coś złego się dzieje i czy olej już zakończył swój żywot i czas na wymianę.

Znam natomiast użytkowników którzy jeżdżą na 0W20, silniki mają ponad 100 000 km przelotu i są w rewelacyjnej kondycji.
Niestety trzeba mieć choć minimalną wiedzę na temat eksploatacji samochodu i trochę wyczucia.

dawidk pisze:
Według mnie nie ma czegoś takiego jak olej zalecany, są po prostu oleje dopuszczalne. SMP, SMC, polska i japońska instrukcja obsługi to różne parafie jak widać. W japońskiej instrukcji obsługi są przedstawione dopuszczalne oleje tj. 0W16, 0W20 i 5W30, nie ma żadnej wzmianki o tym, który z nich jest zalecany. Znajduje się tam porada, która rzecze, że jeżeli temperatura otoczenia spadnie poniżej -15 stopni Celsiusza, warto użyć oleju 0W16 lub 0W20, bo przy oleju 5W30 będzie trudniejszy rozruch. Plus podsumowanie, że olej 0W16 wpływa korzystnie na (mniejsze) spalanie.

Taki kontrast.
Kilka postów wcześniej masz fote z polskiej instrukcji, gdzie są oleje dopuszczalne do K12C z wyraźną rekomendacją 0W16 (strzałeczka z dopiskiem - "Zalecany"). Oczywiście możesz się nie zgadzać, jednak zalecenie oleju wynika z konstrukcji danego silnika.
I ta rekomendacja w tym przypadku z pewnością nie wynika z dobrej ochrony silnika ale przede wszystkim z powodów ekonomicznych.
A i klient częściej będzie się pojawiał w serwisie. ;)
Downsizing też skraca żywot wielu podzespołów ale jak eksploatujesz samochód zgodnie z pewnymi zasadami to zrobisz nim bez problemu 250 000 km bez generalnego remontu.

Dla mnie zaskakujący jest fakt, że zalecanym olejem jest 0W16 ale możesz też wlać 10W40. :roll:


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 141 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 4 5 6 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]